אל תיקחו לי את הרב סתיו

נאוה שפיצר, תושבת שוהם, לא מוותרת כל כך בקלות על רבה - הרב דוד סתיו. בעוד הוא סופג מהלומות מימין ומשמאל, הרב סתיו ממשיך לשמש כרב היישוב, להעביר שיעורים ולענות לשאלות (בכל שעה)

חדשות כיפה נאוה שפיצר 16/06/13 14:35 ח בתמוז התשעג

אל תיקחו לי את הרב סתיו
יחצ, צילום: יחצ

מכיוון שאני גרה בשוהם, באים אלי רבים בזמן האחרון ואומרים לי: את בטח רוצה שהרב סתיו ייבחר לרב הראשי. זה הרב שלכם , לא? תתפלאו. אני חצויה. כי אם אני חושבת על עם ישראל, הרי ברור שהרפורמות שלו הן "חזון אחרית הימים" של הרבנות הראשית. אבל אם אני חושבת רק על עצמי - אני רוצה שיישאר. כי רב כזה לא יהיה לנו יותר.

לפני כמה שנים, באחת המסיבות של הקהילה הדתית, עלו על הבמה שתי נשים להציג מערכון: ובמערכון פוגשת אסתר את מלכה בעודה רצה ברחוב. לאן את הולכת, שואלת אסתר. "לשיעור של הרב סתיו בשכונה ה' בשעה שמונה". "ולאן את?" שואלת מלכה. "לשיעור של הרב סתיו בשכונה ג' בשעה שמונה". איך זה יכול להיות? שואלת מלכה ומקבלת תשובה: "את לא יודעת שהרב סתיו יכול לתת שני שיעורים בשני מקומות שונים בעת ובעונה אחת"?

המערכון הזה, שזכה למחיאות כפיים סוערות מחברי הקהילה, מבטא את התחושה שרווחת כאן: איך הוא עושה את כל זה?

להכין שמונה שיעורים קבועים מידי שבוע, להקדיש זמן ל"כולל" שהוא הקים כאן, לשבת שעות בשיחות ייעוץ ותמיכה לעשרות תושבים ,לערוך חופות, לסדר לוויות, להשכין שלום בסכסוכי שכנים, לענות לאין סוף הטלפונים בענייני פסק הלכה, להיכנס לשיעורים בבתי הספר החילוניים, לנסוע לכל מקום בארץ שבו נערכת שמחת בר מצוה וברית מילה של חבר קהילה, להנחות את הגבאים לגבי בר מצוות לקהל החילוני וזו רק רשימה חלקית.

אחת מחברות הקהילה צלצלה אליו בשבוע שעבר (כרגיל - אין מצב שהוא לא עונה) ושאלה האם גם השנה ייתן שיעורי גמרא לילדי בר המצווה. ודאי, הוא ענה לה, על זה אני יכול לוותר?

אז מה הם רוצים ממנו, אותם רבנים שרוצים לחסום את דרכו? האם מפריע להם שבתקשורת קוראים לו מתון או ליברלי? הרי הם יודעים שהוא מחויב להלכה, ועוד לא שמענו מישהו מהם המוכיח שהוא אי פעם סטה ממנה (ואם מישהו הוציא לו שם של "מקל אוטומטי" בהלכה - טעות בידו). מדוע זה מפריע להם, שעם ההנהגה הרבנית שלו (גם כשהוא מחמיר בפסיקה) - הוא בכל אופן נותן לך הרגשה שהיהדות היא מאירת פנים, מתחשבת בנסיבות, מעודכנת בהלך הרוח של התקופה?

אותם רבנים החוששים שהוא "ליברלי" מדי, חוששים שהוא "יחפף" בענייני גיור. רק מעטים, המקורבים לדבר, יודעים על החקירות שהוא עושה כדי להגיע לרבנים של קהילות בקצווי עולם, כדי לאמת או לשלול יהדותו של מישהו.

יש כאן בשוהם קהל דתי (עליו דיברנו) וקהל חילוני. הקהל החילוני מכיר היטב את הרב סתיו. הוא מכיר אותו בבית הכנסת של צוהר ביום כיפור, שבו הוא מנהל את התפילה עם חברי הכולל המקומי, ואף נשאר לשיעור שהוא נותן במהלך יום הכיפורים. הקהל החילוני מכיר אותו כי הוא נכנס לבתי הספר הכלליים, הקהל החילוני מכיר אותו כי הוא נפגש איתם לקראת בר המצווה של הילד שלהם.

גם כל בעלי העסקים בתחום המזון מכירים אותו מצוין: הרי אין חנות או בית קפה בשוהם שאין להם תעודת כשרות...וזה ביישוב שרק עשרים אחוז ממנו דתיים! איך זה קורה? אולי זה בגלל הרב סתיו, שמקפיד איתם על קלה כבחמורה בענייני כשרות (את הדוגמאות לכך אנו מכירים מקרוב) , אבל עושה זאת ביושר, הגינות, ענווה וצניעות. כל מי שייבחר לרבנות הראשית - אני קוראת לו לבוא ולאמץ את הדגם הזה.

טוב לגור בשוהם. אומרים שהערך הנדל"ני שלנו הוא מן הגבוהים בארץ. איכות החיים - בשמיים. הרב סתיו הוא "נכס" תרבותי ורוחני, שפשוט ממש קשה לנו לוותר עליו.

לכן, שאלתם אותי אם אני רוצה שהרב סתיו יהיה רב ראשי? שוב: בשביל עם ישראל ומדינת ישראל - זה בדיוק הזמן הנכון והמקום הנכון. בשבילנו - אנשי שוהם? טוב, בואו נפרגן לעם ישראל. אנחנו נהנינו ממנו כ-15 שנה, עכשיו מגיע גם לכולם.

הכותבת הינה מנחת שירה בציבור, חוקרת זמר עברי ותושבת שוהם