מה עם משרד לביטחון העם היהודי?

הגיע הזמן שהציונות הדתית תיקח אחריות טוטאלית על יהדות התפוצות, גם לגבי מה שקורה בתפוצות וגם לגבי קליטתם כאן. בנט צריך לדרוש את תיק העלייה והקליטה

חדשות כיפה זאב שוורץ 19/11/18 17:01 יא בכסלו התשעט

מה עם משרד לביטחון העם היהודי?
זאב שוורץ, צילום: יחצ

למרות שדרישת הבית היהודי את תיק הביטחון והאיום על פירוק הממשלה ירדה לעת עתה מן הפרק, עם פרישת השר ליברמן ועזיבת 'ישראל ביתנו' את הממשלה נפתחה גם אפשרות לתיק חשוב וריאלי לא פחות עבור השר נפתלי בנט: תיק העלייה והקליטה.

בנט אמנם דורש את תיק הביטחון אבל הוא מחזיק גם בתיק התפוצות שהוא חשוב לא פחות. בדרישה של בנט לקבל לידיו את משרד העלייה והקליטה יוכל לאחד את משרד התפוצות לתיק מאוחד וגדול של ביטחון העם היהודי. תיק חדש 'תיק ביטחון העם היהודי' שיכלול בתוכו גם את תיק התפוצות וגם את תיק העלייה והקליטה.

עם ישראל סובל ממכת התבוללות. מידי יום יהודים נעלמים. מדי יום אנחנו חשופים לביטויי אנטישמיות. האתגרים הדרמטיים העומדים לפתחו של העם היהודי בעת הזו, והקמת משרד משולב תניב מענה ראוי ומקיף לבעיות הללו לצד עידוד עליה.

הגיע הזמן שהציונות הדתית תיקח אחריות טוטאלית על יהדות התפוצות, גם לגבי מה שקורה בתפוצות וגם לגבי קליטתם כאן. בנט ישכיל לעשות אם ייקח תיק מאוחד שיעשה טוב לעם כאן ולקהילות בתפוצות. דברים אלה אמרתי גם בשיחה עם שרת המשפטים, איילת שקד, טרם הקמת הממשלה הנוכחית, והיא רשמה את הדברים לפניה.

להערכתי, ראש הממשלה נתניהו יתן לבנט את התיק הזה מתוך הבנה שהעולים מזוהים ברובם עם הציונות הדתית.

על אף שנדמה כי פעילות השר בנט במסגרת תיק התפוצות, הינה כנספח לתיק החינוך שהיא מרכז פעילותו של השר, עלה בידי בנט לחולל תפנית משמעותית ביותר גם במשרד התפוצות. גם בנט וגם הצוות שלו הצליחו להגדיל את תקציב התפוצות במאות מיליונים, הם חתמו הסכמים עם נדבנים ולהשקעה בחינוך יהודי. לוקח שנים לראות את התוצאות. הנסיעה המיידית לפיטסבורג אחרי הפיגוע שם הראתה את האחריות של הממשלה ליהדות התפוצות.

בקהילות היהודיות בעולם ישנה ציפיה לחיזוק הקשר עם ממשלת ישראל. לאחרונה ביקרתי בארגנטינה, אורוגוואי וברזיל והקהילות שם חושבות שממשלת ישראל צריכה לממן חינוך יהודי שהוא יקר מאוד. נכון לעכשיו, קיים ריכוז גדול של עולים מצרפת בנתניה, עולים מארה"ב רבים מרוכזים ברעננה. צריך לדאוג לפיזור מיטבי. לבנט יש רגישות וגישה נכונה. עד כה עשה משרדו עבודה טובה בתפוצות וזה נמצא על סדר היום.

ואולי, ישאל השואל, תיק התפוצות הפוך במהותו לתיק העלייה והקליטה, שהרי בעוד משרד התפוצות עוסק בחיזוק הקהילות בארצותיהם, תיק העלייה והקליטה קורא להם לעזוב את התפוצות ולהגיע ארצה. אולי השניים אינם יכולים לפעולת תחת כהונתו של אדם אחד?

ישראל תמיד תהיה בית לעליה במצוקה, כפי שהיה לאחינו מחבר העמים ומאתיופיה וכאשר היה טרור בצרפת או מלחמה באוקראינה. אם לא נחנך לקשר לציונות ולארץ ישראל הם לא יעלו. צריך להשקיע בחינוך. האלטרנטיבה היא התבוללות. כל עולה שמגיע ונקלט טוב והופך לשגריר טוב של ישראל מביא אחריו גלי עליה. אם תהיה בירוקרטיה ויחס לא אוהד לשונה זה יפגע במאמצי העלייה והקליטה. דרוש חריש עמוק בתודעה הלאומית שיש יהודים בתפוצות ושצריך לדאוג להם. צריך לתת תחושה טובה של דאגה לעולה, דאגה לתעסוקה ועוד. הנוער היהודי מרגיש שם טוב אבל כשהוא מגיע לכאן הוא מרגיש בשוליים, בגלל המבטא וקשיי קליטה. צריך לפתוח את החברה כאן לצרכי העולה וקליטתו. דרוש מישהו שהוא "פייטר" בנושא הזה שידחוף אותו קדימה

הנתונים הסטטיסטיים מלמדים על כ-28 אלף עולים לישראל מדי שנה והמספר הזה נמוך מאוד ביחס לפוטנציאל העלייה האפשרי. אם לא שמים את הנושא הזה בסדר עדיפות העלייה תישאר במינון הנוכחי. טיפול רוחבי מקצועי יעודד עליה ולא נצטרף לחכות לפיגועי טרור כדי לקלוט עליה. בישעיה נכתב 'מי אלה כעב תעופנה וכיונים אל ארובותיהם', יש עליה שהיא כעב, כענן, שרוחות הזמן דוחפות וזו האנטישמיות, אבל יש עליה של יונה שיודעת שכאן זה הבית שלה, וזה יקרה רק מחינוך. צריך לחנך לעליה, להציל את עם ישראל מהתבוללות ובמקביל להעמיק את התחושה שיש להם בית להגיע אליו.

ומה על השיקול הפוליטי? סביר להניח שאחרי שמסתיים השיח הערכי אידאולוגי יושב השר בנט ועורך רשימות אלקטורליות המלמדות אולי על סיכוי לחזור ל-12 מנדטים דרך תיק בכיר כתיק הביטחון, ואולי לסיכויים נמוכים יותר לעשות זאת דרך תיק הקליטה. אני דוחה את הדברים. לטעמי, תיק הקליטה טומן בחובו לא מעט מנדטים: מי שיושב מול המספרים יודע שחלק גדול מהעולים מגיע מהמערב, מדובר באנשים חושבים שיודעים לקרוא מפה והם יצביעו בית יהודי אם ירגישו רגישות אליהם. במקום שאותם אלפי קולות יתפזרו למפלגות אחרות יש כמות גדולה של מצביעים שיבואו אלינו הביתה. משרד הביטחון עלול דווקא להבריח מצביעים כפי שאומרים שהוא לפעמים בוץ. חיבור לאנשים ולשטח מגיע דרך העולים שמצטברים לכמות גדולה. זו הסיבה שליברמן לא מוותר על התיק הזה בכל ממשלה.

 

זאב שוורץ, מנכ"ל תורה מציון – תנועה תורנית ציונית, וחבר מרכז הבית היהודי