שו"ת סמס- האם מותר לשטוף כלים בשבת?

למה צמים בימי שובבי"ם? מה כדאי לעשות במקום סעודת הודיה? ומה מברכים על קנגרו? הרב אבינר משיב לשאלות

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 21/11/18 08:49 יג בכסלו התשעט

שו"ת סמס- האם מותר לשטוף כלים בשבת?
הרב אבינר שלמה , צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

ברוך משנה הבריות

ש: האם יש לברך ברוך משנה הבריות על קנגורו?

ת: לא.  רק על פיל, קוף וקיפוף, שכנראה זה ינשוף.  פס"ת רכה אות כה.

 גניבת תור

ש: יש אנשים הקונים בחנות סופר, משאירים ילד בתור עם מוצר אחד בעגלה, ואחרי זמן מה באים עם עגלות עמוסות ומשתלבים בתור.  זה מותר?

ת: ודאי לא.  זה על חשבון אחרים.

 סמל הצמדת ידיים

ש: יש אנשים שבמקום לענות אמן מצמידים ידיים כף אל כף, כמו ידיים מתפללות, או שולחים במסרון - [][].  מה המקור?

ת: מקור אלילי עתיק של המזרח הרחוק וגם של הנצרות.  לא טוב.  עיין ויקיפדיה List of Gestures - Two Handed.

 סעודת הודיה

ש: ב"ה נרפאתי ממחלה קשה. ברצוני לעשות סעודת הודיה, אך במשפחה חוששים מעין הרע.  מה לעשות?

ת: אין בזה שום עין הרע.  אך לגופו של ענין, אין חובה לעשות סעודת הודיה.  עדיף לתת צדקה לאנשים רעבים.

 שטיפת כלים בשבת

ש: אסור לשטוף כלים בשבת אך זה מאוד מצער את אשתי לראות לכלוך ואי סדר, וכן העומס במוצאי שבת.  האם יש איזה היתר?

ת: יש לשים את הכלים המלוכלכים בשקית ולשים בצד.  ובמוצאי שבת אתה תשטוף את הכלים (חסידי סטמאר מסיימים שבת מאוד מאוחר עקב סעודת שלישית ודרשת האדמו"ר.  פעם במוצ"ש האדמו"ר מסטמאר ראה חסיד אחד שנשאר אחרון בבית המדרש ומקפל את טליתו בדייקנות עצומה.  האדמו"ר שאלו על מעשהו.  החסיד אמר שהוא ראה בספרים שזהירות בקיפול טלית היא סגולה לשלום בית.  השיב האדמו"ר: סגולה יותר טובה היא לחזור הביתה ולעזור לאשתך בשטיפת כלים.  ויש אומרים כן בשם הגאון רבי חיים שמואלביץ.  ופריו מתוק – בראשית 140. וכן אומר הג"ר יצחק טוביה ווייס, גאב"ד של העדה החרדית בירושלים, בשם האדמו"ר רבי יענק'לע לייזער מפשעווארסק-אנטווערפן.  ספר רבינו הגדול אמרו עמ' שא – מ"צ).

 נוירופדבק

ש: האם טיפול בנוירופדבק הוא רפואה חלופית בעייתית או דבר מדעי?

ת: דבר מדעי הקיים עשרות שנים.  אך טרם נחקר די הצורך.  גם ארוך ויקר.

 שובבי"ם
ש: האם כדאי לצום בימי שובבי"ם?

ת: זו הנהגה חדשה שלא מוזכרת בשו"ע.  עדיף לעשות תשובה וכן להתחזק בעבודת
ד'.  עיין שם משמואל וכן אורות הקודש ג (שו"ע או"ח תרפה בה"ט סק"כ: "יש
נוהגים בשנה מעורבת לקבוע תענית בכל יום ה' מפרשת שובבי"ם ת"ת וכתב
האריז"ל שימים אלו מסוגלים לתקן עוון קרי יותר מכל השנה למתענים בהם".
שם משמואל ויחי שעו בשם זקנו הרבי מקוצק: "ומוטב שיאמר כל אחד לעצמו מוטב
להשתעבד בביתה של תורה ולצמצם כל מעשיו והליכותיו שיהיו בדרך התורה ולא
להשתעבד בתעניתים וסיגופים, שההילוך בדרך התורה הוא הגדול שבסיגופים לגוף,
והאיש המטה שכמו להשתעבד לתורה הן ביגיעת התורה הן בצמצום תהלוכת מעשיו
עפ"י דרכי מועיל יותר מכל סיגופי הגוף".  מרן הרב קוק: "ביסום העולם בכלל
וביסומה של כנסת ישראל בפרט הוא גורם שבא הזמן של חיזוק הרצון בעולם ועמו
התור של חיזוק הגוף למטרות נעלות והוא שקול כנגד סדרי תענית וסיגופים
בדורות הראשונים".  אורות הקודש ג עח.  שמונה קבצים א תשטו – מ"צ).

 שינוי במאוורר בשבת

ש: האם מותר במאוורר שפועל בשבת לשנות בעזרת כפתור מכאני את הפעולה כך שגם יסתובב ימין ושמאל?

ת: כן.  מאוורר אינו מוקצה.  ופעולה זו אינה גורמת שינוי בזרם, כפי שמדדתי בעזרת מדיד זרם Digital Energy Meter.

 בל תוסיף בציצית

ש: אם אני לובש טלית קטן וטלית גדול, למה אני לא עובר על בל תוסיף?

ת: כי זו חובת מנא, חובת הבגד, ומי שלובש בגדים רבים, חייב ציציות בכל אחד (שו"ע או"ח ח יב).  בל תוסיף זה בתוך המצוה, כגון 5 ציציות (והגרח"פ שיינברג - ר"י תורה אור - היה לובש יותר ממאה טליתות קטנים.  יש שמועות רבות על זה.  י"א כדי לצאת ידי כל הדעות בהלכות ציצית, וי"א שהתחיל כשביתו היתה חולה כדי לקיים מצוות בזכותה. אלא הוא אומר: "זה 20-15 קילו של מצוות...".  כתב עת "משפחה" יב ניסן תשסח – גליון 851.  אלא זו הנהגה מיוחדת של גדול ישראל.  ועיין שו"ת שאילת שלמה ד יא - מ"צ).