הקלפי הראשונה שלי: טיפים לבוחרים החדשים

מה הם השיקולים אותם יש לקחת בחשבון לקראת ההצבעה? מדוע יש להימנע מפתק לבן או מחוסר הצבעה? ד"ר יוסי לונדין עושה סדר לבוחרים הצעירים לקראת יום הבוחר

חדשות כיפה ד"ר יוסי לונדין 08/04/19 09:45 ג בניסן התשעט

הקלפי הראשונה שלי: טיפים לבוחרים החדשים
צילום: shutterstock

שמיניסט יקר.

בעוד מספר ימים יתקיימו הבחירות לכנסת, ובהן תוכל לראשונה להצביע ולהשפיע על אופייה של המדינה בשנים הקרובות. זכור כי אתה נהנה מזכות שרק מעטים מתושבי העולם נהנים ממנה. אל תפספס אותה, ונצל אותה בתבונה.

בבואך להכריע, זכור כי כמו בבחירות רבות בחיים, איננו יכולים למצוא את המושלם ביותר, ואנו נאלצים תמיד להתפשר מעט ולהעדיף את הדבר הקרוב ביותר אלינו יחסית מכל האופציות האחרות. זכור עם זאת, כי שיטת הבחירות היחסית בישראל מאפשרת את קיומן של מפלגות רבות, שלפחות אחת מהם קרובה יחסית לדעותיך. אל תתפתה להימנעות מהצבעה או מהטלת פתק לבן, אין לך את הרשות המוסרית להימנע מהצבעה בשם פרפקטציוניזם שטחי ומיותר.

זכור כי לקראת הבחירות, משקיעות המפלגות השונות מאמצים אדירים כדי להתחמק מדיון מהותי במעלותיהן ובחסרונותיהן, ול"צוד" את קהל הבוחרים באמצעות סיסמאות קליטות ושטחיות. אל תתפתה לשיח זה. שב עם עצמך או עם חבריך, ומתוך מחשבה שקולה ומתונה בחר למי להעניק את קולך. זכור כי בקלפי נמצאים רק אתה ואלוקיך, ואיש אינו יודע למי תצביע בסופו של דבר.

מה הם השיקולים אותם יש לקחת בחשבון לקראת ההצבעה?

להלן מספר שיקולים הראויים להיחשב בעת קבלת ההחלטה. קביעת סדר העדיפות ביניהם ובתוכם היא אישית ונתונה להחלטתך.

1. אידיאולוגיה
על סדר היום עומדות סוגיות רבות מאוד. אולם, דומה כי ניתן להבחין בארבע סוגיות ליבה מרכזיות: שאלת מבנה המשטר הרצוי (בעיקר בנוגע ליחסים שבין הרשות השופטת לרשות המבצעת ולרשות המחוקקת); יחסי חוץ ובטחון (בעיקר בנוגע לשאלת היחס עם הפלשתינים בשטחי יהודה, שומרון ועזה); שאלת אופייה  הייחודי של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית; ושאלת השיטה הכלכלית הרצויה, האם עליה לנטות לכיוון הסוציאל־דמוקרטי או לכיוון הליברלי־קפיטליסטי.

את כל הנושאים הנ"ל למדת (או לפחות היית אמור...), ואמורה להיות לך דעה בנושא. בדוק מה דעתן של המפלגות השונות בנושא, והחלט איזו מהן היא הקרובה ביותר לדעתך. אל תשכח כי לעיתים קרובות מנסות המפלגות לעמעם מסרים בנושאים שנויים במחלוקת, כדי לצרף לשורותיהן מצביעים מכל הסוגים. אל תוותר להן! בדוק היטב מה דעת המפלגה בנושאים הקריטיים, תוך התייחסות להתבטאויותיהם ולמעשיהם של מנהיגיה בהווה ובעבר. כמו כן, שים לב כי לעיתים תזדהה עם מפלגה מסוימת בתחום אחד ותסתייג מעמדתה בנושא אחר. במקרה זה, תצטרך אתה לקבוע מהו סדר החשיבות של הנושאים השונים בעיניך. הכרעה קשה כבר אמרנו?

2. אישיות
בעשורים האחרונים יותר ויותר בוחרים בארץ ובעולם מעדיפים לבחור לא על בסיס נאמנות להשקפת עולם, אלא על בסיס הערכת יכולותיהם של המועמדים השונים. הדבר בוודאי נכון במקרה ובו למפלגות שונות יש אידיאולוגיה דומה, והשוני ביניהן הוא בעיקר פרסונלי.

כאשר ברצונך לבדוק עד כמה המועמדים מתאימים לכהן כדמויות בולטות ומובילות, שים לב לניסיונם הציבורי, לטוהר כפיהם ולאישיותם הכללית מבחינת אמינות, יחסים אישיים, יכולת גמישוּת, תחכום פוליטי וכריזמה. היזהר מלהתפתות להשמצות יריבים או להסתרת פגמים מהותיים בידי המועמדים עצמם. שים לב כי אתה בוחר רשימה ולא רק את האדם העומד בראשה. לכן, יש להכיר לפחות את חמשת המועמדים הראשונים, שסביר שיכהנו כשרים או כחברי כנסת בכירים אם תצליח המפלגה בבחירות. 

3. אסטרטגיה
בעת קבלת ההחלטה, שים לב גם לשיקולים הקשורים לסיכויי המפלגה לעבור או לא לעבור את אחוז החסימה (מה שיכול להביא להימנעות מהצבעה עבורם, מחשש לאיבוד הקול, או להיפך – רצון לחזקם כדי שיעברו בוודאות). וכן, זכור את שאלת ההכרעה בין המפלגות והגושים הגדולים (לא לשכוח מה שלמדת על הצורה בה מורכבת ממשלה בישראל!).

4. עצה טובה
מותר ורצוי לשמוע את דעתם של אנשים אותם אתה מעריך – אישי רוח ורבנים, הורים וחברים. אולם זכור: בסופו של דבר, ההכרעה היא בידך.

ועוד שני דברים
א. פרופורציות – עם כל החשיבות שבבחירות, הרי השמש תזרח, ככל הנראה, גם ביום שלמחרת הבחירות. הגאולה השלמה לא תגיע מיד, גם אם המפלגה בה אתה תומך תזכה לניצחון מוחץ, ומאידך, העולם לא יחרב אם המחנה שלך יובס. אז ניקח את החיים ביותר רוגע...

ב. חשוב יותר – זכור, כי כל המפלגות רוצות בסופו של דבר בטובת המדינה, לפי הבנתן ולפי דרכן. מותר ורצוי להיאבק על דעותיך, אבל אין צורך לעשות זאת תוך פסילת האחר והשמצתו. למחרת הבחירות כולנו צריכים לחיות כאן ביחד.

בחירה מושכלת ומוצלחת לך ולמדינה!


הכותב הוא ד"ר יוסי לונדין - מרכז המחלקה להיסטוריה במכללת אורות ישראל רחובות