שות סמס: מותר להקליט בסתר?

האם צריך לקיים את הדרכות ספרי הקבלה, מותר להשתמש בדאודורנט ביום כיפור, מה המקור ליריקה בעלינו לשבח, והאם יונה הנביא היה באמת? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 22/01/19 09:48 טז בשבט התשעט

שות סמס: מותר להקליט בסתר?
הרב שלמה אבינר, צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

הדרכות מספרי קבלה

ש: האם דברים שכתובים בספרי קבלה לעשות או לא, לעשות מחייבים כל אדם או רק צדיקים העוסקים בסוד?

ת: לא מחייבים כל אדם אלא אם כן נפסקו בספרי הלכה.

יריקה בעלינו

ש: האם חייבים לירוק בעלינו אחר שאמר "להבל וריק"?

ת: לא. יש נוהגים כן, כגון חסידי חב"ד. ויש נמנעים משום חוסר נימוס ובזיון בית הכנסת (כתב הט"ז [יו"ד קעט סק"ה]: "מה שנוהגין ברקיקה קודם ואנחנו כורעים, שם הכל יודעין שהרקיקה היא לבזיון הגילולים של עובדי כוכבים, והיא כבוד שמים שמזכיר אחר כך". ובס' שאלת רב [עמ' רלב] מובא שראה הגרי"ש אלישיב כשאמר "שהם משתחוים" וכו', שכמדומה עשה תנועה עם הפה כאילו ירק, אבל לא ירק ממש.  והאדמו"ר אמרי סופר מערלוי היה יורק יריקה קטנה. ובספר הגן מגדיר רקיקה הוצאת הלשון בין השפתיים ובזה די.  וקרוב לכך היה נוהג האמרי סופר. הליכות והנהגות אמרי סופר ח"א עמ' פו ובהערה ג. במחיצת זקני עמ' רלד.  ופעם אישה טלפנה אל הג"ר מרדכי שמואל אשכנזי, רבה של כפר חב"ד, ואמרה, כי שכחה לירוק בעלינו. ענה הרב: "תירקי כעת"...  ספר הרב מרדכי שמואל אשכנזי עמ' 686 - מ"צ).

דיאודורנט ביום הכיפורים

ש: מותר להשתמש בדיאודורנט ביום הכיפורים כדי לסלק ריח רע?

ת: מותר דיאודורנט נוזלי.  גם אם מרטיב, אין בו משום סיכה או רחיצה, כי מיועד לסלק ריח רע, וקל וחומר אם אינו מרטיב.  גרשז"א דלא כפס"ת (חזון עובדיה ד' תעניות עמ' רצה וגר"א נבנצל ירושלים במועדיה עמ' רעד בשם הגרשז"א.  פס"ת תריד א - מ"צ).

הקלטת סתר

ש: אם אני מתייעץ עם רב, מותר לי להקליטו שלא מידיעתו?

ת: לא. זו רמיה. וכן לגבי כל אדם.

הלכה דלא כהרוגצ'ובי

ש: שמעתי שלא פוסקים הלכות כהרוגצ'ובי. זה נכון?

ת: בשו"ת יחוה דעת (ב, כו), כתב הגר"ע יוסף בהערה: "וראה בשו"ת חלקת יעקב (ב, קפז), שכתב בשם הגאון בעל חבצלת השרון, שאף שהגאון הרוגצ'ובי היה גדול מאוד בתורה, וכל רז לא אניס ליה, מכל מקום קשה לסמוך עליו להלכה. ולא זכה הדור ליהנות מאורו הגדול להלכה ברורה (שבת קלט, א). וכיוצא בזה כתב הגאון רבי יחיאל יעקב וינברג זצ"ל בספר קריה נאמנה (סי' לט עמ' פז), שמעולם לא נהגו במדינת ליטא לקבוע הלכה כדברי הרוגצ'ובי, כי מפורסם הדבר שהוא הלך בעניני הלכה בדרכו המיוחדת, ולא נרתע אפילו מפני גדולי הפוסקים. וראה עוד בשו"ת שרידי אש ח"ב (סי' לא דף סז סע"א). ע"ש".  וגם יש אומרים שגדולי דורו לא פסקו כמותו, כי הרוגצ'ובי לא התחשב בדעתם של האחרונים. עיין תשובותיו שו"ת צפנח פענח שלא הזכיר אחרונים. אבל שמענו מפי הג"ר צבי שכטר, שהרוגצ'ובי היה מבטל כל האחרונים מלבד האור שמח (ששניהם שימשו כרבנים בדווינסק), שכל פעם שהזכירו את שמו של האור שמח, הרוגצ'ובי היה קם, אפילו כששכב בבית החולים.

יונה הנביא

ש: סיפור יונה קרה באמת או משל - כפי ששמעתי מאדם?

ת: באמת.

רבי אמנון ממגנצא

ש: מה המקור של הסיפור על רבי אמנון ממגנצא, מחבר ונתנה תוקף?

ת: רבי יצחק בעל אור זרוע. אבל אין מקור אחר. גם לא ברור שזה סגנון ולשון חכמי אשכנז (עיין ונתנה תוקף, ויקיפדיה - מ"צ).