מותר להגביל קליטה ליישוב? שות ס.מ.ס. עם הרב אבינר

איך יכול להיות שלאליהו הנביא היה שיער ארוך, ואם מישהו מדליף דברים שאני אומר - מה לעשות איתו? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 10/10/18 08:52 א בחשון התשעט

מותר להגביל קליטה ליישוב? שות ס.מ.ס. עם הרב אבינר
הרב שלמה אבינר, צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

התגלות אלהית

ש: למה הקדוש ברוך הוא לא מראה לכולם שהוא אלהים?

ת: הוא מראה לכולם כל הזמן והארץ מלאה כבודו, ועצוב הוא שיש אנשים עוורים מרצון.

בני בניו של המן למדו תורה בבני ברק

ש: מפני מה זכה המן שבני בניו למדו תורה בבני ברק (גיטין נז ב)?

ת: כי מרע יצא טוב, ונהפוך הוא (והשיב הגר"ח קניבסקי בשם המגיד מדובנא שבאר כדרכו על פי משל נמרץ, לבן המלך שהיה בסכנת חנק, עבר שם שונא של המלך ונתן לו מכה גדולה ומהמכה הגדולה יצאה העצם מגרונו. הביאו לשופטו על המכה שנתן לבן המלך, ופסקו שצריך להורגו אבל כיון שיצא ממנו דבר טוב ,את הילדים ייצאו ממנו יעשו אותם לשרים. כן הוא הכא אמנם אמת שהמן רצה להרוג את כל היהודים מכל מקום הרי יצא ממנו דבר טוב שעל ידי זה חזרו כולם למוטב ולכן זכו בניו לחזור למוטב. והוסיף הגרח"ק, כי יתכן שכל מה שזכה פרעה לינצל מן הטביעה בים ועוד להיות אח"כ מלך בנינוה (מדרש, ראה אוצר המדרשים עמ' קנד) הוא מפני שמחמתו יצאו בני ישראל ממצרים שכבר נתקיים בהם גזירת ואבדום ועינו אותם ואחרי כור הברזל זכו לקבל את התורה, כי אין נקודה ושום דבר יאבד בחינם (שיח הנחמה - בין המצרים עמ' קיג )- מ"צ).

שאול ודוד

ש: למה שאול רדף את דוד?

ת: שאול היה צדיק אך טעה בחושבו שדוד יזיק לעם ישראל.

התגלות ד'

ש: למה ד' לא מתגלה אלינו כדי שנאמין בו?

ת: כדי להשאיר לנו בחירה חופשית.

מזל טוב אחר שבירת הכוס

ש: למה אומרים מזל טוב אחרי שבירת הכוס תחת החופה?

ת: לא לומר אז, אלא בגמר הקידושין. שו"ת מהר"ם מינץ (סי' קט. וכן שו"ת חוות יאיר סי' יט. סידור דרך החיים - מ"צ).

בעלת אוב

ש: איך אפשר להבין ששאול פנה לבעלת אוב?

ת: הוא סבר שזה מצב פיקוח נפש של האומה שדוחה את האיסור. ויש אומרים שזאת היתה צפניה אמו של אבנר בן נר שלא היתה בעלת אוב אלא למדה את הענין לסייע לסנהדרין.

שהחיינו על מגילת איכה

ש: למה איננו אומרים שהחיינו על קריאת מגילת איכה כמו כל המגילות האחרות?

ת: אין מברכים שהחיינו אלא על מתנה שיש בה שמחה (תוס' סוכה מו, א), ולכן מברכים על קריאת המגילות, מה שאין כן במגילת איכה, כי אין מברכים שהחיינו על פורענות (וכן הגר"ח קניבסקי בספרו נחל איתן ה, ב סק"ח. ובחודש תמוז תשע"ז, יצא את הספר 'שיח הנחמה', ליקוט מספריו ותשובותיו של הגר"ח קניבסקי על הלכות בין המצרים, ענייני חורבן הבית ומגילת איכה. כשהביאו לו את הספר, דיברו עם הגרח"ק בענין שהחיינו בהוצאת ספר חדש, נענה ואמר: הנה יש נדון רחב האם מברכים על הוצאת ספר חדש ברכת שהחיינו, והפוסקים מתחבטים בזה לכאן ולכאן [עי' מ"ב רכג ס"ק יג. באר היטב ושערי תשובה שם] ואנו נוהגים למעשה לקחת פרי חדש ולברך עליו שהחיינו ולפטור בזה את הספר החדש. אלא שכאן יש לדון, איך נברך שהחיינו והגענו לזמן הזה על ספר שהוא כל כולו על צער החורבן, על האבילות של בית המקדש, על הגלויות המרות שעברו ישראל, וכי חיכינו וציפנו לזמן שכזה? וכמו שמצינו שאין מברכים שהחיינו על מקרא מגילה איכה מטעם זה. אכן יש לומר שאין כאן דמיון. בהוצאת ספר חדש שמחים שזוכים לברר עוד מחלקי התורה הקדושה, כל נושא ונושא, בין של שמחה ובין של צער, הכל זה תורה. ולכן יש שמחה שזוכים להגדיל תורה ולהאדירה. ובודאי אפשר לומר שהחיינו על זה. והעירו לפני הגרח"ק, כי הנה מובא בשו"ע [או"ח סי' תקנא] טוב ליזהר מלומר שהחיינו בין המצרים, וע"ש במשנה ברורה שימתין לשבת, ואם יתקלקל לפני שבת יכול לברך עליו ביום חול, ויש לדון אם מותר לקנות פרי ולברך עליו בחול כדי לפטור את הברכה על הספר, או שרק אם נזדמן לו פרי יברך אבל לקנות במיוחד לא התירו, והשיב הגר"ח שכיון שיש אומרים שגם על הספר עצמו מברכים, והרי זמן הברכה על הספר הוא מתי שיוצא וממילא דומה לפדיון הבן שאין ממתינים אלא מברכים מיד שהחיינו. ומותר לקנות פרי בחול ולפטור על ידו את הספר. עלון דברי שי"ח - גליון 238 - פרשת מטות-מסעי תשע"ז - מ"צ).

תרומת ביציות

ש: מותר לאשה נשואה לתרום ביציות לאשה אחרת כדי שתוכל ללדת?

ת: כן. מצוה גדולה.

אליהו ושיער ארוך

ש: איך לאליהו הנביא היה שיער ארוך (מלכים ב א ח), אם זה חציצה לתפילין?

ת: יש כמה תשובות: א. לא ממש ארוך אלא לא מסופר יפה כראוי לבוא לפני מלך. מלבי"ם שם. ב. היה נזיר. עיין רמב"ן במדבר ו ב. עמוס ב יא. ג. לבוש אדרת שיער. זכריה יג יד. ד. גופו שעיר.

הגבלת קליטה

ש: האם על פי ההלכה אפשר להגביל את הקליטה בישוב בארץ ישראל?

ת: אי אפשר, אלא אם כן יש סיבה מיוחדת יוצאת דופן, ואז יש לבדוק לגופו על ענין. עיין אנציקלופדיה תלמודית ערך חזקת ישוב.

הדלפה

ש: בפורום סגור אמרתי דבר חסוי, מישהו הדליף לתקשורת. כיצד להתייחס אליו?

ת: להוציאו. בגמרא סנהדרין לא א מסופר על תלמיד שהדליף מידע אחר כ"ב שנה וזרקו אותו ואמרו: דין גלי רזא, זה מגילה סודות.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן