מועמדים יקרים: אל תהיו כאלה שליליים

מדוע יש מועמדים שבוחרים בקמפיין שלילי? מהם היתרונות ובעיקר החסרונות בכך? ומה כולם רוצים מהחרדים? יועצת התקשורת, שלומית גולדין הלוי, עושה לכם מעט סדר בים שלטי הבחירות

חדשות כיפה שלומית גולדין הלוי 24/10/18 15:08 טו בחשון התשעט

מועמדים יקרים: אל תהיו כאלה שליליים
מה עדיף קמפיין שלילי או חיובי?, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

"אלקין יבגוד בירושלים" ו"בחרת אלקין, בחרת שמאל" צעקו המילים מתוך המודעות, שחור על גבי צהוב. אף מתמודד לא היה חתום על המודעות המכפישות, אולם באתר "אייס" פורסם כי הקמפיין שייך למטה משה לאון.

ירושלים מסתמנת כזירת קרבות בוץ פופולרית במיוחד. לא רק מועמדים לראשות העיר מנהלים קמפיינים שליליים. בקמפיין הבית היהודי, בראשות חגית משה, הופצו מודעות ובהם תמונותיהם של משה לאון, זאב אלקין ועופר ברקוביץ' כשמגבעות עם פיאות מסתלסלות מודבקות לראשיהם. המודעה הזהירה את הבוחרים כי המועמדים הללו עלולים להפוך את ירושלים לעיר חרדית, וכי רק הבית היהודי "ישמור" על העיר מפני החרדים. אמא'לה.

קמפיינים נגד חרדים נרשמו גם בחולון, באשדוד, ואפילו באריאל. הכה בחרדים והצל את מועמדותך. אם לא הייתי פוגשת חרדים במו עיני הייתי חושבת שיש להם קרניים או לפחות קלשון. 

קמפיין בחירות שלילי עשוי לחזור למפרסם אותו כבומרנג. יועצי התקשורת שמודעים לכך מעדיפים קמפיינים שליליים ללא חוט מקשר למועמד שלהם, ללכלכך על המתחרה בלי להזדהות. בוטים וטרולים ברשת מפיצים סיפורים שאפשר רק לנחש מי עומד מאחורי הפצתם.

למה הם עושים את זה? יש לכך שתי סיבות עיקריות ועוד סיבה קטנה אך משמעותית. הראשונה היא שבדרך כלל המועמד החלש יותר צריך לסגור פערים בסקרים. בעוד למועמד החזק יש אינטרס להרדים את מערכת הבחירות ולשמור על שקט תעשייתי, למועמד החלש יותר יש אינטרס להבעיר את השטח ולהנמיך את המתמודד החזק. 

סיבה נוספת לקיים קמפיין שלילי היא אם למועמד אין משהו יותר טוב להציע. הרי אם יש למועמד שלי תוכנית חינוך מצוינת אני אמליץ לו להפיץ אותה במקום לבזבז עשרות אלפי שקלים (במקרה הטוב) על הכפשת המועמד השני.  

ויש עוד סיבה, משנית אך משפיעה. רוב המועמדים מגיעים ללא ניסיון ושמם לא מוכר ברחוב. פרובוקציה או קמפיין אגרסיבי יגדילו את הסיכוי שהבוחרים יזכרו את שם המועמד\ת האנונימי, ואולי, אם הפרובוקציה תהיה חריפה מספיק, גם יזכו את המועמד האלמוני בכותרת בעיתון ארצי.

יועץ התקשורת רוצה את הדרך הקלה והמהירה כדי להעלות את הלקוח שלו במעלה הסקרים. ואם אי אפשר להעלות את המועמד שלנו למעלה כי אין לו תוכנית עבודה טובה, כי הוא לא מספיק מוכר, או כי המועמד השני טוב יותר – עושים דרך קיצור. במקום להעלות את המועמד שלנו, נוריד את המועמד המתחרה.   

לא כל הקמפיינים כאלו. בוודאי נתקלתם גם בשלטי חוצות המספרות למה כן כדאי לבחור במועמד מסוים, אולי קיבלתם לתיבת הדואר דף מידע המסביר מה מציע\ה המועמד\ת אם רק תתנו להם את קולכם.

בשבוע הבא יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות. לבחירות המקומיות עשויה להיות השפעה גדולה יותר על חייכם מאשר הבחירות הארציות. אל תישארו בבית, צאו להצביע, נסו להתעלם מההכפשות וההפחדות. תנו את קולכם למועמד שלדעתכם יקדם את האינטרסים המקומיים באופן הטוב ביותר.

הכותבת היא יועצת תקשורת, אשת יחסי ציבור וחברת מליאה במועצה האזורית שומרון

 

שלומית גולדין הלוי

שלומית גולדין הלויצילום: באדיבות המצולמת