להציל או לעמוד מנגד?

בצל מחאת הנשים,הרב אליעזר שמחה ווייס מסביר כי סיפור מכירת יוסף מתכתב עם גילויי האלימות שנשים חוות, והגברים ברובם לא באים לעזרתן. חטאם של אחיי יוסף היה באדישותם למכירת אחיהם לישמעאלים, המקבילה לאדישות הגברים של ימנו

חדשות כיפה הרב אליעזר שמחה ווייס 02/12/18 19:28 כד בכסלו התשעט

להציל או לעמוד מנגד?
צילום: shutterstock

בשבוע האחרון קראנו סטטיסטיקה שכאשר גברים רואים נשים מותקפות, ברובם מעדיפים לעמוד מן הצד ולא לבוא להגנתם. על תופעה נלוזה זו של עמידה בצד,  אנחנו יכולים ללמוד בפרשת וישב.
 "ויעברו אנשים מדינים סוחרים וימשכו ויעלו את יוסף מן הבור וימכרו את יוסף לישמעאלים בעשרים כסף ויביאו את יוסף מצרימה" .(בראשית פרשת וישב פרק ל"ז,כח)

אחרי שהאחים השליכו את יוסף לבור, הגיעו סוחרים מדיינים ויוסף נמשך מהבור ונמכר לישמעאלים. בפסוק זה רבו הפירושים מי משך את יוסף, ומה היה חלקם של המדיינים ומה חלקם של האחים.   
לפי דברי הרשב"ם:" ויעברו אנשים מדיינים - ובתוך שהיו יושבים לאכול לחם, ורחוקים היו קצת מן הבור לבלתי אכול על הדם. וממתינים היו לישמעאלים שראו, וקודם שבאו הישמעאלים, עברו אנשים מדינים אחרים דרך שם, וראוהו בבור ומשכוהו. ומכרוהו המדיינים לישמעאלים. 
ויש לומר: שהאחים לא ידעו, ואף על פי שכתוב אשר מכרתם אותי מצרימה. 
יש לומר: שגרימת מעשיהם סייעה במכירתו, זה נראה לי לפי עומק דרך פשוטו של מקרא. 
מפני שויעברו אנשים מדינים משמע ע"י מקרה, והם מכרוהו לישמעאלים. 
ואף אם תרצה לומר ,וימכרו את יוסף לישמעאלים מפני שאחיו מכרוהו, אם כן צריך לומר שהם ציוו למדינים הסוחרים למושכו מן הבור, ואח"כ מכרוהו לישמעאלים. "

לפי דבריו אלו של הרשב"ם ברור שלא האחים הינם אלו שמכרו את יוסף, אלא המדיינים, ועל כך מקשה הרשב"ם קושיה עצומה. שהרי אחר כך כשיוסף פגש את אחיו במצרים הוא מוכיח אותם "אשר מכרתם אותי מצרימה" ואיך יכול לומר להם "מכרתם" אותי, כשבעצם לא הם שמכרו?
לפי הסבר הרשב"ם נוכל ללמוד יסוד גדול, לפעמים האדישות, וחוסר האכפתיות, נחשבים ממש למעשה. זה שהאחים היו אדישים למכירתו של יוסף זה נחשב כאילו הם בעצמם מכרוהו.
לנו נראה לפעמים שההיפך מהאהבה הינה שנאה, אך לא היא, לפעמים האדישות היא ה"שנאה" הגדולה מכל.
לפעמים אדם עומד מהצד ורואה עוולה  ואומר, " אבל אני לא עשיתי", וכך מרגיש שפוטר את עצמו מאחריות, אך לא! התורה מגלה לנו: התעלמות, אדישות, זה כמו מעשה אקטיבי. כשאדם מחויב לעשות משהו, יש לו את היכולת לעשות דבר, והוא לא עושה, הנזק שיקרה מיוחס ישירות אליו כאילו עשה אותו ממש. לעמוד מנגד זה להיות נגד!

הכותב הוא חבר מועצת הרבנות הראשית

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן