אל תגייסו את מיכל לצד שלכם

אחרי שנים של השתקה בתקשורת, רבים בימין רואים בכל מתנחל את נציגם. אל תנסו לגייס בכוח גם את מיכל פרומן למאבק

חדשות כיפה שלומי פרץ 20/01/16 15:02 י בשבט התשעו

אל תגייסו את מיכל לצד שלכם
Yonatan Sindel, פלאש 90, צילום: Yonatan Sindel, פלאש 90

תפיסת העולם המורכבת שמציגה מיכל פרומן, הפצועה בפיגוע בתקוע השבוע, זוכה לכמה הרמות גבה וגם לביקורת קשה. נאמנה לדרך שהתווה חותנה הרב מנחם פרומן זצ"ל, היא תיארה לפרטים את מחשבותיה והרגשותיה בעת הפיגוע, שלא היו דיכוטומיות, חדות וברורות, כמו אלה שאוזנינו התרגלה לשמוע אחרי אירועים מסוג זה.

מיכל אמרה בראיון בגלי צה"ל, כי הרגישה שהמחבל, נער בן 16, היה אבוד. כאילו נשלח על ידי מישהו ורק ביקש למלא איזו חובה ולסמן וי. עוד אמרה והעמיקה במחשבותיה, כי הסיטואציה הזו שבה מישהו מתקרב אליך עם סכין להרוג אותך היא מאוד אישית ומקרבת. היא ציינה בראיון שהופתעה בעצמה מהמחשבות הללו, אבל בטבעיות שיתפה אותן עם הציבור.

המבקרים מימין, חשו כנראה ערעור על תפיסת העולם שלהם. זה נשמע להם שמאלני מדי, מבין, מכיל ומקל ראש, במניעים של המחבלים העומדים עלינו לכלותנו. במקום לשמוע תיאורים חדים וברורים על אינסטינקטים של לוחם שמזהה סכנה ורוע ופועל מיד כדי לחסל אותו, הם שמעו משהו מורכב ומעמיק יותר וצדקת הדרך התערערה.

אין ספק ש'הספק השמאלני' שמנסה לכרסם כל העת בצדקת המאבק שלנו ושאלת הלגיטימיות של המגורים והריבונות הישראלית בחבלי הארץ הזו, דורש תשובה ניצחת וברורה. מול הבלבול והטשטוש האומר לטוב רע ולרע טוב, יש צורך להציג תפיסת עולם ברורה ונוקבת. לא מצטדקת. המחבלים, תומכיהם ושולחיהם, הם רעים וחטאים ויש לעשות הכל בשדה הקרב המדיני והביטחוני כדי לחסל אותם. אבל מיכל פרומן תיארה את הסיטואציה מתוך הזווית האישית שלה בתוך המאבק הגדול הזה. לצד האמירה שלה שהיא מאחלת את כל הרע שבעולם למחבלים, היא הצליחה לתאר תפיסת מציאות מעט מורכבת שאפילו לא סותרת את האמת מימין - נער תלוש וכנראה מוסת על ידי מערכת החינוך והתקשורת הפלסטינית, שנדחף לבצע פיגוע.

אחרי שנים של השתקה בתקשורת, רבים בימין רואים בכל מתנחל את נציגם. לפיכך הם מצפים שראיונות של מתנחלים בתקשורת הכללית ינוצלו לאמירות ברורות, דוקרות וחותכות. כאילו אומרים ודורשים ממיכל - שלחנו אותך לשם כדי "שתהיי לנו הסכין". היא בדרכה, החליטה שדי לה בחיתוכים שהיא קיבלה מהמחבל והעדיפה להרות מחשבות עגולות, מורכבות ואותנטיות יותר. טוב יעשו המבקרים, בעלי הציפיות, אם יעצרו את לשונם המושחזת ויאחלו לה בכנות ובכוונה, החלמה מהירה מפצעיה. את המאבק בשדה הקרב של התודעה, שהימין נוחל בו לאחרונה הצלחות לא מבוטלות, אפשר להמשיך בדרכים רבות ואחרות.