אנטישמיות לא רק בשיקגו

כאשר מעלימים עין וכאשר מקבלים את רוע הגזרה, גורמים בעצם לנסיגה בגאווה היהודית תוך מתן אור ירוק לקיומה של האנטישמיות

חדשות כיפה יעקב חגואל 07/02/17 09:12 יא בשבט התשעז

אנטישמיות לא רק בשיקגו
פלג לוי, צילום: פלג לוי

העליה המדאיגה באירועים אנטישמיים בעולם צריכה להדיר שינה מעינינו.

בארץ "לעולם לא", על אדמת החופש והאפשרויות הבלתי מוגבלות, מבצבצים גילויי שנאה תוך עליה מתמדת באופי האירועים האנטישמיים ובחומרתם. בחמש השנים האחרונות אנו עדים להצנעת סממנים יהודיים בקרב סטודנטים יהודיים בצפון אמריקה ואף שינוי שמות משפחה יהודיים.

לאחרונה מתקבלות לשולחני עדויות על עקירת מזוזות מדלתות משפחות יהודיות. האבסורד? לא מדובר בפעילים אנטישמיים שעוקרים מזוזות אלא על משפחות יהודיות שמפאת החשש והפחד להיחשף כיהודים מחליטים במקרה הטוב להכניס את המזוזות לחלקו הפנימי של הבית ובמקרה הרע - פשוט להסיר אותן ממשקוף הכניסה.

החיים בצל האנטישמיות השקטה מקבילים למחלה קשה שמתפשטת לאט לאט. היא נוגסת בכל חלקה טובה אבל בשקט. פעם אחת על ידי חילול בתי כנסת, פעם אחרת על ידי הצדעה במועל יד ופעם אחרת על ידי ריסוס כתובות אנטישמיות בלב ליבה של הקהילה היהודית בניו יורק. היא רק רוצה לוודא שהיא מתיישבת לה במקום נוח מספיק, מקום שבו יוכלו מיליוני בני האדם הפוקדים את הרכבת התחתית להיזכר ולדעת שישנם אלו שחושבים שמקומם של היהודים הוא בתנורים.

והשיירה עוברת, והכלבים נובחים. אבל בארץ "לעולם לא" שותקים.

השבוע היינו עדים לצלבי קרס מרוססים על בית כנסת בשיקאגו, מאוחר יותר בכתובת אנטישמית נלוזה ברכבת התחתית בניו יורק. אבל הבעיה היא הקבלה וההפנמה.

הקבלה וההפנמה של החיים בצל האנטישמיות בעולם בכלל היא היא שורש הבעיה. כאשר מתכחשים למתרחש, כאשר מעלימים עין וכאשר מקבלים את רוע הגזרה, גורמים בעצם לנסיגה בגאווה היהודית תוך מתן אור ירוק לקיומה של האנטישמיות ולהתבוללות איומה.

אין זה משנה תחת איזה נשיא ובאיזו תקופה, האנטישמיות היא מחלה קשה שיש להיאבק בה בכל הכח. התגברות האנטישמיות במחוזות "בטוחים" צריכה להוות צפירת אזהרה תוך נקיטת אמצעים מיידיים למיגורה. האירועים האחרונים בארצות הברית חייבים לעלות לכותרות, לשיח הציבורי, לתקשורת בעולם וכן, גם לתקשורת הישראלית. אני מחזק בימים אלו את אחינו בקהילות היהודיות בצפון אמריקה ובעולם כולו.

עם ישראל חי.

יעקב חגואל הוא סגן ומ" מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית וראש המחלקה למאבק באנטישמיות

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן