בנט, נקה את האורוות: תקן את הגוף הבוחר

הרב עמיחי גורדין קורא לשר נפתלי בנט לפתור את הבעיה האמיתית של הרבנות הראשית: "חייבים לנקות את האוורות, כדי להכניס אנשי אמת ויושר. אנשים שבודקים מי אתה ולא מי הכיפה שעל ראשך"

חדשות כיפה הרב עמיחי גורדין 28/07/13 10:10 כא באב התשעג

בנט, נקה את האורוות: תקן את הגוף הבוחר
ישיבת הר עציון, צילום: ישיבת הר עציון

מכתב זה היה צריך להיכתב לפני עשר שנים. עת נבחר לרב ראשי אדם שבשלהי כהונתו נעצר ונחקר בחשד למעשים פליליים. מספרים שעל בחירתו אמר רב חרדי חשוב - 'כדי לא למכור את הארץ פעם בשבע שנים לגוי, מכרו אותה לעשר שנים לעם הארץ'. אבל מוטב מאוחר מלעולם לא.

* * *

המאבק האמיתי על דמותה של הרבנות אינו בין מגזרים. המאבק הוא בין רבנים מתאימים, לרבנים שעסקנים רוצים בהם. המאבק הוא בין אנשי אמת לאנשים המוקפים עסקנים צרים ותועלתנים.

צריך לדאוג כבר עכשיו שמנגנון הבחירה של הרבנים הראשיים והרבנים המקומיים יגדיל את הסיכוי שהרבנים המתאימים יבחרו. הגוף הבוחר כיום הוא גוף בעייתי מאוד, שכוחם של העסקנים בו רב.

* * *

האמת חייבת להיאמר. הרב דוד לאו ראוי מאוד להיות רב ראשי. בצד גדלותו בתורה, הרב לאו הוא איש עמל שמכתת את רגליו יום יום, ודואג לצרכי עמך ישראל שדעתם קצרה, ללא לאות. הרב לאו מקורב לבריות ואוהב אותם באמת. והבריות, הבריות אוהבות אותו בכל לב.

כמות השבחים ששמעתי על הרב הראשי החדש יכולה לפרנס עשרות מאמרים. חבר קרוב שלי, רב קהילה במודיעין, לא מפסיק להלל אותו באוזני בכל הזדמנות. הרב דוד לאו הוא פנומן בעל יכולות על אנושיות.

מיותר להזכיר כי גם הרב יצחק יוסף ראוי לכיסאו. הרב יצחק יוסף הוא תלמיד חכם עצום, השקוד בעולם התורה. יודעי דבר טוענים שמבין בני המשפחה הוא הכי מרוחק מפוליטיקה ועסקנות.

עם זאת, על אף שאין חולק על גדולתם של הרבנים הנכנסים, עדיין המערכת היא בשר מבשרם. ספק גדול אם בנסיבות אלו הם יצליחו להוביל שינוי. ספק אם הרב יוסף יצליח לנתק את אחיו, הרב משה, הבעלים הפרטי של מנגנון הכשרות 'בית יוסף', מהעטינים הממלכתיים. ספק אם יצליח להרחיק את אחיו, הרב אברהם, שהוא יו"ר ועדת הכשרות של הרבנות(!) ונחשד שפעל בצורה מאסיבית למען ארגון הכשרות הפרטי של אחיו, מהמערכת.

מתוך ששת המועמדים הסופיים לרבנות הראשית, ארבעה מהם היו 'בנים של'. אין פסול בלהיות 'בן של', אבל כאשר רוב המועמדים הם 'בנים של', זה מריח לא טוב. (בלי לפגוע חלילה כמלא נימה באותם רבנים חשובים וראויים מצד עצמם. רבנים שהוכיחו את עצמם לחלוטין, ומתני צרה מקטנם).

לא זו אף זו. שלושה מתוך ה'בנים של', מונו בשנות העשרים לחייהם לרבני ערים/יישובים (אחד מהם בגיל 23!). וראו זה פלא - כל הרבנים הצעירים הללו התמנו בימי כהונת אביהם כרב ראשי. אני בטוח שכל אחד מהשלושה היה ראוי, אך כיצד אף אחד מהם לא מונה בימי כהונת רב ראשי אחר? איך זה שרב X מונה בימי אביו של X ולא בימי אביו של Y?

איני ראוי לטעון כלפי אף אחד מגדולי הדור (באמת, לא בציניות) שבנם מונה בגיל צעיר מאוד מאוד. יש לי טענות קשות מאוד כלפי השיטה והמערכת שמאפשרות את זה. אם בנו של רמטכ"ל היה מתמנה בגיל 26 למפקד אוגדה, או בנו של נשיא בית המשפט העליון, היה מתמנה בגיל 23 לשופט, היינו מרימים גבה. מערכת הרבנות כל כך מסואבת ומוצפת בעסקנים שאף אחד אפילו לא שם לב לתופעה הזאת.

* * *

צריך לשנות את הגופים הבוחרים, הן של הרבנים המקומיים והן של הרבנים הראשיים. צריך להוציא מהגוף הבוחר עסקנים. צריך להוריד את משקלם של 'ראשי ורבני הערים הגדולות', ולהעלות דרמטית את המשקל של הפריפריה.

צריך להביא כמה שיותר רבנים מהפריפריה, שמחוברים לעם ישראל. רבני שכונות באופקים ורבני בתי כנסת בחצור הגלילית. אנשים שחיים את עם ישראל לא דרך המשרד והלשכה המכובדת שלהם בעיר הגדולה, אלא דרך אנשים ופרצופים נזקקים.

צריך להכניס לגוף הבוחר ראשי ישיבות גדולות (שתלמידיהם כמובן משרתים בצבא המדינה שאותה הרב הראשי מייצג). ראשי ישיבות רחוקים יותר מהעסקנים, ותלויים בהם פחות. ראשי ישיבות גדולות מקבלים את כוחם מהתלמידים הרבים שלהם, ולא מעסקנים שונים.

כבוד השר בנט, וכבוד סגן השר, הרב בן דהן. חייבים לנקות את האורוות. לנקות, לא כדי להכניס אנשי שלומנו, ולהחליף פרה בחמור. לנקות, כדי להכניס אנשי אמת ויושר. אנשים שבודקים מי אתה ולא מי הכיפה שעל ראשך.