מפלגת הדתל"שים הראשונה | דעה

תופעת הדתיים לשעבר הגיעה אל מפתן הבית היהודי, דפקה בדלת ונכנסה פנימה. השבוע המפד"ל הפכה למפדל"ש ונדמה כי גם ללא מפלגתו של פייגלין, הרשימה של הימין המאוחד - חסרת זהות

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 31/07/19 13:52 כח בתמוז התשעט

מפלגת הדתל"שים הראשונה | דעה
מפלגת הדתל"שים הראשונה | יו"ר לשעבר, נפתלי בנט, צילום: פלאש 90

אחד מהמושגים היותר מוכרים ברחוב המגזרי בתקופה האחרונה הוא - ה'דתל"ש' - דתי לשעבר. הדתל"ש הוא מושג שמכיל בתוכו את כל ההתנשאות שקיימת במגזר, אך ללא שום סיבה להתנשא. מילא הדתל"ש היה מתהדר בכך שהוא עדיין לומד תורה תוך כדי העבודה בהייטק או בתקשורת, בכך שהוא קובע עיתים בבית מדרש וקצין בצה"ל או ראש מלכ"ר, בכך שהוא-הוא השילוב המפואר שהציונות הדתית כל כך מתגאה בו. אבל כיום הוא רק הייטק, הוא רק קצין בצה"ל, כיום הוא רק "לשעבר".

גילוי נאות, כותב מאמר זה אינו צדיק כלל ואינו מקפיד על קלה כבחמורה - כותב מאמר זה אפילו אינו דתל"ש אלא, רחמנא לצלן - מסורתי.

השבוע גם המפד"לניקים הפכנו ללשעברים, אחרי יצירת הימין המאוחד הכולל את: הבית היהודי, האיחוד הלאומי והימין החדש בראשה אישה חילונית - איילת שקד. השבוע חזרו המפד"לניקים אל בית הוריהם, ללא כיפה על הראש וללא שייכות מוגדרת לתורה, אמונה, מצוות או מסורת. הלפיד המפד"לי כבה השבוע, אחרי שבנט עמד על שלו, ואחרי שהשבט אמר את דברו.

למרות שהמהלך של הצבת איילת שקד בראש הרשימה נראה כחכם ונכון למערכת הבחירות הנוכחית, זהו המהלך שהופך את המפד"ל למפדל"ש. הכעס בקרב הפעילים של הבית היהודי, כמו מאיר אינדור ויהודה לוינגר מובן. המפלגה שלהם משנה כיוון - היא הופכת למפלגת ליכוד ב' ללא שפם מתחת לאף וללא כיפה בראש. אין דרך להתחמק מזה, נדמה כי גם ללא מפלגתו של פייגלין, הרשימה הזאת היא חסרת זהות.

הרי דעתו של שר החינוך (לשעבר), יו"ר הבית היהודי (לשעבר), יו"ר הימין החדש (לשעבר), נפתלי בנט ידועה לכל. המטרה של בנט, על אף שפינה בצורה ג'נטלמנית בלתי נשכחת את מקומו לשרת המשפטים (לשעבר), איילת שקד, היא - ראשות הממשלה. וכי היה אי פעם ראש ממשלה במדינת ישראל ממפלגה מגזרית, בין אם מימין ובין אם משמאל? לא. הדרך לעשות זאת היא רק דרך מפלגה גדולה. והפלטפורה שוב אותה הפלטפורה - וילדי הכאפות, כמו ששר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' מכנה לעיתים את הציונות הדתית, הם אותם ילדים. כי אל בלפור מגיעים או דרך רחוב סמולנסקין הסמוך למעון ראש הממשלה, או דרך המפלגה של סלומיאנסקי הסמוכה לליכוד.

הדתל"ש המצוי אוהב להזכיר מהיכן הוא בא, איפה הוא גדל, אך כשם שהוא מתגאה בעברו, כך הוא גם מתגאה בהווה ובעתיד באותה נשימה במקום בו הוא נמצא היום. הדתל"ש לוקח כל מה שהוא רוצה מהבית היהודי הישן של בית הוריו, כגון; ערכים, חינוך וגאוות יחידה, ובדרך החוצה הוא מתנער מכל האמונה, המנהגים והמסורת של בית אבא. בקיצור, לדתל"ש אין בעיה להתנתק מבסיס האם, ולאכול בתשעה באב. 

נראה כי תופעת הדתל"שים הפוקדת גם את מעוזי הציונות הדתית, בה הבנים והבנות עוזבים ועוזבות את הדרך בה חונכו, הגיעה כעת, אחרי שחלחלה עמוק אל הציונות הדתית, גם אל המעוז האחרון - אל הבית היהודי. אם כן, אנו חוזים כעת במפלגת הדתל"שים הראשונה - הלא היא המפד"ל לשעבר, הבית היהודי לשעבר - הימין החדש העכשווי, הימין המאוחד העדכני.