סגור
חדשות כיפה

מחיצה מוגזמות בהקפות שניות? מפספסים את המטרה

שמואל שטח לא כופר בחיוב ההלכתי לרקוד בנפרד ואף בצורך במחיצה. אך לדעתו, כשמגביהים עוד ועוד את המחיצות באירועי הקפות שניות, שמטרתן לקרב את שהתרחקו, מחמיצים את העיקר

למצולמים אין קשר למאמר. הקפות שניות בהר המור

למצולמים אין קשר למאמר. הקפות שניות בהר המורצילום: צילום מסך

איזו מחיצה היתה אצלכם בכיכר העיר בהקפות השניות?

דעות שונות יש בשאלת חיוב המחיצה וסוגה, אם בכלל, בזמן ריקודי שמחה. אין דרך להתיר  לרקוד במעורב בנים ובנות יחדיו. לעומת זאת, ביחס למחיצה יש דעות שונות המתפרסות על פני טעמים שונים, מציאויות שונות, וזמנים שונים.

גם שיקולי צניעות הינם מורכבים ולכל החמרה יש מחיר צניעותי ומפגע בצידה. מכיוון שמדובר בנושא מסובך, לא אפתח כאן את הדיון ההלכתי והערכי, אך די אם מי שהתחתן לפני יותר משלושים שנה, יעלה לכאן תמונות מחתונתו: ראשי ישיבות ותלמידיהם הקפידו על ריקוד במעגלים נפרדים, אך רקדו גם רקדו ללא מחיצה כלל. 

נהגו ישראל  לקיים הקפות שניות מתוך מטרה לצאת לרחובה של עיר. כלומר, לחבר דווקא את המרוחק, את מי שאינו חלק מהבאים הקבועים לבית הכנסת. כאן אין הכוונה לחבר את זו שקשה לה לרקוד ללא מחיצה אטומה  וגם לא את מי שדורש מחיצה גבוהה לכל אורך כיכר העיר. שניהם כבר רקדו ויצאו ידי חובת ההקפות. מנהג ההקפות השניות קיבל את עיקר כוחו בהיותו בא על מנת לקרב רחוקים.

וכאן קרה משהו בשנים האחרונות, אשר מקביל למה שקרה גם בחתונות. אם אעשה מחקר סטטיסטי, בטוחני שאוכל להראות כיצד בשנים האחרונות, השפעתן של קבוצות מסוימות שפעלו בתוך ערים, הביאה להגבהת המחיצות בהקפות השניות. מדבר שלא היה קיים כלל או שהיה סמלי בכדי לסמן את ההפרדה, הן הפכו למחיצות גבוהות ואטומות או אפילו למעיין "כלוב" אשר מקיף את הנשים מכל צידיהן.

השמחה ודאי רבה וגדולה אך השאלה מי במרכזה: הקהילה הדתית שכבר הספיקה לרקוד כל היום, וכעת זוכה לכך שוב עם מערכת הגברה, או דווקא משפחה שלא החזיקה ספר תורה כל השנה וזו עבורה הזדמנות להתקרב מעט ואף לנשק את הספר.

בניגוד לחתונה שמכוונת מלכתחילה לחברי החתן והכלה, ההקפות השניות מכוונת דווקא למי שאינם "חברים". אירוע שעומד בכל הקריטריונים של אחרון הדתיים והחרדים הגרים בעיר יהיה בהכרח אירוע שמשפחות חילוניות רבות לא ירגישו בו בנוח. ואם עלי לבחור את מי אני מעדיף לקרב – הרי שעבורי התשובה ברורה. טוב לקרב משפחה אחת, מאשר להכיל מאות רוקדים קרובים ששמחים עם עצמם. 

בערים מסוימות, בעיקר באזור המרכז, אף ניתן לומר שכגובה המחיצה, כך מספר האנשים שילכו לצערי להקפות בזרמים אחרים בהם יש ריקוד מעורב לגמרי המנוגד להלכה. מי שפעל להגבהת המחיצה הביא למעשה לחיזוקם של אלה שבחרו לפרוש לגמרי מן ההלכה. 

האם ניתן לקבוע מסמרות ביחס למחיצה הנדרשת, אם בכלל? –לא. קשה לתת תשובה אשר תשתנה בהכרח מעיר לעיר ומצורת כיכר אחת לשנייה. ועדיין, עלינו לבחון את הדברים במובנם הרחב. בטוחני שיש קבוצות אשר שמחות מכך שההקפות השניות הופכות ל"תורניות" יותר. בעיני זו החמצה.

הכותב הוא מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה.

עקבו אחרינו בטוויטר
יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
01.10.2018

1. בחייאת שמואל. עוד מעט תפגין מול חתונה נפרדת. (רינה )

מה עניין שלך לדחוף את האף לכל חור חרדלי?

דווח על תגובה לא ראויה
02.10.2018

2. מה יש לכם נגד קדושה? (דוד)

עם ישראל מוסיף קדושה, ולכם זה מפריע?
נאמנות לתורה?
בסוכות זה ה'תיקון הגדול' (עיין בגמ' סוכה)
מדוע תלינו?

דווח על תגובה לא ראויה
02.10.2018

3. אתה דבע וקטנוני (יוני)

דווח על תגובה לא ראויה
02.10.2018

4. תחזקנה ידיך לשם שמים (לודאי)

דווח על תגובה לא ראויה
02.10.2018

5. מהו העיקר שהחמצנו ?.. (בעל כנף)

עיקר היהדות היא הקדושה.
אם יש לך אובססיה לקרב נשים של אחרים, אתה עובר על "ואהבת לרעך כמוך", גזל, ניאוף, לא תחמוד..
מה עוד החמצנו פה ?..

דווח על תגובה לא ראויה
02.10.2018

6. מקרה קשה עד שיש משהו טוב ישר ללכלך (בני)

דווח על תגובה לא ראויה
02.10.2018

7. מה אכפת לך איך שאני רוקדת? (חני)

אני מעדיפה לרקוד בתוך "כלוב" כזה כהגדרתך ושארגיש חופשיה לחלוטין לרקוד מבלי שטיפוסים יסתכלו עלי ועל חברותיי

דווח על תגובה לא ראויה
02.10.2018

8. האובססיה החולנית של האיש לגבי הפרדה/צניעות וכו' מפחידה ואינה עניינית (גיימס הטפילד)

מציע לך לקשוט עצמך בטרם תטיף לאחרים

דווח על תגובה לא ראויה
02.10.2018

9. מזל שבתקופת המשנה, כשחוללו הבמות בכרם בט"ו באב, אף אחד לא חשב לשים שם מחיצה (צביקה)

כי "יש טיפוסים שמסתכלים" כפי שכתבה כאן מישהי. סביר שהחמרה מסוג זה- לו היתה מתקיימת אז- היתה גורמת לחלק מאיתנו לא להיוולד...

דווח על תגובה לא ראויה
02.10.2018

10. התגובות "מה אכפת לך" מוזרות (אריק1)

הוא אמר מה הבעיה בעיניו- שהוא סבור שהקפות שניות צריכות להיות מיועדות בעיקר לחילונים/מסורתיים/אנשים על הגבול (מבחינה דתית) ואנשים כאלו יבואו פחות למקומות עם מחיצה גבוהה ואטומה.

דווח על תגובה לא ראויה
02.10.2018

11. ביקורת שטחית ומנותקת מהשטח. (ידידיה שילה)

הייתי למעלה מעשרים שנה בשירות מילואים עם עמך ישראל. החילונים מעריכים מי שדתי אמיתי, ולא מי שמחפף. והם בוחנים את זה כל הזמן. מאיפה המציא מר שטח שהמחיצה מרחיקה? זה פשוט לא נכון.

דווח על תגובה לא ראויה
02.10.2018

12. מתחיל להשתכנע שהסרטון של חותם צודק... (ירון)

מר שטח היקר. תעשה טובה, וצא לנו מהוורידים. תעבור גם אתה למפלגת יש עתיד, שם מקומך, ושחרר אותנו מהמחשבות הטורדניות שלך, שכל מה שמריח קצת קדושה מיד אצלך מקבל נזיפה וביקורת.

דווח על תגובה לא ראויה
08.10.2018

13. ל-8, מצחיק לדבר על אובססיה בנוגע לצניעות. קראת פעם את ספרי אבינר ושות'? (ניצן)

דווח על תגובה לא ראויה
10.10.2018

14. ביהדות המטרה לא מקדשת את האמצעים (אורי)

ואני לא אשנה את ההלכה כדי לקרב אנשים.
כמו שלא אביא רקדניות כדי לקרב אל הדת...
איזו מחשבה עקומה יש לכותב

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

יריב לוין בכיפה צילום: חדשות כיפה

יריב לוין בכיפה: "בנט ושקד יצרו חיכוכים וזרעו חוסר יציבות"

קרא עוד