אדם אינו אלוה

אליהו גליל נתקל בתמונה הויראלית המציגה את הרב עובדיה יוסף זצ"ל כמי שמשגיחים על חיילי צה"ל מלמעלה. לטענתו מדובר בתופעה חריגה העומדת בסתירה גמורה לערכי היהדות, אותה יש לעצור - ומהר

חדשות כיפה אליהו גליל 03/12/13 16:46 ל בכסלו התשעד

אדם אינו אלוה
צילום מסך, פייסבוק, צילום: צילום מסך, פייסבוק

הרב עובדיה יוסף זצ"ל היה מגדולי החכמים של דורנו. רבים וטובים הכירו בערכו ובערך יצירותיו והעריכו אותו בזכות הידע המרשים שלו בהלכה, יכולת הפסיקה וחדות הניסוח. גם האומץ לומר את דעתו ללא חשש של "מה יגידו" עורר התפעלות. אכן היו גם רבים אחרים שהעריצו אותו ושם נטמן זרע הפורענות.

מפעלו ההלכתי הכביר, מאבקו למען החזרת "עטרה ליושנה", מה שהתפרש גם כהחזרת הכבוד וההגמוניה לעדה הספרדית ונכבדיה ולא רק כחזרה לדרכו ההלכתית של מרן הב"י, הגדילו את אהדת הציבור הספרדי המסורתי אליו. בתחילת שנות השמונים הצטרף הרב למפלגת ש"ס והפך למנהיגה הרוחני וההערצה האבסטרקטית מצאה לה ביטוי מעשי-פוליטי; שימו לב למשפט הבא, מתוך מסמך העקרונות של מפלגת ש"ס, המדגים היטב את המקום שתפס הרב עובדיה בעיני מעריציו: "יסודותיה ועקרונותיה האמיתיים של ש"ס מתבססים במלואם על ספר הספרים התנ"ך, השולחן ערוך ועל הנהגותיו והנחיותיו של גדול הדור הגאון הרב עובדיה יוסף זצוק"ל". במקום הראשון אלוהים, בשני - רבי יוסף קארו, ובשלישי - הרב עובדיה יוסף. בעוד שתפקידו של הרב כנשיא "מועצת חכמי התורה" של המפלגה סימן את גדולתו בעיני מצביעיו, האדרת דמותו של הרב בעיני בניהם נעשתה בכיתות רשת החינוך התורני שלה. חניכיה, עשרות אלפי ילדים יהודים, התחנכו על ברכי "אמונת חכמים", "דעת תורה" ו"כל אשר יורוך" אשר הפכו למשפטי-מפתח בדוקטרינה הש"סית. החכם שהורה את התורה היה הרב עובדיה דווקא, כמובן, ופניו המאירות הפכו לאיקונה חשובה בתעמולה הפוליטית.

אם זה היה מסתיים שם, החרשתי. הרי כל תנועה פוליטית צריכה מנהיג דגול ונערץ. אלא שהזיווג המסוכן בין פוליטיקה לדת עלול להוליד מפלצות; לחרדתי מתברר שאנו לא רחוקים מסיפו של שלב חדש: האלהת המנהיג.

מרן מאחורי הפרגוד

זה התחיל מיד לאחר הפטירה. מועמד מפלגת ש"ס למועצה המקומית בבית שמש, מר משה אבוטבול, פירסם בעיתונות מודעת תעמולה ובה המשפט הבא: "בעומדך מאחורי הפרגוד אינך לבד, מרן מביט עליך מלמעלה בעיניו הטהורות ובוחן את ידך הנשלחת אל הפתק. האם יד זו באה לכרות עימו ברית שילומים?". הרב עובדיה זצ"ל מביט משמים ומשגיח על כל בני האדם לראות היצביעו למפלגה הנכונה משל היה אלוה. גינוי למודעה הוולגארית לא הגיע. על אף שבמודעה לא צוין האם הרב יעניש את מי שלא יכרות עימו ברית, הסאב-טקסט ברור: זה לא יהיה לרוחו של הרב, זה יצער אותו. הצבע ש"ס! אכן, לו היה הדבר נעשה רק בידי פולטיקאים קטנים, לא הייתי כותב את הטור הזה. הללו אמונים על ניצול ציני של זכרון אנשים אהובים לצרכים אלקטורליים - דבר דומה עשתה מפלגת העבודה עם זכרו של יצחק רבין המנוח. אלא שייחוס תכונות אלוהיות ("מביט מלמעלה") לילוד אישה שנפטר הוא מדרון חלקלק. מה שמתחיל בטשטוש קל של הגבולות שבין אדם לאלוה עלול להיגמר רחוק מן המשוער.

מרן שומר על החיילים

ואכן, לפני כמה ימים התפרסמה ברשת החברתית תמונה מעשה ידי מעצבת גרפית שבה נראה קלסתרו של הרב מרחף בשמים מעל פלוגה של חיילים. לתמונה צורף הטקסט רב ההשראה הבא: "מרן שומר על החיילים שלנו מלמעלה !! בהחלט תמונה ששווה יותר מאלף מילים.." (השגיאות במקור). אם בבחירות הוא רק הביט, עתה הוא כבר שומר. ומה יהיה השלב הבא, מקבל תפילות? כאן ראוי להביא מדבריו של הרב עובדיה זצ"ל עצמו על התופעה הזניחה של אליליזם חב"די ויאים הדברים לאליליזם הש"סי: "מטעים את ההמון, עושים אותו אלוה... דברים שאסור להוציאם בפה, זו כפירה ממש, זו עבודה זרה... אלה הנמצאים בחצר שלו עושים אותו אלוה, אלוהים אחרים". התמונה התקבלה באהדה רבה; יותר מ-10,000 אנשים אהבו את התמונה הזו, 10,000 יותר מידי. כ-275 שיתפו אותה.

עברתי על חלק נכבד מהשיתופים ולא מצאתי ולו מילת ביקורת אחת. אפשר להבין אותם, צה"ל והרב עובדיה זה שילוב מנצח. קשה שלא ללחוץ על "לייק". קשה להגיד מילה שלילית. וכך, אליליות עדינה חודרת ליהדות המונותיאסטית ומערכות ההגנה דוממות, דווקא בחנוכה, החג שמסמל את המאבק בין ההלניזם הפוליתיאסטי ובין היהדות המאמינה באל אחד. שוחחתי עם העצבת. כוונותיה היו טובות כמובן. היא אינה מוצאת פסול רעיוני ביצירתה. אכן, היצירה ניתנת לפרשנות גמישה ואין בה בהכרח את מה שהצמידו לה כותבי המשפט התפל. אכן, אם חרדים אנו למונותיאיזם, עלינו לעצור את התופעה הזו בקטנותה, גם כשהיא דקה מן הדקה. אדם אינו אלוה, מרן אינו הקב"ה.

מחבר המאמר הוא בעל הבלוג "בלוגין שאובין" העוסק ביהדות, מדע וחיות אקזוטיות אחרות

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן