נישואין מחוץ לרבנות: שיח חרשים

גם אם אמת שתהליכים חברתיים משפיעים על צעירים וצעירות בישראל, אין ספק שהדבר כשלעצמו לא מסביר את הירידה הדרמטית ברישום לנישואין ואת הנהירה אל מחוץ למערכת. הגיע הזמן לקדם פתרונות להתמודדות אמיתית עם התופעה

חדשות כיפה תני פרנק 13/06/18 13:23 ל בסיון התשעח

נישואין מחוץ לרבנות: שיח חרשים
חתונה, צילום: shutterstock

לפני כמה חודשים התבשרנו על ירידה בכמות הנרשמים לנישואין בישראל בשנת 2017 בהשוואה לשנה הקודמת. בשנת 2017 נרשמה ירידה של 4% ברישום לנישואין ברמה הארצית, ו-15% ברישום לנישואין בתל אביב. זאת, על אף פתיחת אזורי הרישום לנישואין משנת 2013 שהביאו לשיפור השירות בחלק מהמועצות הדתיות ולחיזוק האפשרות להירשם לנישואין דרך ארגון רבני צהר.

בתגובה לנתונים, יו"ר המועצה הדתית בת"א ומנכ"ל המשרד לשירותי דת הסבירו שמדובר ב"שחיקה של מוסד המשפחה הקלאסי" ובכך שמדובר ב"אווירה של תופעות מערביות שחודרות לארץ". ראשי המערכת סבורים שאחוז הנרשמים לנישואין מושפע בעיקר מהקושי של צעירים וצעירות להתחייב לזוגיות ממוסדת. האם ירידה של 15% תוך שנה אחת יכולה להיות מוסברת על ידי תהליכים חברתיים עמוקים כהסבר מרכזי? האם במשרד לשירותי דת בוצע מחקר או לפחות סקר עומק שמוכיח את הטענות האלה? כנראה שלא.

במקביל, פורח הקמפיין שקורא לזוגות "להצביע בטבעת" ולהינשא מחוץ לרבנות. לפי הנתונים של ארגונים שונים העוסקים בחתונות מחוץ לרבנות, מדובר בעלייה משמעותית בפניות של זוגות ישראלים לארגונים אלה. חשוב להדגיש שלא מדובר על "חסרי דת", קרי – על מקרים בהם אחד מבני הזוג אינו יהודי על פי ההלכה ועל כן אינם יכולים להירשם כלל לנישואין במדינת ישראל. מדובר בזוגות שהיו יכולים ללכת למועצה הדתית הקרובה לביתם ולהירשם כדת וכדין. 

במקרים רבים מדובר בזוגות שבוחרים לקיים טקס הלכתי כדת משה וישראל, גם אם הם אינם שומרי תורה ומצוות, אך שאינם יכולים או מסוגלים להביא עצמם לרישום לנישואין דרך הרבנות. יש כאלה שלא מעוניינים לעבור בדרך החתחתים של חקירות היהדות ושלל תהליכים לא נעימים שעוברים זוגות רבים בישראל שמעוניינים להירשם לנישואין. יש שבוחרים לעשות זאת מכיוון שהם מעוניינים בטקס שונה, שוויוני יותר, ויש כאלה שעושים זאת מטעמים אידיאולוגיים אחרים.

בשורה התחתונה, לא ברור מדוע במשרד לשירותי דת ובמועצות הדתיות ממשיכים להתעלם מן התופעה הזו, שבבירור משפיעה על הירידה ברישום לנישואין בישראל. אם יש רצון לשיפור המערכת, הדבר הראשון שיש לעשות הוא לעסוק בטיפול במשבר הזה מול זוגות רבים בישראל ולא לפטור זאת בהסברים סוציולוגיים. גם אם יש אמת בכך שישנם תהליכים חברתיים שמשפיעים על צעירים וצעירות בישראל, אין ספק שהדבר כשלעצמו לא מסביר את הירידה הדרמטית ברישום לנישואין ואת הנהירה אל מחוץ למערכת. 
 
אנו בתנועת נאמני תורה ועבודה מבקשים לשים זרקור על התופעה הזו וקוראים לראשי מערכת הרישום לנישואין בישראל – הגיע הזמן להפסיק את שיח החרשים ולקדם פתרונות להתמודדות אמיתית עם התופעה. ובכך יגדל ולו במעט אמון הציבור במערך הנישואין בישראל.

הערב נקיים כנס משותף עם מכון רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר אילן שיעסוק בנושא. יהיו שם נציגים מהארגונים העוסקים בחתונות מחוץ למערכת, יחד עם נציגי המערכת וגורמים נוספים. הציבור מוזמן!

הכותב הוא ראש תחום דת ומדינה בנאמני תורה ועבודה

כנס "נישואין מחוץ לרבנות - לאתגר את הסטטוס קוו" יתקיים היום ב-16:00 באוניברסיטת בר אילן

תני פרנק

תני פרנקצילום: נועם פיינר