מה טובו אוהלייך סתיו שפיר | דעה

איך נדחק אהוד ברק לשולי רשימת המחנה הדמוקרטי אחרי שהיה אחראי על החיבור, ומדוע ארבעת הקילומטרים המפרידים בין מגדלי אקירוב לאוהל של סתיו שפיר ברוטשילד רחוקים כעת הרבה יותר

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 26/07/19 08:07 כג בתמוז התשעט

מה טובו אוהלייך סתיו שפיר | דעה
ח"כ סתיו שפיר בתפילה בכותל, צילום: פלאש 90

היא נולדה באוהלי רוטשילד הזועמים של קיץ 2011, כחלק משלישיית "ליף-שפיר-שמולי" שהובילו את המחאה החשובה נגד יוקר המחייה. אותה מחאה, שבה הציונות הדתית לא לקחה חלק עיקרי וחטפה לא מעט ביקורת. הוא לעמותה, החייל המעוטר ביותר של צה"ל, ראש ממשלה ושר ביטחון לשעבר שגר באותה תקופה במגדל מפואר בעיר. ביחד, שניהם מציגים בשקיפות – מהי הפוליטיקה הישראלית הישנה וה(לא) טובה. 

אתמול (ה') הוכרזה הקמת הרשימה המשותפת של השמאל הישראלי במדינת ישראל - המחנה הדמוקרטי. הפעם זו דווקא השלישייה התל אביבית כל כך, שלישיית גשר הירקון "ברק-שפיר-הורוביץ" שמובילה את המהלך. אהוד ברק שהקים מפלגה חדשה עם שלל כוכבים, סתיו שפיר שהפסידה בפריימריז במפלגת העבודה לעמיר פרץ, וניצן הורוביץ, שסיים לסקר את המתרחש בוושינגטון בערוצי הטלוויזיה השונים וכבש את המקום הראשון במפלגת מרצ.  "נחליף את השלטון" – הם כבר אמרו במסיבת העיתונאים הראשונה שהתרחשה אמש כאשר הציגו את שמה של המפלגה החדשה - "המחנה הדמוקרטי", שם שהוא כמעט העתק של אותו החיבור מהעבר בין מפלגת העבודה למפלגת התנועה – "המחנה הציוני", רק הפעם ללא מפלגת העבודה וללא המושג הפחות חשוב - "הציוני".

אולם, למרות שאלו שלושת מנהיגי המהלך – מוזר כי דווקא אהוד ברק "נדחק" למקום העשירי ברשימה. הרי הוא הבכיר מבין כל חברי הרשימות, הוא הדבק המחבר, הוא האיש שאמור, אם לא לעמוד בראש הרשימה, לפחות להיות סגן הרשימה. אך נדמה כי אם הייתה לברק האפשרות כלל לא להימצא ברשימת המחנה הדמוקרטי – הוא היה מעדיף.

ח"כ סתיו שפיר עמדה בכנסת ה-20 בראש ועדה בשם 'הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שיקופו לציבור' – או בשמה הקצר – וועדת השקיפות. שפיר בעצם נשאה בכנסת-20 את דגל השקיפות, זאת לאחר שבשנת 2011 נשאה כאמור את דגל יוקר המחיה. שפיר עבדה קשה לחפש ולמצוא דברים לא נאותים דווקא בוועדת הכספים שבראשה עמד איש יהדות התורה, משה גפני.

שתי נקודות מעט לא ברורות מתגלות בחיבור הזה שבין שפיר לברק. מוזר לחשוב ששפיר אצה רצה לזרועות אדם שאינו שקוף ואינו דואג ליוקר המחיה. אהוד ברק טרם ענה על השאלה הכל כך פשוטה – על מה קיבלת תשלום מקרן וקסנר, על איזה מחקר? שקיפות – ציון נכשל. ברק גם לא נמנה מאנשי הפועלים, מאנשי הוועדים האדומים שנאבקים על משכורתם ועל זכויותיהם. סוציאליסט הוא לא. יוקר המחייה – ציון נכשל. 

כמדומני, לאחר פרשת ג'פרי אפשטיין ופרשת קרן וקסנר, אהוד ברק כלל לא רוצה להיות חבר כנסת. יכול להיות שיש לו מה להסתיר. הוא לא רוצה להתמודד עם השקיפות בכנסת. אולי ברק עושה זאת רק כדי לקבל קרדיט על החיבור בין מרצ לשפיר ועוד כמה חברים מהשמאל. הוא יודע שהוא לא יוכל להיכנס לזירה הפוליטית החשופה כדי להפיל את שלטונו של בנימין נתניהו, לכן, הוא עובד על חיבורים שאולי יהוו עוד כוח בחיפוי שמאלי בתקווה להפיל את נתניהו מהשלטון. ברק לא מחפש שום כסא או תרומה, את התרומות שלו, יכול להיות שהוא קיבל כבר ממקום אחר.