שו"ת סמ"ס- האם לבצע בדיקות טרום לידה לגילוי מומים מולדים

אלו סגולות להצלחה עובדות, מה עושים עם חבל הטבור שנשר מהתינוק, והאם דאעש הוא מלחמת גוג ומגוג? הרב אבינר עושה על שאלות

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 26/12/18 09:27 יח בטבת התשעט

שו"ת סמ"ס- האם לבצע בדיקות טרום לידה לגילוי מומים מולדים
הרב אבינר, צילום: באדיבות המצלם

מזונותיו של אדם

ש: מזונותיו של אדם קצובות לו מראש השנה, ואם אתפלל בלי כוונה, האם אני עלול להפסידן?

ת: לא.  הן נקבעות על פי כל המעשים הטובים של השנה שעברה ועוד שיקולים של רבונו של עולם שאינינו יודעים.

 עלון "קרוב אליך"

ש: קראתי שני עלונים של "קרוב אליך".  באחד  נראה זלזול במרן הרב קוק בכך שאינו על פי פנימיות התורה, בשני  כינוי מדינת ישראל כמדינת מתיוונים. זה לא  מובן.

ת: העלון הזה יפה מאד, אך כידוע יש ביהדות דעות שונות.  עלון זה שייך לחב"ד שאינם בעד מרן הרב קוק וגם אינם בעד הציונות והמדינה.  בעלון שלך מותר לך לכתוב נגד חב"ד, כמובן בדרך כבוד, ומותר לחב"ד לכתוב בעלון שלהם, נגד דעות מרן הרב קוק ונגד המדינה, כמובן בדרך כבוד, ואף אחד לא מכריח אותך לקרוא דבריהם. אכן, יש שם הרבה מסרים גלויים או סמויים מסוג זה, ואין אדם לומד תורה אלא במה שליבו חפץ.

 בדיקת טרום לידה

ש: אלו בדיקות טרום לידה לגילוי מומים מולדים יש לבצע?

ת: כל הבדיקות שקופת חולים משלמת.  זה סימן שזה נצרך.

ש: הרופא המליץ דקירת מי שפיר, וקופת חולים משלמת, אך אני מפחדת, ומצד שני אני רוצה להיות רגועה.  מה לעשות?

ת: מעל גיל 35 זה מומלץ.  אך יש בדיקת דם פשוטה המקבילה לדיקור מי שפיר, שאין בה שום סיכון ושום קושי, ואפשר למצא אותה בכמה חברות.  לכן אם היא תקינה זה מרגיע.  ואם לא, ויש חשש לתסמונת דאון, אזי מומלץ כן לבצע בדיקת מי שפיר.

 דאעש

ש: האם דאעש הוא מלחמת גוג ומגוג?

ת: לא.  א. הם דבר זוטר.  ב. מלחמת גוג ומגוג היא של עמים רבים וגדולים נגד מדינת ישראל.  עיין יחזקאל לח ח.  ג. לכן יש אומרים שמלחמת העצמאות וכל מלחמות ישראל הן מלחמות גוג ומגוג  (עיין סי' מלחמת יום הכיפורים מהגרמ"מ כשר.  שו"ת עשה לך רב א ז-יב - מ"צ).  וב"ה, ד' בעזרנו.

 תירוצים רבים

ש: כשיש תירוצים רבים לקושיה בגמרא או ברמב"ם, איך יודעים איזה הכי מתאים?

ת: על פי רוב, התירוץ הכי פשוט בלי הרבה פלפולים.  מה שנקרא בפילוסופיה 'תערו של אוקאם' (וכן אמרו החזו"א והגרי"ד סולוביצ'יק עם דוגמה אחרת.  אמר הגר"ח קניבסקי בשם החזו"א על אותם שעושים פלפולים משונים, משל למה הדבר דומה, לאחד ששאל מדוע כתובה בפרשת בהעלותך  המילה "בהעלותך" עם ח' ולא כ', וענה לו חבירו הרי כתוב עם כ' ולא עם ח', אמר לו הלה "זה תירוץ אחד, לי יש עוד תירוץ כנגד ח' ימי חנוכה"...  הספרים של רבינו הגרח"ק שליט"א עמ' קמב.  והגריד"ס היה מספר אודות הרבי החסידי שהיה מעביר דברי תורה במסיבת הסעודה השלישית שלו בשבת קודש פרשת לך לך, ופתח את דבריו בשאלה, מפני מה יש שתי חי"תין גדולות בתיבות "לך לך", וקודם שהיתה לו האפשרות להתחיל את הביאור שלו, צעק אחד מן החסידים בקול ואמר, דהלא אין זה נכון, דראשית כל, תיבות "לך לך" הלא כתובות הן בכ"פין ולא בחי"תין, ושנית, אין כאן שום אותיות גדולות כלל, אלא כולן פשוטות הן.  וכשמוע הרבי את דברי החסיד, ענה ואמר, כן, נכון, זהו תירוץ אחד, אך עוד יש לומר,... והמשיך ליישב את הקושיה שהקשה במהלך אחר.  מפניני הרב עמ' רסט - מ"צ).  

 חבל הטבור

ש: האם החלק של חבל הטבור שנשר מהתינוק אפשר לזרוק או צריך לקבור?

ת: לזרוק.

 קריאת כף היד ע"י מקובלים

ש: האם יש בימינו מקובלים שיודעים לקרוא בכף היד?

ת: לא (עי' ספרו של הרב נר באישון לילה 173 - מ"צ).

 תפילה במנין

ש: הנוסע מחו"ל לארץ ישראל, מה עדיף להתפלל אותה תפילה בחו"ל עם מנין או בא"י בלי מנין?

ת: מנין.

 סגולות לכפרה והצלחה

ש: אלו סגולות מומלצות לכפרת עוונות והצלחה בחיים?

ת: תורה ומצוות (כתב החפץ חיים באגרת: "וביותר ניתן לתמוה על האנשים שמחפשים סגולות וקמיעות, סגופים ותעניות לכפרת עוונותיהם וכדו' ומוציאין עליהן כמה וכמה אלפים כל אחד לפי עושרו והצטרכותו לענין, יותר טוב שיתחזקו בקביעות במצוות עניית 'אמן' ו'יהא שמיה רבא' ושתיקה יפה בעת התפילה הבאה לידם בקלות ומסוגלות לכל הישועות לפרט ולכלל ויזרזו אחרים למצוה זו ויתעקשו בה תמיד, משא"כ אם מוציא מעותיו לטמיון על סגולות חיצוניות שלא יועילו ולא יצליחו והיא מכלה כוחותיו לריק והמשכיל יתן אל ליבו" - מ"צ).

 מסילת ישרים

ש: הלומד מסילת ישרים וזה מחליש אותו, ימשיך?

ת: לא.  אלא ספר אחר.