סגור
חדשות כיפה

כשרות גלותית או כשרות לאומית

האם הכשרות יכולה להיות פרטית, או שרק לרבנות הראשית יש סמכות לתת כשרות? בעקבות התפשטות מיזם הכשרות של 'צהר', הרב אבינר מסביר כי זהו מדרון חלקלק ופתח לכשרות רפורמית

חותמת הכשרות של צהר

חותמת הכשרות של צהרצילום: דוברות

[ראיין: הרב מרדכי ציון]

ש: כיצד להתייחס לתופעה החדשה, שבמקום כשרות הרבנות הראשית לישראל, יש יזמה של "השגחה פרטית"?

ת: זו לא תופעה. זה דבר נדיר. בסטטיסטיקה, יש נוהגים לומר שמה שקורה פחות מ-10%, לא נחשב. וכן בעניננו, זה פחות מ-10%. אם כן, אין זו תופעה, אלא דבר חריג. ב"ה, לעם היושב בציון, יש חושים בריאים.

ש: אבל מה דוחף אותם גופים להקים כשרות פרטית?

ת: יותר טוב לקרוא לזה כשרות גלותית. בגלות היינו עם מפוזר ומפורד בין העמים, לכן היה הכרח של כל מקום וכשרותו. עתה, קמנו לתחיה, אנחנו חוזרים להיות עם בארצנו, ולכן יש לנו רבנות ראשית, שהיא התורה במובן הממלכתי, הלאומי, הכלל-ישראלי.

ש: והם לא מבינים את זה?

ת: תמיד, יש שמתגעגעים לגלות. חצי עם ישראל לצערנו עדיין בגלות. אך גם מאלה שנמצאים כאן, יש עדיין כאלה עם אופי גלותי. אך כאמור, אין להאשים על כך את העם, כי זה נדיר. פעם אמר רב אחד דרך מליצה לרבנו הרב צבי יהודה: למה צריך שני משיחים? למה לא די באחד? אחד, כדי להוציא את עם ישראל מהגלות, ואחד כדי להוציא את הגלות מעם ישראל. רבנו נהנה וחייך.

ש: אבל בעיר טבריה, הוחלט שבתי מלון יוכלו לעבור להשגחה פרטית, אם כן אין זה חריג?

ת: עם כל אהבתי לעיר טבריה, שאני מאוד אוהב אותה, כי גרתי בסמוך לה שבע שנים, כאשר הייתי בקיבוץ לביא – היא עדיין לא כל עם ישראל. מה נאמר, זו טעות חמורה. ארגון פרטי שחושב שיוכל לנהל שם כשרות יותר טוב מהרבנות, הוא הבל. צריך קצת שכל וקצת ענווה.

ש: ולמה בתי מלון רוצים בזאת?

ת: כי הם מעדיפים ויתורים על חלק מענייני כשרות. וכן ויתורים על שמירת שבת וכן ויתורים על צניעות במלון.

ש: באמת, מה שבת וצניעות שייכים לכשרות?

ת: כמו שיש כשרות המזון, יש גם כשרות בכל התורה כולה. התורה היא לא רק כשרות. כל אשר דיבר אלהים, נעשה ונשמע.

ש: אבל בתי מלון יכולים לטעון שזו החלטתם איזו כשרות מזון לבחור?

ת: לא. בכך הם מרמים את הציבור התמים, שכאשר רואה שכתוב כשר, הוא סומך על כל שהכל כדת וכדין, ולא כפי נטיית ליבו של כל משגיח.

ש: ברוך השם, הציבור אינו תמים...

ת: נכון. הוא מבין שיש כאן אליה וקוץ בה. הוא מבין, שאם כתוב רבנות, אפשר לסמוך, אך אם זה פרטי, כיצד נדע מה קורה באמת. זאת ועוד, זה פתח לכשרות רפורמית וקונסרבטיבית שיטענו: אם לכל אחד מותרת השגחה פרטית, אז ומה לא לנו.

ש: ובסיכום?

ת: אין הפרטה בכשרות, ולא בגיור, ולא בנישואים. בגלות, אין כלל, יש פרט. עתה, אנו קמים לתחיה. העם נעשה כלל ישראלי. כך גם ההלכה.

בואו לבחור את אנשי השנה שלכם
יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
01.01.2019

1. ראש וראשון לרבנים הגלותיים הוא הרב אבינר (רעי לוי )

הדבר מתבטא בהתנגדותו לעלייה להר הבית וכן בסירובו להכיר בבעיות שיש ברבנות הראשית שהיא מוסד אנכרוניסטי שלא באמת מייצג את עם ישראל למרות העמדת הפנים של הרב אבינר. החרדים מלגלגים על הרבנות הראשית, הדתיים נאנחים עליה והחילונים אדישים לה אבל עבור אבינר זוהי התגלמות הממלכתיות היהודית ותחיית ישראל בארצו. ממש אם יבוא אדם לחדש דבר בעסקי הגאולה ולא יתבונן בתורת האמת...
אגב הניתוק מהמציאות מאפיין גם את הרבנות. לא בדיוק המוסד האמון על העלאת הרמה הרוחנית של הציבור.
הרב אבינר היקר אתה רק מבטא את הקיבעון המחשבתי שלך ואת רדידותו. התראיינות לכתבלב לקקן לא בדיוק תאפשר לך דיאלוג עם "כלל ישראל".

דווח על תגובה לא ראויה
01.01.2019

2. 10% זאת כניסה מרשימה כנגד מונופול. כל (הערהה לסדר)

חברה היתה רוצה אחוזי חדירה כאלה לשוק הנשלט ע"י מונופול תוך זמן קצר כ"כ. כך שהניתוח של הרב הוא שגוי מלכתחילה.
היכן באים לידי ביטוי הויתורים שהרב מדבר עליהם. האם הוא לא מפרט כדי שלא יוכיחו אותו בטעותו?

דווח על תגובה לא ראויה
02.01.2019

3. נו באמת (משה)

מוטב היה לרב אבינר לחשוב פעמיים . הגוף הזה שנקרא רבנות ראשית הוא גוף מושחת המביא רק לשנאת הדת. אין בינו לבין דת דבר . יתכבד הרב אבינר וידאג לרבנות מאירת פנים שיהדות ולא פוליטיקה וכסף יהיו מטרותיה . בינתיים טוב שיש גוף הגון כצוהר שמראה שאפשר אחרת

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

מטה הליכוד, הערב צילום: חדשות כיפה

התגובות בליכוד: "נתניהו יהיה ראש ממשלה - או שנלך לעוד מערכת בחירות"

קרא עוד