בנות דתיות בצריח

מחקרה של בודאי-היימן מאשש מגמה בת שני עשורים, אך מתעלם כמעט לחלוטין מתפקידן המשמעותי של המדרשות לבנות בתהליך זה

חדשות כיפה הרב אוהד טהרלב 28/01/16 17:17 יח בשבט התשעו

קראתי גם אני את מחקרה של הדוקטורנטית רנית בודאי-היימן על כך שכמעט מחצית מהבנות הדתיות המתגייסות לצבא אינן מייחסות חשיבות לעמדת הרבנים. נתונים אלו אכן מאששים מגמה חיובית ומבורכת שתחילתה לפני כ-18 שנה. אלא שבודאי-היימן מתעלמת באופן גורף מחלקן המשמעותי של מסלולי המדרשות לבנות הדתיות ומהשפעתן על התהליך שנגלה כעת לנגד עינינו.

לפני כ-14 שנה נפגשתי עם בוגי יעלון, אז קצין בכיר ביותר והיום שר הביטחון. כבר אז הוא פרש בפניי את תפיסת הביטחון שמנחה את החברה הישראלית - לא רק טנקים ומסוקים, אלא דווקא חוסן ערכי וחברתי. כאדם שמעורב רבות בתחום הגיוס של בנות דתיות לצה"ל, אני יכול להעיד שבכירי הצבא מסכימים כמעט פה מלא שמסלול גרעיני המדרשות הדתיות הינו הפלטפורמה המוצלחת ביותר לשרות בנות דתיות בצבא. מסלול זה הוציא מתוכו לאורך השנים כ-20% מוסמכות קצונה - מספר גבוה מאוד ביחס לאוכלוסייה.

אף שכאמור מרבית הרבנים מתנגדים לתופעה באופן נחרץ, הרי שאכן השפעתם הולכת ופוחתת. אלא שהמתגייסות אינן מרגישות שהן מבצעות מרד כלשהוא. באופן פשוט יותר, דווקא האפשרויות שניתנות כיום לבנות הדתיות - שילוב בין לימודי תורה במדרשה עם שירות צבאי במסלולים משמעותיים בחיל המודיעין, חיל האוויר וחיל חינוך - הן הוכחה לכך ששלילת חלק מהממסד הרבני את שירותן הצבאי אינו עומד כלל במבחן המציאות. כלומר, כיום ניתן לשרת כחיילת דתייה ולהקפיד על שמירת מצוות קלה כחמורה. מסלולי המדרשות פרצו את חומת החששות שבנה הממסד הרבני ויצרו מציאות צבאית שמאפשרת שילוב מוצלח של הבת הדתית בתוך מסגרות הצבא, אפילו יותר מזו של הבנים הדתיים.

יותר מכך, מסלולי המדרשה מאפשרים לבת הדתייה המשרתת בצבא לעבור תהליך רוחני ודתי עוצמתי יותר אפילו מזו שעוברת בת השירות הלאומי. כאשר פתחנו במדרשת לינדנבאום את המסלול המשותף עם חיל המודיעין לפני כמעט 15 שנים, היה נחשב חיל המודיעין לחייל החילוני ביותר בצה"ל. כיום המציאות שונה לגמרי - חיל המודיעין "הפך" לחייל הדתי ביותר ונמצאות שם מאות בנות דתיות, כאשר רק ממדרשת לינדנבאום משרתות שם מעל 100 בנות שהן חלק מ"תכנית הדס" המשלבת לימוד תורה עם שירות צבאי גם בחיל החינוך והאוויר (במסגרתה, אגב, סיימה ר' לפני כחצי שנה קורס טייס). נדמה שהנתונים הללו מספקים הוכחה מאירת עיניים לתרומתן של המדרשות לתהליך המדהים שאנו חוזים מול עינינו בשנים האחרונות - גיוס בנות לצה"ל שאינו פוגע ברמתן הרוחנית, אלא אף מעצים אותן.

הרב אוהד טהרלב הוא ראש התוכניות הישראליות במדרשת לינדנבאום, מבית אור תורה סטון וחבר ארגון רבני בית הלל