האם ההלכה אוסרת נסיעה באופניים חשמליים?

בשבועות האחרונים עלה לדיון נושא האופניים החשמליים, לאחר מספר תאונות קטלניות בהן היו מעורבים רוכבי אופניים חשמליים. הרב אבינר מתייחס לסוגיה, ומסביר שההלכה מחמירה אף יותר מחוקי מדינת ישראל. האם נאסור נסיעה באופניים חשמליים?

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 02/10/18 14:36 כג בתשרי התשעט

האם ההלכה אוסרת נסיעה באופניים חשמליים?
אופניים חשמליים, צילום: shutterstock

ש: כיצד להתייחס לתופעה המתפשטת של אופניים חשמליים? לכאורה זה מוריד את העומס ומאפשר "תחבורה ירוקה"?
ת: אכן. אופניים הן דבר טוב...

ש: גם הרב נוסע באופניים...
ת: כן. אבל באופניים חשמליים יש סיכון. אחוז הנפגעים בתאונות בעולם גדל בעקבותיהם. במקרה של תאונה, הנמצא ברכב סגור מוגן, לא כן על אופניים.

ש: אז אסור להשתמש?
ת: לא. מותר. אך יש מאוד להיזהר ולהקפיד על כל כללי התחבורה. וכן לכבד את החוק שאוסר אותם מתחת לגיל 16. גם קורקינט חשמלי אסור מתחת לגיל זה.

ש: אז מה יעשו הצעירים יותר?
ת: יעשו מה שעשו בכל הדורות ונסעו באופניים רגילות. לצערנו בבית לוינשטיין 20% מהילדים ששוכבים שם, זה בעקבות תאונת אופניים חשמליים.

ש: הילדים לא זהירים?
ת: לא. הם נוסעים מהר, לא מביטים היטב. וגם לא מקפידים על חוקי התחבורה.

ש: כגון?
ת: נוסעים מעבר למהירות המותרת, נוסעים על המדרכה, נוסעים על הכביש נגד כיוון התנועה, מבצעים עקיפות מסוכנות, נוסעים בלי קסדת מגן ובחושך בלי אפוד זוהר, מרכיבים ילד נוסף אחורה, מדברים בסלולרי תוך כדי נסיעה. על כל אלה החוק מעניש אותם בקנס. כמובן איפה שיש שבילי אופניים, זה מעולה, אך גם שם יש להיזהר.

ש: אז מה אפשר לעשות?
ת: אסור להורים להרשות לילדים מתחת גיל 16 לנסוע.

ש: אבל הילדים לא מצייתים להורים בזמן האחרון?
ת: כן. אנו מכירים את בעיית שחיקת הסמכות ההורית. אבל פה זה עובר כל גבול. זה פיקוח נפש. עדיף ילד מעוצבן וכעוס אבל שלם, מאשר ילד מרוצה אך מרוסק שוכב בלוינשטיין.

ש: אסור על פי החוק מתחת לגיל 16. ומה על פי ההלכה?
ת: ההלכה הרבה יותר מחמירה מהחוק בענייני פיקוח נפש. עיין הלכות רוצח ושמירת נפש לרמב"ם כל מיני סיכונים קלים שאסורים. בזמנו, כאשר המציאו את הרכבים, אמר מרן הרב קוק שלו היה סנהדרין, היה אוסר את שימוש, - מלבד לצורכי רפואה, בטחון וכדומה. אז רכבים נסעו מאוד לאט, אבל חכם רואה את הנולד, וכן לענייננו.

ש: אני שואל בחרדת קודש, האם אין זה מוגזם?
ת: ראה תמונות של התנגשות בין רכב לאופניים חשמליים, איך החלק הקדמי של הרכב הרוס, והאופנים לגמרי מרוסקות, אז לא תשאל יותר שאלות.