ארבע הערות: מי מפחד מהרב טאו

האם הרב טאו משפיע על הציונות הדתית? יותר ממה שאתם חושבים. ארבע הערות על הרב טאו, מפלגת יחד, הבית היהודי ומה שביניהם

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 13/02/15 11:08 כד בשבט התשעה

ישיבת הר המור. זהו. זה כל מה שצריך לכתוב כדי לגרום לכם לעניין, בין אם אתם מסכימים לדברים ובין אם מדובר בניגוד חריף לעמדתכם. בין אם תרצו ובין אם לא, בשנים האחרונות ישיבת הר המור עולה שוב ושוב לסדר היום התקשורתי, וחלק ניכר מהעניין הזה מגיע בגלל הרב צבי ישראל טאו, הנחשב לנשיא הר המור, אף שבפועל הוא לא מחזיק בשום תפקיד ציבורי בישיבה וכלל לא מקבל מהם כספים.

בשבועות האחרונים מנסים לא מעט עיתונאים לפענח את סוד הקסם שמגיע מהישיבה, המזוהה עם הצד החרד"לי הניצי, עד כדי חרדי לייט. כתבות פורסמו בעיתון 'משפחה' החרדי, 'מקור ראשון' ואפילו בעיתונות הכללית מנסים לפענח את השאלה מיהו הרב טאו, ומהי מידת ההשפעה שלו על המגזר הדתי לאומי והציבור הכללי.

בטור זה אעסוק בעיקר בזווית הפוליטית שלו, אך ראשית, אם מדברים בצורה א פוליטית, אין ספק שהשפעתו של הרב טאו על הציונות הדתית היא מכרעת. לא מעט מהרבנים והתלמידים בישיבות ההסדר, בישיבות הגבוהות ואפילו בישיבות התיכוניות יונקים בצורה כזו או אחרת מתורתו של הרב טאו. גם אלו שלומדים וגם אלו שמלמדים כיום בישיבות בציונות הדתית שאינן קשורות כלל לרב טאו ולעיתים אפילו מתנגדים באופן משמעותי לתורתו, למדו ממנו בצורה כזו או אחרת, כך שהשפעתו ועיצוב דעתו על הציונות הדתית היא חד משמעית.

האירוניה היא שרוב העיתונאים, ובכללם אני הקטן, לא מבינים כלל וכלל את הרב טאו. כיצד ניתן להבין מה הוא רוצה ואפילו יותר מזה, מהי מידת ההשפעה שלו? זו כנראה שאלת מיליון הדולר. ברור לחלוטין בכל אופן שישנה כזו והיא גדולה ביותר.

2.

שתי גרסאות סותרות עומדות בפני הניגשים לסוגיה המעניינת הנוגעת להשפעתו של הרב טאו על הציונות הדתית מבחינה פוליטית. הראשונה, הצפויה, היא שכביכול התקשורת היא זו שמייצרת עניין. "דיווח יוצר מציאות", כשבראש כמובן עומד אתר כיפה שהביא בשנים האחרונות ציטוטים ניציים של הרב טאו - נגד נפתלי בנט, באשר לחוקים 'אנטי דתיים' להגדרתו ולהגדרת רבנים נוספים בראש ישיבת הר המור, ובנושאים ספורים נוספים, כדוגמת מפלגת יחד שעבדה מאחורי הקלעים בצמוד אליו.

התיאוריה של התומכים בגרסה זו היא שאתר כיפה, ואתרים נוספים, הם אלו שיוצרים עניין מזויף בישיבה הקטנה, ובפועל אין לרב טאו ולישיבת הר המור השפעה כלל על הנעשה. ייתכן כי הדבר כך, אך בניגוד אליהם ניצבת הגרסה השנייה והמשכנעת לא פחות

הגרסה השנייה טוענת שכלל לא מדובר באקט תקשורתי שהביא לציבור את דבריו של הרב טאו ושמדובר בהשפעה המשמעותית שלו מאחורי הקלעים. גורמים איתם שוחחתי בימים האחרונים מספרים על מעין השפעה צנטרפוגית על המתרחש, כלומר הוא מוחה לגבי משהו, בואו ניקח לדוגמא את היציאה של רבני החרד"ל נגד נפתלי בנט והבית היהודי, בפני קהל קטן של מאזינים, שמעבירים בתורם את עמדתו הלאה והלאה, דבר שיוצר סחף. כך, שנה וחצי לאחר שנחשף בכיפה כי הרב טאו קרא לתלמידיו לצאת נגד בנט, החרד"ל פתח במלחמה בדמות מפלגת יחד ובסקרים האחרונים המפלגה כבר עומדת על חמישה ושישה מנדטים. הניצוץ שהבעיר סערה.

3.

למיעוט בציונות הדתית, תקראו להם תורניים או חרד"לים, ההשפעה של הרב טאו ושל רבני הר המור משמעותית ביותר, הרבנים הללו הם האורים ותומים. אם הרב טאו קובע משהו, חלק נכבד מתלמידי הר המור ילכו אחריו. במעגל לאחר מכן כבר נשמע את הרב אבינר תוקף את התופעה עליה מחה הרב טאו, ומשם גם רבנים בכירים נוספים עד כדי כך שבסופו של דבר יתפרסמו בתקשורת עצומות של 300 ו-400 רבנים. מאחורי אותם רבנים יש קהילות קטנות, אך אם תכפילו 400 רבנים קטנים ב-100 אנשים שמכבדים את דעתם, תקבלו 40,000 איש, כמות לא רעה של מצביעים בקלפי. וזה בכלל בלי לדבר על הבוחרים שמביא איתו אלי ישי או ברוך מרזל (שכרגע נאסר עליו להתמודד אבל סביר להניח שערעורו יתקבל בבג"צ). זאת כמובן ללא שום קשר להשפעתו המשמעותית על הציונות הדתית כלל, כשכאן אנו עוסקים רק בזוית הפוליטית שלה.

כך, ישיבת הר המור, והעומד בראש באופן בלתי רשמי, משפיעים על אחוז לא רע בכלל בציונות הדתית. אמר אורי אורבך בראיון ל'כיפה' לפני כחודשיים שהחרד"ל הינם כ-50-60 אלף איש, ויש סיכוי לא רע שהוא צודק. אבל האלפים האלו הרגע התאגדו לכדי מפלגה אחת, שאגב, אני מאמין שבהחלט ראויה להתקיים גם אם אני אישית לא חושב לתמוך בהם, והם כנראה ישפיעו לא מעט על ענייני דת ומדינה בכנסת הבאה. כך עקפו את הבית היהודי מימין.

4.

בבית היהודי מבינים את העניין. מבינים יותר מדי טוב. השבוע פרסמתי הוראה מצד בנט לחברי הכנסת של הבית היהודי לא לתקוף את מפלגת יחד. אומנם, ההוראה הזו לא מבוצעת במאה האחוזים וישנם חברי כנסת שבוחרים לתקוף את המפלגה, אך הסיבה לכך שההוראה יצאה מבית נפתלי בנט והבית היהודי שותקת היא מכיוון שכל תקיפה נגד יחד תגרור יותר מצביעים לכיוונה. כפי שקרה במערכת הבחירות הקודמת, כשנתניהו תקף את בנט וגרם בפועל לעלייתו בסקרים, כך יקרה אם הבית היהודי תתקוף את מפלגת יחד.

מנגד, מבצעים בבית היהודי פעולות שניתן להגדירן רק כמצב חירום. קמפיין 'לא מתנצל' נעצר במידת מה והוחלף בקמפיין חדש מהניילונים - 'לציונות הדתית יש רק בית אחד'. לראשונה בעיתוני המגזר בסוף השבוע אנו רואים תמיכת רבנים במפלגה. לא עוד בחורות בלבוש לא צנוע במיוחד שאומרות 'הוא עושה לי את זה' על בנט, אלא רבנים, כן, אלו עם הזקנים והקול העמוק, שעוסקים בדבר אחד בלבד - בניסיון למשוך בחזרה את הציונות הדתית ממפלגות המרכז כדוגמת יש עתיד, כולנו והליכוד, וממפלגת יחד שהצליחה למשוך את החרד"לים בדיוק באותו אופן בו הבית היהודי עושה עכשיו - בעזרת הרבנים.

נראה כי הסרטונים היפים של הבית היהודי הצליחו אולי ליצור באזזז תקשורתי יפה, אך לאבד את בסיס המצביעים. החרד"לים קוראים לבית היהודי 'ליכוד ב'' ובחודשים האחרונים אכן נראה שהבית היהודי היה סוג של ליכוד ב'. אותם מסרים, אותם קהלי יעד, אותם אישים מוצנחים דוגמת אלי אוחנה או שאר כוכבים. האירוניה הגדולה היא שבעת שבנט ניסה למשוך את החילונים אליו, עשה נתניהו את אותו הדבר לבנט - כשניסה למשוך אליו אישים ציוניים דתיים נחשבים כדוגמת מנחם הורביץ ואראל סג"ל. אין לי מושג כמה מהציונות הדתית הולכת למפלגת יחד, אך נתניהו מחד ושטבון וישי מנגד חותכים נתחים לא קטנים מהמפלגה, זאת שנה וחצי לאחר שהרב טאו קרא להילחם בבית היהודי. מי אמר משפיע ולא קיבל?

אני אוהב את הבית היהודי, אך אני מבין גם את אלו מהציונות הדתית שהחליטו לוותר על המפלגה דתית לטובת מפלגות אחרות. אמרה לי מישהי השבוע שהיא שוקלת להצביע ל'כולנו' של משה כחלון. אמרתי לה שאני מבין אותה . אם הבית היהודי לא מוביל מהלכים, לא מקדם נושאי דת ומדינה, לא מציג מצע מסודר בנושא כלשהו ומסתמך על סיסמאות כמו 'מסע ישראלי' (כשבינתיים התברר שהוגשה נגד הסיסמא עתירה) במקום להסביר מה העמדה שלו, אזי אין סיבה אמיתית להצביע לו.

פרשת אוחנה שהיוותה לשון מאזניים בין העלייה בסקרים לירידה הדרסטית לא הייתה גזענית, היא הייתה אנטי כלפי מישהו שלא היה מהקליקה. לא היה מבחינת הציונות הדתית מספיק אינטלקטואל. אני לא יודע אם הוא באמת כזה, ואולי סתם הוציאו עליו זעם, אבל השורה התחתונה היא שהציונות הדתית הינה מגזר משכיל, שרוצה לקבל מידע, רוצה להצביע לערך כלשהו ולא לסיסמא. כן, שיטת הסיסמאות עבדה לבנט בפעם שעברה אבל אם הוא רוצה לקבל את הקול של הציונות הדתית, וכן, גם את שלי, כדאי שהוא יתחיל לספר לנו מה הוא הולך לעשות, ויפה שעה אחת קודם. הגיע הזמן למצע מסודר ולא לסיסמא נוספת.