לאיזה ישיבה הבן שלכם הולך?

בשבועות אלו הישיבות נלחמות על לבכם ועל לב ילדכם למען גייס עוד תלמיד לשורותיהם ולתפארת ישיבת ישראל. כמה קרטריונים שכדאי לכם ההורים לבדוק

חדשות כיפה קובי אבישי 23/12/18 09:59 טו בטבת התשעט

לאיזה ישיבה הבן שלכם הולך?
שמע ישראל, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לזאת של המצטיינים, של הגאוני סייבר, או המטיילים? בשבועות אלו הישיבות נלחמות על לבכם ועל לב ילדכם למען גייס עוד תלמיד לשורותיהם ולתפארת ישיבת ישראל. מישיבות עם פרסומות מעצבנות של 'דרוש גאון', ולמצטיינים בלבד, ועד ישיבות המצטיינות בפרויקטים חברתיים/ טיולים וטרקים/ מוזיקה ונגינה/ קורס סייבר עם יחידות מודיעין, כולן מצטיינות, כולן נחמדות, וכולן בדיוק מתאימות לבן שלך (כל עוד לא נפתרו בעיות השכר לימוד, אליטיסטיות, אזור רישום וכו'..). 

אז למרות הנימה הצינית, אני לא מזלזל בהרחבות, מגמות ופרויקטים למיניהם, חלקם מועילים ומבורכים מאוד, אך בכל זאת רוצה לתרום את השנקל שלי לשאלה 'איך לבחור ישיבה'. בשורה התחתונה אנחנו מדברים על ישיבה, ועל כן נראה לי שעוד לפני כל האקסטרות והתוספות וה'אנחנו מצטיינים ב..' כדאי לבדוק את הדברים הבאים, שהם בסיסיים ויסודיים יותר: 

תפילה- מבחן פשוט. רק להיכנס סתם כך לתפילת שחרית באמצע השבוע. כמה נמצאים? כמה לא? כמה מגיעים בזמן? איך נראית התפילה? האם אתה רוצה שככה התפילה של הבן שלך תראה? בונוס- תפילת מנחה. אותן שאלות. 

דרך ארץ- לצפות על משחק במגרש, על תלמידים בהפסקה, על תלמידים בכניסתם וביציאתם, בהמתינם לאוטובוס. כיפה? ציצית? איך מתנהגים? איך מדברים? כמה נמצאים בסמארטפונים? איך מדברים למורים? (הן מבחינת כבוד, והן מבחינת 'דיסטאנס') 

שאל את התלמידים- ע"פ סקר לא מקצועי שערכתי, רוב התלמידים מבסוטים ומרוצים מהמקום בו הם נמצאים. אבל אפשר גם משיחה פשוטה ובמיוחד מה'בצחוק' ללמוד על אופי המקום. לא הרי מקום שיורדים בו בינם לבין עצמם על המורים הקשוחים, לבין מקום בו שמחים על כך שאפשר להבריז כמה שרוצים ולא יקפידו. בין כאלה שיתלוננו על בדיקת כיפה וציצית לבין שיתלוננו על עומס המבחנים. (ככלל אפשר ללמוד המון מה 'בצחוק', ואפשר לכתוב מאמר שלם רק על מה שאפשר להסיק מחודש אדר אחד על פעילויותיו, הצגותיו, עיתוניו וכרזותיו, אך זאת בפעם אחרת). 

ולאלה שיקפצו לרגון על ה'דתומטר' שלכאורה הצגתי פה, כל הנאמר לא מתייחס לפרט. לא מדובר על בחירת שידוך ולא מודדים על פי אורך הציציות או אם במשחק הכדורגל הוא שם את הכיפה בכיס או לא. ובכל זאת, אם מתוך כל השחקנים 2 עם כיפה, או להיפך- זה מראה על משהו. אם תפילה נראית כמו בבית כנסת, או בסניף ביום גרוע- זה מראה על כיוון, רמת וצורת השיח בין התלמידים וביניהם לבין המורים- ודאי שמצביעה על משהו. ובכל אופן, ודאי שמבחנים אלה מלמדים יותר מאשר הפרוספקטים וימי ההיכרות. אם אלו האחרונים הם המבחן, אחסוך לכם את הטרחה- כל המקומות מעולים. 


*הכותב הינו ר"מ בתיכון, ואב לילדים בגילאים אלה.