מכתב פתוח למשה לאון, ראש העיר החדש

"ניתנה לך זכות היסטורית וחד-פעמית לעמוד בראש העיר החשובה בעולם. זה הזמן לחבק ולא לנקום. לעבוד בחכמה, לנהל ברגישות ולא בדורסנות. "

חדשות כיפה נתנאל פישר 14/11/18 13:47 ו בכסלו התשעט

מכתב פתוח למשה לאון, ראש העיר החדש
משה ליאון, צילום: מרים אלסטר/פלאש 90

אדוני ראש העיר משה לאון.

נבחרת בשעה טובה לראשות העיר ירושלים, עיר הבירה, העיר הגדולה בישראל. ברכותיי! אלא שאין לך הרבה זמן לחגיגות ולברכות. ירושלים נמצאת בצומת דרכים היסטורית ועליך להפשיל שרוולים ולהתחיל לעבוד, ובגדול. האתגרים העומדים לפניך הם אדירים. הנה החשובים שבהם:

1. אחדות אחדות אחדות: עברנו מערכת בחירות קשה. מהמכוערות שידענו פה בשנים האחרונות. כמעט חצי מתושבי העיר הצביעו לעופר ברקוביץ, מועמד הציבור הפלורליסטי. תומכיך צוהלים, אך חילונים ודתיים ליברליים רבים על סף ייאוש. גם המחנה החרדי התפלג בין חסידים לליטאים ובין אשכנזים לספרדים. קריאות הנקמה נישאות באוויר. עליך לעצור זאת מיד. עליך להבטיח ולוודא שירושלים תהיה של כוווולם. עליך לחתור לאחדות ולזכור שאחדות אינה אחידות. ירושלים היא העיר המגוונת ביותר בישראל וזה היופי שלה. ירושלים לעולם לא תהיה תל אביב, אבל אסור לה להפוך לבני ברק. החברה האזרחית עשתה כאן עבודה מדהימה בשבועות האחרונים. עליך לרתום אותה לעשייה חיובית. להפיח תקווה. עליך להקים קואליציה רחבה ולמלא את הבטחתך להיות באמת "ראש העיר של כולם".

2. צמיחה כלכלית:  ירושלים, בירת ישראל, היא אחת הערים העניות ביותר במדינה (46% ממוצע עניים בהשוואה ל 22% בשאר הארץ). בשנה שעברה היא אף ירדה למקום השלישי מלמטה (!) בממד הסוציו-אקונומי. בירושלים אין היצע תעסוקה מספק וזו הסיבה העיקרית להגירה השלילית ממנה. ניסיונך העשיר במגזר הפרטי והציבורי, הקשרים שלך עם ראשי השלטון צריכים לשמש כמנוף ליציאה מהבוץ הכלכלי שאנו שקועים בו. אתה תצטרך לייצר עוד מקומות עבודה. להקים סוף סוף את פרויקט הכניסה לעיר התקוע. העובדה שנבחרת בזכות הרבה קולות חרדים יכולים לסייע לך להגדיל את תהליך רכישת ההשכלה במגזר זה. וכן, אתה חייב גם לקדם את התעשייה והתעסוקה במזרח העיר. שליש מתושביה של העיר הם ערבים וגם הם יכולים וחייבים להירתם לבניית בסיס כלכלי מוצק יותר. כשנגדיל את העוגה יהיה יותר לכולם.

3. בינוי, אבל שפוי:  אין מספיק דירות בירושלים. המחירים בשמים. כשני מליון ש"ח לדירת ארבעה חדרים. זול אמנם מהממוצע בתל אביב (3 מליון) אך הרבה יותר גבוה מהממוצע הישראלי (כמליון וחצי). מצד שני, אין הרבה עתודות קרקע זמינות ולכן ימשיכו להפעיל עליך לחצים לבנות בצורה לא מרוסנת שתהפוך את העיר למחסן דירות חסר כל צורה. עליך לנצל את שעת הכושר של הממשל האמריקאי הנוכחי, ויחד עם חבריך בממשלה להפשיר סוף סוף את גבעת המטוס, עטרות ומקומות נוספים שבהם ניתן לבנות אלפי דירות חדשות. יש להאיץ את תהליכי ההתחדשות העירונית אך לא לעשות זאת על חשבון השכונות הפריפריאליות והחלשות שנאלצות כיום להיכנע לתכתיבי בנייה בצפיפויות מטורפות של יותר משבעים (!) דירות לדונם, ללא כל תשתיות תחבורה ומבני ציבור. תצטרך כנראה גם להתחיל ולבנות בשטחים הפתוחים, אך גם כאן צריך להיזהר מלדהור על הטרקטורים ולרמוס את הריאות הירוקות והמעיינות הייחודיים של היער. בינוי, אבל שפוי.

4. ניקיון ושירות לתושבים – ירושלים היא עיר הבירה. עיר היסטורית. אך היא גם עיר יומיומית שלנו, מאות אלפי אנשים המשלמים את הארנונה הגבוהה במדינה ומקבלים בתמורה שירותים ברמה נמוכה. הפסוק "כלילת יופי" שנאמר בתהלים על העיר שלנו, נראה כל בוקר כמו בדיחה עצובה. מכולות אשפה פתוחות ("צפרדעים"), זבל ברחובות וצואת כלבים על הרצפה היא המציאות שאיתה אנחנו חיים. כל המתמודדים במערכת הבחירות הבטיחו לצחצח את העיר. עליך האחריות לקיים.

ומילה אחרונה ואישית לסיום:  בחודשים האחרונים עברת כנראה תקופה לא קלה. מה לא אמרו עליך? שאתה מושחת (למרות שלא הורשעת בדבר), בובה של דרעי וליברמן (כאילו שהשניים אינם שרי ממשלה בכירים ומכובדים), שאתה תמכור את ירושלים לחרדים (כאילו שהם לא מחצית מתושביה הלגיטימיים של העיר). גם אתה, יש להודות, עשית לא מעט טעויות ונגררת למלחמת השמצות מכוערת כנגד יריבך. אבל מהמעט שיצא לי, כראש מינהל קהילתי, להכירך – האמת הפוכה לגמרי. אתה אדם צנוע, לבבי, חכם ומתון. איש עם לב זהב. משה היקר, בוא תוכיח לכולם שאלו התכונות האמתיות שלך. ניתנה לך זכות היסטורית וחד-פעמית לעמוד בראש העיר החשובה בעולם. זה הזמן לחבק ולא לנקום. לעבוד בחכמה, לנהל ברגישות ולא בדורסנות. כולנו, דתיים וחילוניים, יהודים וערבים, חייבים שתצליח לעמוד באתגרים האדירים שלפניך. הצלחתך היא הצלחתנו. תהיה נאמן לנו ונהיה נאמנים לך. בוא והושט יד לכולנו. אנחנו נושיט לך יד בחזרה.

 

ד"ר נתנאל פישר, הוא יושב ראש מינהל קהילתי גנים ומרצה במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט