חניכים יקרים, תפסיקו להרוס לנו את הסביבה!

מיליוני בעלי חיים מתים וכ 600 מינים בסכנת הכחדה בגלל הפלסטיק. הגיע הזמן שבמחנות הנוער יפסיקו להשתמש בכלים חד פעמיים

חדשות כיפה רחל מתתיה 09/08/18 16:15 כח באב התשעח

חניכים יקרים, תפסיקו להרוס לנו את הסביבה!
כלים חד פעמיים בפח, צילום: shutterstock

יש לי שלוש בנות בתנועת נוער דתית, כשהן יוצאות למחנה, הפק"ל שלהן כולל סכום מתכת וקופסא/ צלחת רב פעמית. חלילה לא כלים חד פעמיים.

אנו, בני ובנות הציונות הדתית, אוהבי הארץ, צריכים להוביל בחינוך,  בהסברה ובדוגמה אישית בנושא הפחתת השימוש בכלים חד פעמיים המזהמים את ארצנו היפה! כמי שעוסקים בישוב הארץ לאורכה ולרוחבה, עלינו גם לדאוג לה לפחות כמו שאנו דואגים לביתנו שלנו, לשמור עליה, על החי והצומח שבה, על המרחבים הפתוחים והנקיים שבה, למען הדורות הבאים ובכלל.

מאז קום המדינה ייצר העולם יותר מ 8 מיליארד טון פלסטיק! כמחצית ממנו – לשימוש חד פעמי. קצב הייצור רק הולך וגדל והמיחזור לא מגיע אפילו ל 10% כשרוב מוחלט אפילו לא מגיע לאשפה, אלא מושלך כלאחר יד. הפלסטיק נחשב זול לייצור, וניתן לעיצוב נוח לכל צורה, אך מדובר בחומר שלוקח לו זמן רב להתכלות, לפחות 500 שנה ואולי בכלל לא. בינתיים - נזקיו לסביבה ולאדם רבים!

פלסטיק הוא חומר רעיל הגורם לשיבוש הורמונים חיוניים לבעלי חיים. בצורתו השלמה הוא עשוי להטעות בעלי חיים. צבי ים רואים בשקיות הפלסטיק מדוזה, בולעים ונחנקים. גם כשהפלסטיק מתפורר לפירורים מיקרוסקופיים, ביבשה או בים הוא מגיע לצמחים ולרקמות של בעלי חיים בדרך הוא עשוי לספוח אליו חומרים רעילים נוספים שנשפכו לסביבה, כדוגמת הדגים אתם אנו אוכלים ובכך לגופנו. התוצאה היא מיליוני בעלי חיים מתים וכ 600 מינים בסכנת הכחדה בגלל הפלסטיק.

תנועות הנוער הדתיות אשר דוגלות באהבת הארץ  ובפעילויות התנדבות קהילתית, חייבות  לחרות על דגלן גם  את האחריות הסביבתית, ולהוביל שינוי מהותי בדרכים ישימות וקלות!

כתנועת נוער, עלינו להוות דוגמה לחניכים, לקיים מערכי פעילות בנושאי קיימות והפחתת צריכה ומיחזור לחניכינו כחלק בלתי נפרד מערכי התנועה ולדאוג ליישום ערך זה בין המדריכים והחניכים כאחד.

נחזור למחנה. במקום כמות עצומה של כלים חד פעמיים, מביא כל חניך איתו כלים רב פעמיים. כל חניך יהיה אחראי לשטוף את כליו הרב פעמיים ובכך לשמור על ארצנו נקייה! כך יכולים מחנות הקיץ והחגים אליו יוצאים רבבות חניכים וחניכות, לקבל נדבך חינוכי נוסף, אם רק נשכיל להשתמש בכלים רב פעמיים,  ואף להקנות חינוך לאחריות אישית. החניכים יהנו יותר במחנה ללא ערמות פסולת, וגם יצאו עם ערך מוסף.

כל זה אינו פוטר אותנו, המבוגרים, מלנקוט פעולות דומות. אמנם קל יותר להשליך לפח כלים חד פעמיים מאשר לשטוף אותם, אולם בסופו של דבר, גם לנו יש אחריות על הסביבה שלנו.

 

הכותבת הינה יו"ר הבית הירוק בבית היהודי, פעילה סביבתית בעיר מודיעין – מכבים – רעות, ואמא ל-5