מה משמעותה של שנאת חינם?

נוהגים לטעון שבית המקדש הראשון חרב בגלל עבירות של בין אדם למקום והשני בגלל עבירות של בין אדם לחברו. הרב שרון שלום מסביר מדוע לדעתו החלוקה הזאת שטחית ובעצם יש פה יותר דמיון מאשר שוני בעבירות שהביאו לחורבן בתי המקדש

חדשות כיפה הרב ד"ר שרון שלום 10/08/19 20:06 ט באב התשעט

מה משמעותה של שנאת חינם?
איפה טעינו?, צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

מחאת בני הקהילה האתיופית שהתרחשה בתחילת חודש יולי נעלמה מן העין ואולי גם מהלב של החברה הישראלית כולה. אחרי שהכותרות בעיתונים התחלפו, אחרי שהאייטמים בטלוויזיה וברדיו נדמו, החלטנו באתר כיפה להקדיש את תשעה באב, יום חורבן הבית למחאה החשובה שהמחישה לנו עד כמה לצערנו, השנאה, השסע והשיסוי עדיין קיימים בקרבנו. 

עבר כחודש מאז הירי המזעזע של השוטר בסלומון טקה ז"ל. עבר כחודש מאז המחאה הקשה ובעיניי מאוד עצובה וכואבת. כולנו ראינו ולא היה ניתן לפספס את התפרצות הזעם והכעס. 
 
אין ספק שמאחורי המחאה הקשה של בני הקהילה האתיופית עומדות תחושות קשות של קיפוח והפלייה. רבים מתושבי מדינת ישראל, ויצא לשוחח על כך בכל הרמות, הרגישו במבוכה ובחוסר אונים. איפה שוב טעינו? כואב לראות אוכלוסייה כל כך יקרה חשה תחושת ניכור כל כך גדולה! מה לעזאזל קורה פה? מה בעצם הטענה בעומק של הדבר? על מנת להבין לעומק את טענתם של צעירים רבים יוצאי אתיופיה ובעיקר הדור השני עלינו ראשית לעמוד על ההבחנה הקיימת בין שנאה לשנאת חינם. איך מגדירים שנאת חינם? מה משמעותה של שנאת חינם? בשורות הבאות אנסה לספק מענה.

חז"ל בגמרא  עסקו בסיבות החורבן, של בית ראשון ושל בית שני. ומבצעים השוואה שלכאורה איננה סימטרית. וכותבים "מקדש ראשון מפני מה חרב? מפני שלשה דברים שהיו בו, עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים...אבל מקדש שני שהיו עוסקין בתורה ובמצות וגמילות חסדים מפני מה חרב? מפני שהייתה בו שנאת חנם, ללמדך ששקולה שנאת חנם כנגד שלש עבירות עבודה זרה גלוי עריות ושפיכות דמים" אבל במה שנאת חנם שקולה כנגד שלש עבירות עבודה זרה גלוי עריות ושפיכות דמים? מה עומד בשורש כל החטאים הללו?

הרב שרון שלום

הרב ד"ר שרון שלוםצילום: אלבום פרטי

נוהגים לטעון שבית המקדש הראשון חרב עקב חטא בין אדם למקום והשני חטא עקב בין אדם לחברו. בשורות הבאות אנסה להסביר מדוע לדעתי זאת עדיין חלוקה שטחית. ושבעצם יש פה יותר דמיון מאשר שוני ביניהם.

מקובל להסביר ששנאת חינם היא שנאה לא עניינית שבה אדם שונא אדם אחר או קבוצה ללא כל סיבה מעשית, רק בשל העובדה שיש לו או להם תפיסה אחרת ששונה משלו, או בשל העובדה שהם שייכים לקבוצה אחרת משלו. לצד זה מה שמאפיין את שלושת החטאים גילוי עריות שפיכות דמים ועבודה זרה היא תחושת האקסטזה ושהאדם מונע למעשים ללא כל קשר למציאות. והנה הקשר בין שנאת חנם, עבירות עבודה זרה גלוי עריות ושפיכות דמים. אמור מעתה "ללמדך ששקולה שנאת חנם כנגד שלש עבירות עבודה זרה גלוי עריות ושפיכות דמים" בכל העברות הללו קיימת נטייה שבני האדם מאבדים את הלוגיקה, ההיגיון ואת השכל האנושי. בית המקדש הראשון והשני חרבו בגלל אותו חטא אנשים הונעו  מתוך דחף לא רציאונלי וללא כל הגיון הגדוש ביצרים עד כדי שכחה עצמית וטרוף חושים.
 
אם נחזור עתה לטענה העמוקה של יוצא אתיופיה הם בעצם טוענים שהחברה הישראלית מתייחסת אליהם ושופטת אותם על פי צבע עורם ולא על פי טיב אישיותם. מתוך כך אני רק רוצה לומר לבני הקהילה עלינו להתרחק משיח שטחי ודיכוטומי של מדכאים ומדוכאים שחורים ולבנים המציאות היא מורכבת. אתם לא הבעיה אתם המראה של כולנו. 

לפי הפילוסוף ברוך שפינוזה, "שנאה היא עצב בליווי אידאה של סיבה חיצונית". כלומר: אנו שונאים את מה שאנו חושבים שגורם לנו להרגיש עצב. ההפגנה הזאת מלמדת אותנו לפיכך שיש הרבה פחד ופחות אהבה. הפחד עלול במקרים רבים להוביל לעצבות והעצבנות מובילה כאמור לשנאת חינם והתיקון הוא "ואהבת לרעך כמוך" הוא ביטוי לאחריות אישית. עלינו לחדול ברצון שלנו להחזיר את הזולת בתשובה ועלינו לדורש מעצמינו לחזור בתשובה.

עלינו לשאול את עצמנו למה אנו עצובים? למה אנו לא מאושרים? למה אנו מפחדים? ולנסות למצוא את התשובות לא מתוך בריחה החוצה באופנים שונים אלא מתוך התבוננות פנימה. עלינו לחדול מאחרים שיאהבו אותנו אלא לדרוש מעצמנו לאהוב יותר. יש הרבה דברים טובים ואנשים טובים בתוך החברה הישראלית. בעצם אנו חיים בארץ זבת חלב ודבש ואסור לנו לאבד את היופי הזה שקיים בחברה הנפלאה שלנו.

הרב ד"ר שרון שלום הוא ראש הקתדרה הבין לאומית לחקר יהדות אתיופיה בקריה האקדמית אונו ורב קהילת קדושי ישראל קרית גת

לכל המאמרים בפרויקט "לא עוד שנאת חינם"