בן ארי לא מאמין לקוסם בנט

מיכאל בן ארי חושב שהפתרון של בנט להורדת תשלומי ההורים, נראה יותר כמו הנחתה של מפקד בצבא, ששכח שהקריירה הצבאית הקצרה שלו, כבר מאחוריו. "שוב מסתבר שהעיקר זה הספין", הוא אומר. דעה

חדשות כיפה מיכאל בן ארי 01/07/13 09:10 כג בתמוז התשעג

בן ארי לא מאמין לקוסם בנט
עוצמה לישראל, צילום: עוצמה לישראל

שוב חיכינו בכיליון אוזניים למסיבת העיתונאים של בנט וחבורתו. הפעם היה לי גם עניין אישי. ציפיתי לבשורה בעניין שכר הלימוד לישיבות ולאולפנות.

בשנת הלימודים הקרובה אני אמור לשלם רק על שלושת הילדים הגדולים 45 אלף שקלים. 18 אלף, לגדול בכיתה י׳. 19 אלף לצעיר ממנו בכיתה ט'. ועוד שמונת אלפים לבת, שתלמד בכיתה ז' באולפנה ללא פנימייה ללא ימי שישי, לימודים עד שלוש וחצי. וכל זה ללא חישוב הצעירים מהם, שגם להם תשלומי החינוך, מעבר לכל פרופורציה. אנחנו לא היחידים, אבל אנחנו בהחלט מדגם מייצג.

כשהייתי בכנסת ועסקתי בעניין, הבנתי שאין פתרון מגזרי. שההקלה היחידה, יכולה להיות, בהקטנת נטל המס על משפחות גדולות, בנקודות זיכוי גם לגברים, או בהכרת הוצאות החינוך כהוצאה מוכרת, לפחות כמו תרומות למלכרי״ם. אולם, יוזמת חקיקה שלי בעניין, הוכשלה, גם על ידי הבית היהודי שישבו בקואליציה.

עכשיו שהבית היהודי הודיעו על מסיבת עיתונאים דרמטית בעניין, הייתי דרוך ללמוד, כיצד בנט הצליח, במקום בו רבים ואחרים נכשלו והכשילו. רציתי לקוות שלא מדובר בעוד ספין עלוב, שקרי, שבא לזרות חול בעיני הציבור.

אבל מסתבר שזו היתה תקוות שווא. שההכרזה על הוזלה, דומה להכרזה שאני אכריז שמחירי הדיור ירדו בחמישים אחוז, בזמן שאין לי אפילו בית אחד למכירה. או כפי שאמר לי ידידי ברוך מרזל שהסיכויים שיורידו בארבעים אחוז כי בנט אמר, דומים לסיכויים שיורידו בשמונים אחוז כי מרזל קבע.

אף שהשר בנט הוא הכי שר בכנסת (כלכלה, דתות, ירושלים), אך אינו מנהל ישיבות וגם לא אולפנות. מדובר במוסדות עצמאיים שחלק מהמימון שלהם הוא מהמדינה וחלקו האחר והעיקרי, נשען על תשלומי הורים. אלו אותם הורים שיכלו לבחור תיכון מקיף מקומי, כמעט ללא כל תוספת תשלום. אך העדיפו לחסוך פת לחם מפיהם כדי לתת לילדים חינוך תורני מוגבר (הכולל: פנימיה, שבתות, ארוחות, פעילות פנאי, אטרקציות, ועוד ועוד).

לדעתי האישית, המוסדות הללו, חייבים לעבור התייעלות. התייעלות שתצא לפועל רק בהידברות ובהדרגה. אך גם אז יש להודות, העול יישאר כבד מנשוא.

לא פלא שתגובת המוסדות להכרזה של בנט על קיצוץ בשכר הלימוד בחינוך הדתי היתה הלם ודחיה מכל וכל של 'התוכנית'. תגובת מרכז ישיבות בני עקיבא, רשת עמל, ומוסדות אור תורה סטון (המיצגות את רוב מוסדות הציונות הדתית): "אין שום אפשרות להודיע היום ערב פתיחת שנת הלימודים על שינויים וקיצוצים שמשמעותם פיטורי מאות מורים ועובדים (הליך לא חוקי) ושינויים דרסטיים באופי המוסדות, בתכנית הלימודים והחינוך. מי שמכריז על הפחתה ללא פתרונות מהותיים למיכלול הבעיות לא טרח כלל להיתעמק בבעיות ובפתרונות הנידרשים ואינו מבין את העינין כלל. גם הכרזה פפוליסטית לפיה ימצאו מקורות חלופיים היא חסרת אתריות לחלוטין".

'הפיתרון' של בנט, נראה יותר כמו הנחתה של מפקד בצבא, ששכח שהקריירה הצבאית הקצרה שלו, כבר מאחוריו. לא לחינם, ראשי הרשתות, הדפו את התוכנית בלגלוג ובזעם. הם צודקים, איש לא דיבר איתם, לא ישב איתם, איש לא שמע את ההשלכות שיש ל'תוכנית' הזאת. הם טוענים, שהתוכנית משמעותה קיצוץ מאסיבי במורים, בשעות הוראה, בתוכניות חינוכיות. בקיצור, יהפכו את הישיבות והאולפנות לתיכונים. אכן תוכנית 'מצויינת' להרס החינוך התורני / הישיבתי. אך הורים רבים, לא נמצאים שם. הם כורעים תחת הנטל ודורשים הקלה ופתרון אמיתיים, הם לא דורשים את חיסול המוסדות. אבל הפתרון הזה, נראה כמו שיבוא שר השיכון ויציע לכל מי שמתלונן על יוקר הדיור, שיגור באוהל סיירים.

שוב מסתבר שהעיקר זה הספין. זו מסיבת העיתונאים הדרמטית שאין מאחוריה אפילו בלון נפוח. כך בעניין 'הרפורמה בשירותי הדת'. גם שם מסיבת עיתונאים דרמטית של הצהרות. מי שקיבל מינוי לעשות, רצוי שיעשה ואחר כך יתרברב. אך אצל הקוסם בנטוקוס, שכבר 'הפריט את הנמלים' (אחרי שכץ הכריז על זה), שמינה רב ראשי אחד (אחרי שפייגלין הציע זאת), ועשה רפורמה בשירותי הדת, והכריז שעולם התורה לא יפגע, הדיבורים הם העיקר. במידה ויופחת שכר הלימוד רק בעשרה אחוז, אהיה הראשון להתנצל. אך יש לי חשש כבד, שבקצב הזה, בו נפגע עולם התורה, שישיבות ההסדר בפני קריסה כלכלית וחורבן, שאנחנו עומדים בפני עוד קיצוץ מכאיב בקצבאות הילדים, עול התשלומים רק יאמיר. שיטת הוקוס בנטוקוס טובה למסיבות עיתונאים, אך בתום ההופעה, מכובעו של הקוסם, לא יצא אפילו שפן. ולדאבוננו, גם לא הופחת אחוז אחד בשכ"ל.