שמירת שבת היא הקצנה? תהיות על דרישת הפורום החילוני

הלוליינות המשפטית של הפורום החילוני, שהצליחה לעייף אפילו את מגישת גלי צה"ל, חשפה את פרצופם האמיתי. בנימין שינברג משוכנע שלא כפייה דתית מדירה שינה מעיניהם, אלא עצם נוכחות יהודית במרחב הציבורי

חדשות כיפה בנימין שינברג 23/04/18 17:25 ח באייר התשעח

שמירת שבת היא הקצנה? תהיות על דרישת הפורום החילוני
קיצוניות? אם ובתה מדליקות נרות לכבוד שבת, צילום: Mendy Hechtman/Flash90

ועידת בני עקיבא שהתקיימה בפסח האחרון עסקה במגוון נושאים מעניינים ואקטואליים. חיזוק ערכי המשפחה והזוגיות, הקמת יישובים חדשים, תפקידיה של האשה ועוד.

אולם החלטה אחת הקפיצה את אנשי הפורום החילוני וזוהי דווקא ההחלטה הבנאלית ביותר - עידוד שמירת שבת במרחב הציבורי.

"חברי התנועה יעדיפו לערוך את קניותיהם בעסקים שומרי שבת בלבד ויקראו לבני משפחותיהם ולחבריהם לנהוג בדרך זו … התנועה תצרוך שירותים מספקים שומרי שבת בלבד … התנועה תנפיק תעודת 'נאמן השבת הציבורית' והתעודה תחולק לעסקים שומרי השבת".

מה כל כך מפריע לאנשי הפורום? באמצעות עו"ד יאיר נהוראי הם פנו ליועץ המשפטי לממשלה, לשר החינוך בנט ולשרת המשפטים שקד בדרישה לפתוח בחקירה פלילית (!), בטענה שבני עקיבא עוברת על חוק החרם. כן כן, החוק שנועד למנוע החרמה של עסקים ישראלים על ידי תנועות כמו BDS.

מה הקשר בין שמירת שבת לחוק החרם? בראיון אצל יעל דן בגלי צה"ל ניסה נהוראי להסביר. ראשית, עידוד עסקים שומרי שבת שווה אצל נהוראי להטלת חרם על עסקים מחללי שבת. אבל זה עדיין לא מספיק, שכן לא כל חרם נאסר על פי חוק. חוק החרם מדבר על פגיעה בעסקים בשל זיקתם למדינת ישראל.

כאן נדרשים אנשי הפורום החילוני ללוליינות משפטית מרשימה. הם טוענים שהחלטת הועידה נובעת מהזיקה לארץ ישראל ומכוח קדושתה של הארץ, מטרתה להפוך את מדינת ישראל ליהודית ולכן ההחלטה נוגעת רק לעסקים בישראל ולא לכאלה בחו"ל. מסקנה - ההחלטה פוגעת בעסקים בשל זיקתם למדינה. בהחלט פלפול מרשים.

לשם ההגינות העלתה דן לשידור גם את מזכ"ל בני עקיבא יאיר שחל שדחה את הטענות על הסף, אך דומה שלא היה בכך הרבה צורך. גם המראיינת עצמה, שאיננה בוגרת בני עקיבא, חשה עד כמה הטיעון מופרך והתקשתה לשמור על עמדה אובייקטיבית בריאיון.

הלוליינות המשפטית אינה זו שחשובה אלא העמדה העקרונית שמתבררת דרך הפרשיה הזו. אנשי הפורום החילוני אוהבים להציג את עצמם ככאלה שלוחמים בכפייה דתית ומרבים לדבר על ההקצנה בציבור הדתי. המקרה הנוכחי חושף את פרצופם האמיתי.

כאן הרי אין מדובר בכפייה אלא במהלך דמוקרטי פר-אקסלנס של שינוי חברתי המתחיל מלמטה. כמו כן אין מדובר ב'הקצנה' או בחומרא כזו או אחרת; מדובר בשמירת שבת, אולי הערך הכי קונצנזוסיאלי בציבור הדתי (ולא רק בו).

אז בפעם הבאה שאנשי הפורום צועקים על כפייה דתית תדעו שלא הכפייה מטרידה אותם אלא עצם הנוכחות של יהדות במרחב הציבורי. המאבק האמיתי הוא על זהותה היהודית של המדינה.

הכותב הוא איש הייטק ותקשורת ובוגר ישיבת הר המור