מחיצה מוגזמות בהקפות שניות? מפספסים את המטרה

שמואל שטח לא כופר בחיוב ההלכתי לרקוד בנפרד ואף בצורך במחיצה. אך לדעתו, כשמגביהים עוד ועוד את המחיצות באירועי הקפות שניות, שמטרתן לקרב את שהתרחקו, מחמיצים את העיקר

חדשות כיפה שמואל שטח 01/10/18 20:31 כב בתשרי התשעט

מחיצה מוגזמות בהקפות שניות? מפספסים את המטרה
למצולמים אין קשר למאמר. הקפות שניות בהר המור, צילום: צילום מסך

איזו מחיצה היתה אצלכם בכיכר העיר בהקפות השניות?

דעות שונות יש בשאלת חיוב המחיצה וסוגה, אם בכלל, בזמן ריקודי שמחה. אין דרך להתיר  לרקוד במעורב בנים ובנות יחדיו. לעומת זאת, ביחס למחיצה יש דעות שונות המתפרסות על פני טעמים שונים, מציאויות שונות, וזמנים שונים.

גם שיקולי צניעות הינם מורכבים ולכל החמרה יש מחיר צניעותי ומפגע בצידה. מכיוון שמדובר בנושא מסובך, לא אפתח כאן את הדיון ההלכתי והערכי, אך די אם מי שהתחתן לפני יותר משלושים שנה, יעלה לכאן תמונות מחתונתו: ראשי ישיבות ותלמידיהם הקפידו על ריקוד במעגלים נפרדים, אך רקדו גם רקדו ללא מחיצה כלל. 

נהגו ישראל  לקיים הקפות שניות מתוך מטרה לצאת לרחובה של עיר. כלומר, לחבר דווקא את המרוחק, את מי שאינו חלק מהבאים הקבועים לבית הכנסת. כאן אין הכוונה לחבר את זו שקשה לה לרקוד ללא מחיצה אטומה  וגם לא את מי שדורש מחיצה גבוהה לכל אורך כיכר העיר. שניהם כבר רקדו ויצאו ידי חובת ההקפות. מנהג ההקפות השניות קיבל את עיקר כוחו בהיותו בא על מנת לקרב רחוקים.

וכאן קרה משהו בשנים האחרונות, אשר מקביל למה שקרה גם בחתונות. אם אעשה מחקר סטטיסטי, בטוחני שאוכל להראות כיצד בשנים האחרונות, השפעתן של קבוצות מסוימות שפעלו בתוך ערים, הביאה להגבהת המחיצות בהקפות השניות. מדבר שלא היה קיים כלל או שהיה סמלי בכדי לסמן את ההפרדה, הן הפכו למחיצות גבוהות ואטומות או אפילו למעיין "כלוב" אשר מקיף את הנשים מכל צידיהן.

השמחה ודאי רבה וגדולה אך השאלה מי במרכזה: הקהילה הדתית שכבר הספיקה לרקוד כל היום, וכעת זוכה לכך שוב עם מערכת הגברה, או דווקא משפחה שלא החזיקה ספר תורה כל השנה וזו עבורה הזדמנות להתקרב מעט ואף לנשק את הספר.

בניגוד לחתונה שמכוונת מלכתחילה לחברי החתן והכלה, ההקפות השניות מכוונת דווקא למי שאינם "חברים". אירוע שעומד בכל הקריטריונים של אחרון הדתיים והחרדים הגרים בעיר יהיה בהכרח אירוע שמשפחות חילוניות רבות לא ירגישו בו בנוח. ואם עלי לבחור את מי אני מעדיף לקרב – הרי שעבורי התשובה ברורה. טוב לקרב משפחה אחת, מאשר להכיל מאות רוקדים קרובים ששמחים עם עצמם. 

בערים מסוימות, בעיקר באזור המרכז, אף ניתן לומר שכגובה המחיצה, כך מספר האנשים שילכו לצערי להקפות בזרמים אחרים בהם יש ריקוד מעורב לגמרי המנוגד להלכה. מי שפעל להגבהת המחיצה הביא למעשה לחיזוקם של אלה שבחרו לפרוש לגמרי מן ההלכה. 

האם ניתן לקבוע מסמרות ביחס למחיצה הנדרשת, אם בכלל? –לא. קשה לתת תשובה אשר תשתנה בהכרח מעיר לעיר ומצורת כיכר אחת לשנייה. ועדיין, עלינו לבחון את הדברים במובנם הרחב. בטוחני שיש קבוצות אשר שמחות מכך שההקפות השניות הופכות ל"תורניות" יותר. בעיני זו החמצה.

הכותב הוא מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה.