משחקי הכס: חברי הדתיים, באיזה תירוץ אתם רואים פורנוגרפיה?

העובדה שאנשים רבים, ביניהם דתיים, מדברים בחופשיות על כך שהם צופים בפורנוגרפיה וזנות, מבטאת התדרדרות מוסרית והתבהמות. ד"ר משה רט לא מבין איך נפרץ הקו האדום

חדשות כיפה ד"ר משה רט 24/04/19 10:24 יט בניסן התשעט

משחקי הכס: חברי הדתיים, באיזה תירוץ אתם רואים פורנוגרפיה?
מי הם אותם דתיים שצופים במשחקי הכס, צילום: shutterstock

עצוב שאני צריך לכתוב דברים כל כך פשוטים, אבל אין ברירה:
1. פורנוגרפיה נשארת פורנוגרפיה, גם אם מוסיפים לה דרקונים, קרבות אבירים ודמויות עם אישיות מורכבת.

2. קיום יחסי מין תמורת תשלום הוא זנות, גם אם מי שיוזם ומשלם על כך הוא לא לקוח בסמטה חשוכה אלא חברת הפקה עתירת תקציב, ואלה שמשתתפים בהם הם שחקנים מקצועיים.

3. צפיה בפורנוגרפיה אסורה חד משמעית על פי ההלכה, ונחשבת לאחד הדברים שקשה לעשות עליהם תשובה. כלשון הרמב"ם (הלכות תשובה ד, ד):
"חמשה דברים העושה אותן אין חזקתו לשוב מהן, לפי שהם דברים קלים בעיני רוב האדם, ונמצא חוטא והוא ידמה שאין זה חטא ואלו הן... המסתכל בעריות, מעלה על דעתו שאין בכך כלום, שהוא אומר וכי בעלתי או קרבתי אצלה. והוא אינו יודע שראיית העינים עון גדול, שהיא גורמת לגופן של עריות, שנאמר: "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" (במדבר טו, לט).

4. אבל זו לא רק ההלכה אלא גם המוסר. מיניות אמורה להיות הדבר האינטימי ביותר, דבר שחולקים אותו רק עם הקרובים לנו ביותר, במסגרת מערכת יחסים ממושכת ומלאה. להפוך את המיניות לעניין של הנאה חושית גרידא, מנותקת מחיבור נפשי בעל משמעות, זו התבהמות בלתי מוסרית, על אחת כמה וכמה כאשר הדבר נעשה תמורת תשלום, ולעיני המונים ברחבי העולם. מי שצופה בפורנוגרפיה, מעוות בנפשו את היחס הנכון והבריא למיניות, ומתרגל לראות בה עניין ייצרי וגופני בלבד. זוהי מחיקת האינטימיות, מחיקת הביישנות (במובן החיובי שלה - "הסומק הוא צבען של המידות הטובות", כלשון דיוגנס), ומחיקת הנפש והעומק הרגשי בתמורה להנאה גופנית גסה. ויותר גרוע ממי שיצרו מתעורר מצפיה בפורנוגרפיה, הוא מי שצופה בה כלאחר יד, ללא התרגשות, משהו שפתוח ברקע על מסך הטלוויזיה בסלון תוך כדי שעסוקים בדברים אחרים. מי שחושיו כבר התקהו עד שאינו חש אפילו את הכיעור והעיוות שבעניין. וזה עוד בלי להתייחס לאונס ואלימות הנלווים אליה.
("מי אמר שמיניות אמורה להיות כמו שאתה מתאר ושפורנוגרפיה זו התבהמות?" - מי שאמר שלשרוף חתולים בשביל הכיף זה רע, ושלמקם את האסלה באמצע הסלון זה מגעיל. החוש המוסרי הבריא, שאי אפשר לנמק אותו לוגית, אבל גם מי שמתכחש אליו כדי להשתיק את מצפונו - מרגיש אותו היטב בתוכו, אלא אם כן כבר הצליח להחניק אותו לגמרי).

5. העובדה שאנשים רבים, ביניהם דתיים, מדברים בחופשיות על כך שהם צופים בפורנוגרפיה וזנות, מבטאת התדרדרות מוסרית והתבהמות. העובדה שרבים עושים כך לא מעניקה לזה הכשר, אלא רק הופכת את החטא לנוח יותר.

6. "אבל בעונות המאוחרות יש הרבה פחות - ". כן, ובטח על כל הראשונות דילגתם. התרחק מן הכיעור ומן הדומה לכיעור.

7. יש מצבים הלכתיים ומוסריים מורכבים שמעוררים דילמות לא פשוטות עם צדדים לכאן ולכאן. במקרה הזה המציאות פשוטה וחד משמעית, ודגל אדום הלכתי ומוסרי מתנופף מעליה. פריצת הקו האדום הזה היא שלב נוסף בהתדרדרות המוסרית של החברה המודרנית אל פי פחת.