בחינת הבגרות: פופוליזם של אמת

בבחינת הבגרות באזרחות שהתקיימה ב"יום גוש קטיף", התלמידים נתקלו בשאלה על חתונתה של בר רפאלי ושום מילה על פינוי גוש קטיף. מי החליט מה חשוב יותר ועל מה הוא חשב?

חדשות כיפה נעה פוגל 02/02/16 09:58 כג בשבט התשעו

בחינת הבגרות: פופוליזם של אמת
אילוסטרציה: פלאש 90, צילום: אילוסטרציה: פלאש 90

כ"ב בניסן אשר היה אתמול מוכר לרובנו כיום גוש קטיף ,יום אשר נקבע ליום הרישמי בו מציינים את הפינוי מגוש קטיף במערכת החינוך. יום זה נחקק בכנסת לציון הנסיגה מגוש קטיף.

ביום זה נערכה בחינת הבגרות באזרחות . בחינה בה אלפי תלמידי כיתה י"ב , רגע לפני יציאתם לאזרחות נבחנים על עיקרי הדמוקרטיה ובהם בין השאר זכויות אדם ואזרח, שלטון העם ופלורליזם.

אחת מהשאלות אשר נשאלו התלמידים עסקה בסוגיית פתיחת המרחב האוירי בחתונתה של אושייה מפורסמת. איזה עיקרון ואיזו זכות נוגעת בעניין.

התשובה על השאלה נגעה בעקרונות שלטון החוק והשוויון. " החלטה התקבלה על פי כללי התעופה האזרחית ועל פי הנהלים המחייבים אותה בנוגע לשימוש ברחפנים"- ציטוט המוכיח את קיומו של שלטון החוק ושזוהי החלטה אשר כפופה לנהלים אשר כל אזרחי המדינה ושלטונה כפופים אליו. "לדברי שר התחבורה, אין לנהוג באירוע של ידוענים באופן שונה מהנהוג באירועים של אנשים אחרים".- תשובת השר לעניין אשר נותנת תוקף לעיקרון השיויון.

ואני תוהה היכן שאלה אשר עוסקת בעם ישראל, במאורע כה חשוב כמו "הפינוי מגוש קטיף". מהיכן אנו מחליטים מהו פופוליזם אמיתי ובמה לעסוק. הנערים הצעירים אשר ניגשים לבחינת הבגרות נדרשים לרכוש כלים של אמת, כלים של חשיבה ביקורתית והסקת מסקנות אשר ישמשו אותם לעתיד בהיותם אזרחים שומרי חוק ומביעי דעה.

בבחינת הבגרות התלמידים לומדים לבקר ולהכיר סוגיות אקטואליות. טכניקות ומושגים אשר ישמשו אותם בעתיד כאשר יפתחו עיתון או ירצו ללמד את ילדיהם הרכים על מאורעות העבר. אך איזהו מאורע יזכר להם משנה נוכחית זו- חתונה של ידוענית או ציון עשר שנים לגירוש אשר שיבש והטיל מצבים לא פשוטים על עם ישראל אך גם הצמיח אותו?

כיצד בני נוער אלו ידעו שגם עשר שנים אחרי למשפחות רבות אין בית, משפחות שהתפרקו, בני נוער ואנשים בוגרים שהיו אז בגיל של חיפוש עצמי ועדיין מחפשים. מחפשים תשובות ואולי לא מוצאים. מצב כלכלי לא פשוט של אלפי התושבים שעדיין זקוקים לעזרה כלכלית ונפשית ואולי לא תמיד מוצאים מענה. חשוב שידעו . חשוב שכולנו לא נשכח. חשוב שיכירו את הזכות לחיים וביטחון, חופש ביטוי, חופש ההפגנה וההתאגדות ויכירו את הכח של בחירת השלטון

חבל שהדור הצעיר אשר לא נחשף לפני כעשור למאורע כה חשוב עדיין לא מכיר ונחשף אליו גם בבחינה הכה חשובה אשר מכינה אותו לאזרחות. אז בואו נשאל ונחשוב שוב- מהו פופוליזם של אמת, ומהו הדבר הבא שנכון לעסוק בו ?

הכותבת היא מורה לאזרחות וסטו' לעו"ס