חדשות כיפה

על קריאה בסדרת ספרי הארי פוטר

כיצד יש להתייחס לספרי הארי פוטר? הרב שלמה אבינר אומר שלמרות שמדובר ברבי-מכר, לא תמיד ההמון צודק

הרב שלמה אבינר

הרב שלמה אבינרצילום: באדיבות המצלם

ש: כיצד להתייחס לסיפורי הארי פוטר? הם זוכים להצלחה עצומה, נמכרים במאות מיליונים, כנראה הספרים הכי נמכרים, גם ילדים קוראים, גם מבוגרים קוראים.
ת: כמו הרבה נושאים בחיים, יש פה עניין מורכב. בספרים אלה, אור וחושך משמשים בערבוביה, כלומר מסרים חיוביים ומסרים שליליים. כמובן, לא קראתי ספרים אלה, הרי יש הרבה יותר טוב אצלנו, וגם מיועדים לגיל חטיבת ביניים. אך מריבוי השאלות שמגיעות, אפשר לדעת בערך מה יש שם.
ש: אבל עובדה שיש להם הצלחה עצומה. שבעת הכרכים תורגמו לשמונים שפות.
ת: זה לא קנה מידה. לא תמיד ההמון צודק. יצירה ספרותית יכולה למשוך הקורא בגלל ארבעה סיבות.  א. סגנון.  ב. רקע.  ג. עלילה.  ד. מסר.  נפרט.  א. לפעמים הסגנון מאוד יפה ומושך ומלבב.  ב. רקע.  היא מתארת סביבה שמענינת אותנו.  בספרים אלה, הרקע כפול: 1. בית ספר עם כל ההווי הידוע  שהוא תמיד מענין ילדים.  2. עולם של פנטזיה שהוא גם כן מאוד מושך.  ג. עלילה.  העלילות מאוד מותחות .אמנם רבות מהן לקוחות ממיתולוגיות שונות, אך אין זה משנה.  ד. המסר.  מה זה בא ללמד אותנו.
ש: כמובן, בעינינו, המסר הוא הדבר החשוב והמכריע, אז מה המסר או ליתר דיוק המסרים?
ת: יש מסרים בונים ויש מסרים מזיקים.  נתחיל במסרים החיוביים.  הם שניים: א. הבדלה ברורה וחתוכה בין טוב לרע.  ב. הערצת מידות טובות.
ש: מה החידוש, ודאי שיש תהום פעורה בין טוב לרע?
ת: בתורה כן, אך לצערנו, לא כן הוא בעולמנו המודרני של רלטיביזם מוסרי.  בפוסט-מודרניזם אין טוב ורע מוחלט, אלא הבניה מילולית. קונסטרוקציה.  דפוס של שיח.  הכל יחסי.  בספרים האלה הכל ברור: הטוב הוא טוב, הרע הוא רע.  בדורנו המבולבל, יש כאן מגדלור ערכי. יש למשל רמז גלוי לנאצים, לתיעוב היהודים, לטוהר הגזע, לעוצמה קטלנית, למלחמת העולם השניה.
ש: ומה קורה שם?  הטובים תמיד מנצחים?  הרי יש גם ספרות בה דווקא הרעים מנצחים!
ת: נכון.    הטובים מנצחים את הרעים.  אין זה קל.  אין זה מיידי.  אך יש כאן כיוון ברור: אין סובלנות לרשעות.  משמידים אותה.
ש: איך קורה שהם תמיד מנצחים?
ת: זו כבר אחת הבעיות.  הטובים מנצחים בזכות שני דברים.  א. הם קוסמים יותר טובים מהרעים.  – וכמובן זה מסר בעייתי, כי כך לא פותרים בעיות בעלומנו.  ב. בזכות מידותיהם הטובות ובמיוחד בגלל שהם חברים טובים.  זה כבר מסר חיובי.
ש: אז באמת נעבור לנקודה החיובי השניה: מידות טובות.
ת: אכן הספרים שופעים מידות טובות: אהבה, אומץ, רחמים, הקרבה אישית, ענווה, מאמץ, ידידות, מלחמה נגד עושק ואפליה, נגד הדקטטורה של השלטון והתקשורת, סובלנות, חריצות, צדק, ישרות, נאמנות.
ש: מעולה!  ים של מידות טובות!  אין ספק שזה פועל לטובה על הילדים.  עתה נבוא לצד השלילי.
ת: גם הוא כפול.  א.האדרת הכישוף.  ב. חוסר המורכבות של הגיבורים.
ש: כן.  כישוף אסור מן התורה!
ת: יש שיטה שגם בני נוח אסורים בכל מיני כישוף. כל האמונות האלו מאוד מזיקות מבחינה חינוכית, תרבותית ושכלית.  ספרים אלה שופעים ללא גבול בכשפים, קסמים, שטן, רוחות רפאים, קשר עם מתים, שדים, אסטרולוגיה, נומרולוגיה.אמנם  הטובים משתמשים ב"מגיה לבנה" והרעים ב"מגיה שחורה", אבל באמת אין הבדל.  לא פותרים בעיות באמצעים סודיים על-טבעיים.  זה מסר מאוד מזיק.
ש: האם הילדים לא יודעים להבחין?!  הם לא מבינים בעצמם שכל אלה הם סתם הבלים?
ת: לא.  יש כל כך הרבה ,שבסופו של דבר זה חודר, באופן מודע או לא מודע.  הרי זה כוחה של ספרות, שהיא מחדירה מסרים סמויים, במיוחד אם היא בנויה היטב מבחינה הסגנון, הרקע והעלילה.
ש: גם אצלנו יש אמונה בניסים ובדברים על-טבעיים?
ת: נכון.  המבדיל בין קדושה לטומאה.  אבל הם מיעוט קטן.  למשל בספר בראשית, כמעט שאין. כידוע, אין סומכים על הנס.  אמנם, תשובה תפלה וצדקה מעבירים את רוע הגזרה, אבל הן בעצמן דברים מוסריים ורוחניים.
ש: כמו שיש להם בית ספר לכישוף, כך להבדיל יש אצל הרמב"ם בית ספר לנבואה (הלכות יסודי התורה ז).
ת: כן.  להבדיל.  עיין שם ברמב"ם שמה שלומדים שם הוא זיכוך מידותי וזיכוך שכלי, ולא איך לנצח בקרב קוסמים.
ש: אבל יש כל מיני ספרי אגדות לילדים, כגון שלגיה, סינדרלה, פיטר פן ועוד, אז מה זה שונה?
ת: אכן גם הספרים האלה בעייתים.  הם מחזקים אצל הילדים חשיבה מאגית.  אך פה זה עמוד השדרה של הסיפור, כלומר פנטזיה, או ליתר דיוק פנטזיה אפית, מין נאו-פגניזם.
ש: אבל יש גם עולמות עובדתיים כגון בית הספר, ויחסי גומלים בין ילדים, כפי שהוזכר בהתחלה.
ת: אכן.  יש מה שנקרא High Fantasy , בה יש רק עולם אחד מופלא, ויש Low Fantasy  , שרוכבת על שתי עולמות: עולם רגיל ועולם פנטסטי, מה שמושך עוד יותר.  על כל פנים, אין זה דגם חיקוי טוב לילד.  והנה, מענין לענין באותו ענין, באחד הספרים מוזכר ניקולא פלאמלNicolas Flamel, אלכימאי אדיר מלפני 700 שנה.  אבל האמת היא שזו אגדה אורבנית.  הוא לא היה אלכימאי, אלא עשיר מופלג אך כיוון שהיה חשוך ילדים, הוא תרם כל כספו לעניים ושאר מעשים טובים.  זה ראוי לחיקוי.
ש: נעבור לנושא האחרון: הדמויות אינן מורכבות, כלומר הרעים הם רעים לגמרי והטובים הם טובים לגמרי.  מה בעיה בזה?
ת: אמנם זה החתך אינו כל כך קיצוני ויחד, מכל מקום, זאת הדגשה העוברת בכל היצירה.  נעזוב את הרעים, ולא נדון אם באמת כל הרעים הם כל כך רעים או לא, כי זה לא הנושא שמטריד אותנו.  אלא האם הטובים הם באמת כל כך טובים?
ש: מה?  הטובים גם עושים דברים רעים?!
ת: אכן לפעמים אותם גיבורים מרשים לעצמם שיטות שנושקות לגבולות הרע, - מעין המטרה מקדשת את האמצעים. אבל הבעיה היא אחרת: הגיבורים הם טובים כמעט לגמרי, אך במציאות שלנו אין זה ככה.  הילדים, כמו כל אדם, יש בהם יצר טוב ויצר רע, עליות וירידות, הם מורכבים, ולכן הם צריכים סיפורים שגם הגיבורים הם כאלה, כדי להתוות להם כיוון.
ש: אבל יש שם כל הזמן מלחמת הטובים נגד הרעים?
ת: נכון.  אבל אנחנו לא מדברים על המלחמה של הטובים נגד הרעים,אלא של הטוב נגד הרע, הטוב הפנימי נגד הרע הפנימי, המלחמה הפנימית, ובזה בודאי שאין קסמים.  אדם צריך לתקן את עצמו לפני שהוא בא לתקן את העולם.  אין  בעלילה זו דגש על ההתקדמות המוסרית של הגיבורים.  הרי קיים סוג סיפורים שנקראים רומן חניכה, בגרמנית וגם באנגלית Bildungsroman, שמוביל את האדם מילדות קשה ומסובכת וגם אומללה לבגרות, דרך קשיים ומאבקים.  אלו סיפורים חשובים מאוד.  הארי פוטר אינו רומן חניכה.  הגיבורים הטובים אינם משתנים הרבה.  ודאי עוברים תמורות לטובה, אך עיקר הספר הוא שהקוסם הכי חזק הוא המנצח, ולא המאבק הפנימי של נצחון המוסריות.  ודאי יש גם אמירה חזקה: היה טוב!  הילחם ברע!  אבל  עבורנו העיקר אינו השליטה על העולם החיצוני אלא הפנימי.
ש: לעשות תשובה...
ת: כן.  לעשות תשובה זה הצד הכי מענין בעולם, אך אצל הארי פוטר, זה עלול לשעמעם, לכן צריך קסמים.
ש: לפחות, זה מנתק את הילד מן המחשב...
ת: נכון.  אך אין זו נחמה.  צריך לנתקו בעזרת ספרות אחרת.  כאן הכל יותר מדי סטראוטיפי, אין עומק פסיכולוגי, אין מאבקים מוסריים קשים בתוככי האדם, אין הכרעות מוסריות כבדות, כמו שאנו מוצאים, להבדיל בין קודש לחול, בסיפורי המקרא.  לא אמרתי שיש כאן מניכאיזם פשטני, אך אין כאן עומק נפשי.
ש: בכל זאת אמרנו שיש הלל למידות טובות, כגון לאהבה...
ת: נכון.  זה צד חיובי.  הגיבורים מוערכים על פי מידת אהבה.  האהבה מחברת בין אנשים, היא כח גדול שמנצח את הרע.  אבל כאמור לעיל, באותה עלילה, בלי קסמים, אי אפשר לפתור כלום.  זה גם בא לידי ביטוי בבעיה הפילוסופית של המות, אשר צילה מאיים על החיים, ומה הפתרון – קסם שיספק אל-מות!
ש: ובסיכום – כן או לא?  יש טוב ויש רע, מה גובר?
ת: אם יש קצת טומאה בתוך הטהרה, היא מטמאה את הכל.  היוונים טימאו כל השמנים.  צריך ספרות טהורה.

ראיין: הרב מרדכי ציון

יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
21.08.2018

1. שטויות (אנונימי)

כל מה שהרב אומר, טעות. הוא לא נגע בספרים האלה בחיים, כמו שאפשר להבין ממה שכתוב. אם היה קורא את כל הספרים, היה מבין שזה בדיוק ההיפך ממה שהוא מציג. בהארי פוטר יש מסר מאוד ברור ומודגש: גם הקוסם החזק ביותר, לא יכול לנצח את המוות, המקסימום זה לעכב אותו.

דווח על תגובה לא ראויה
21.08.2018

2. מעניין שהרב השווה לסיפורי התנ"ך (יחיאל)

האם הרב לא חושב שבסיפורי התנ"ך אין מורכבות? הרי אף אחד מה"גיבורים" ה"טובים" לא חוטאים, לשיטת הרב? הרי לדעת הרב, נדמה לי, שאנו מבינים כפשוטו שדוד לא חטא, ושאר הגיבורים לא חטאו. הם כולם צדיקים עליונים.
אם הרב מחפש מורכבות, ומוסריות וכו' - אז למה אסור לעשות את זה לתנ"ך...?

שנית, כפי שהרב אמר, הוא לא קרא את הספרים האלו. אולי כדאי שלפני שמגיבים לספר - לקרא אותו? כמו כן - נכון - זה לא ר"ן בנדרים - אבל זה גם לא הברית החדשה, להבדיל - אז למה אי אפשר לאפשר דברים שהם 'פרווה' - לא טובים, ולא רעים. אני לא ראיתי ילד שחושב - במודע או בתת מודע - שעוד כמה ימים הקוסם יגיע ויגאל אותו מייסוריו.

דווח על תגובה לא ראויה
21.08.2018

3. ל-1, יש עוד מסר, שאתה משום מה אתה בוחר להתעלם ממנו. (רוניע)

מסר שאומר שמי שאינו קסם או מישהו חסר קסם הוא אדם נחות (בעיקר אם הוא שמן).

דווח על תגובה לא ראויה
21.08.2018

4. מה?? מה?? (אני)

וואו מאיפה בכלל להתחיל? אתה בעצמך אומר שלא קראת הארי פוטר, אז אל תתחיל לנתח אותו איזה חוצפה. מי אתה שתגיד שהדמויות בנארי פוטר לא מסובכת ושטחיות. שלא נדבר גם על הסתירות בכתבה שלך. בהתחלה זה טוב שיש הפרדה בין טוב לרע ואחר כך לא?! מה? מה? באמת שכאב לי לקרוא את הבורות הזאת

דווח על תגובה לא ראויה
21.08.2018

5. קול המון כקול שדי (Vox populi, vox Dei) (הקורא המתמיד)

דווח על תגובה לא ראויה
21.08.2018

6. מגיב 4, אני קראתי, אז אני יכול לומר לך שהדמויות שם שטוחות ושטחיות. (נועם)

באמת ובתמים שאין לי מושג למה סדרת הספרים החלשה הזו זכתה לפופולריות עצומה.
אין לכך הצדקה. המלך הוא עירום.

דווח על תגובה לא ראויה
22.08.2018

7. אם אתה עושה תגובה כזו מפולפלת כדאי לקרוא את הספרים.. יש לך המון טעויות! (אני)

אתה תאהב שמישהו ייתווכח איתך על מסכת שהוא מעולם לא קרא?, יופי. אני אביא לך כדוגמא רק כמה טעויות שלך, "הקוסם הכי חזק מנצח והאדרת הכישוף"
לא נכון, הרמיוני, הילדה הכי חכמה בשכבה היא לא הגיבורה והיא לא זו שהביאה לנפילתו של הרוע, היא עזרה אסל הארי הפחות חכם והפחות חזק עם הכוח הנפשי הוא הגיבור שהפיל את הרוע, בקיצור תעשה שניים מקרא ואחד תרגום על הארי פוטר, ואז תוכל אולי לבקר אותו. אם אין לך זמן לזה אז אל תתערב, תודה

דווח על תגובה לא ראויה
22.08.2018

8. ממליצה לקרוא את כל הספרים (תמר )

הספרים של הרי פוטר מתארים עולם קיים של חושך ואור שלא תלוי בצבעים ופאות כלשהם, הדבר מוביל לכך שהדמויות בספר זוכים לגילוים מרתקים בעולם, גם במובן הפיזי וגם במובן המסתור ו/או סוד. הדבר עוד יותר מעניין כאשר מדובר באנשים עם תרבות אירופית וחילונית לחלוטין. מאוד ממליצה.

דווח על תגובה לא ראויה
22.08.2018

9. שבת שלום (עידן הנבואה)

הארי פוטר יש כבר מיזמן זה התנך. הוא דומה לו להפליא .הוא לא שכלתני אלא דימיוני פנטסטי שזמנו הוא של נצח. אני מציעה גם לרבנים לראות סרטים. לא כולם סליחה זימה יש אחד ניפלא למשל- כשהזמן עצר מילכת ראיתי אותו אולי חמש פעמים יש הקרב על כדור הארץ גם אותו ראיתי הרבה. אלפי הסרטים האלה הכינו אותי לאלוהים המון מוסיפים. הם הוסיפו לי המון בהבנת האמונה האלוהית מיהו מהו הם כה ניפלאים. הם יסבירו לרבנים המון דברים. הם שכחו שהתנך הוא פנטסטי אז צריך המחשה השראה ומי אם לא מקורות של פנטזיה. הוליווד מלאה מיזה. חבל כואב שהילדודס הגמרתיים לא עוברים את קסם הספרים הרגילים. זול וורן החמישיה ציפופו מלא מלא מלאים בפנטזיה. האל הוא פנטסטי. אני כל הזמן מחפשת מקורות השראה להבין את התנך. כל כך חסר בארץ. שבת שלום

דווח על תגובה לא ראויה
22.08.2018

10. חבל שהרב עונה בלי לקרוא את הספקים (אלבוס סרווס פוטר)

יש אי דיוקים בתשובה. זה כמו ללמד נהיגה בלי שנסעת על רכב.

דווח על תגובה לא ראויה
23.08.2018

11. מגיב 5, אני קראתי, ואני יכול להגיד לך שהדמויות שם שטוחות ושטחיות (תינוק שנשבר לו)

מגיב 5, אני קראתי, ואני יכול להגיד לך שהדמויות שם שטוחות ושטחיות

דווח על תגובה לא ראויה
23.08.2018

12. המסר המרכזי (אזףא)

ספר שמכיל סיפורי קסמים הוא מדע בדיוני וסיפור דמיוני.

דווח על תגובה לא ראויה
23.08.2018

13. אם לא קראת - איך אתה יודע שאין עומק ואין מסרים (ליאון)

בתור רב - זה לא גציני ולא מכובד להביא דיעה על משהו שלא קראת.
אי ידיעה וגיבוש דיעה מבלי להעמיק היא אחת הרעות החולות של עידן הרלטביזם המוסרי שנגדו יצאת.
ונפלת בזה.
וינגארדיום לאביוזה לך

דווח על תגובה לא ראויה
24.08.2018

14. הדמויות בהארי פוטר מורכבות ועוברות תהליך (מחילה זה פשוט לא נכון)

לטוביפ יש צד אפל-דמבלדור, ולרעים יש צד טוב-ילדותו של רידל, והצער המרכזי של העלילה היא דמות שלאורך שבעה ספרים מתעתעת בקורא לאיזה צד היא שייכת באמת, עד לסיום המפתיע.

דווח על תגובה לא ראויה
27.08.2018

15. בוא ניתן למישהו שלא קרא את התנ"ך, אבל "שמע מספיק", במה בשביל לבקר אותו וזהו. (אחד)

דווח על תגובה לא ראויה
31.08.2018

16. הרב אבינר מפחד לקרוא ספרי ילדים (OFER KALIFON)

את גישתו של הרב אבינר לספרי הארי פוטר ניתן לסכם במשפט אחד: סיפורי פנטסיה הם רעים למרות שמדובר במשלים ונמשלים וערכים טובים שמנסים להנחיל לילדים אך סיפורים תנ"כיים על נסים ואירועים אפיים הם טובים בגלל שזה התנ"ך שהוא מקודש ואינו נתון לביקורת ספרותית. הוא אף מודה שלא קרא את הספרים אך עדיין מרגיש שהוא יכול לבקר אותם כך על פי תקצירים שקרא וחוות דעת של אחרים. והוא מתרץ זאת בגלל שילדים לדעתו אינם מסוגלים לראות את המשל והנמשל או להביא שמדובר במעשייה. אולם ניתן אז לשאול, האם ילדים שרק קוראים מעשיות של התנ"ך חושבים שאם יארגנו מטה כמו של משה רבינו, ויהיו הכי מחוזקים רוחנית, הם יכולים לצפות שאותו מטה יבקע את ים סוף בשנית? לדעתי לא, ואם ניתן ללמד ילדים שאין סומכים על הנס ואין מצפים לשחזר את ניסי האבות, ניתן גם ללמד אותם שאין פתרונות קסם ושום שרביט שיגלפו מעץ סאסא לא ישנה את צבע הבגדים שלהם בדרך קסם.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

אילוסטרציה צילום: shutterstock

19 פצועים בדלקה בבית שמש

קרא עוד