כלה פוטרת את בית הכנסת מתחנון? שו"ת ס.מ.ס. עם הרב אבינר

האם לחייל חילוני מותר לחבוש כיפה כדי שבנות לא יתחילו איתו? והאם כלה הנמצאת בבית כנסת פוטרת את הציבור מאמירת תחנון? ומה גורם לעשירות? הרב שלמה אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר. ערך: הרב מרדכי ציון 13/09/18 11:01 ד בתשרי התשעט

כלה פוטרת את בית הכנסת מתחנון? שו"ת ס.מ.ס. עם הרב אבינר
הרב שלמה אבינר, צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

שמירת הברית מביאה עשירות
ש: זה נכון ששמירת הברית מביאה עשירות?
ת: מביאה עשירות בטהרה.
 
קברי צדיקים קדמונים או בקברי רבנים מהדורות שלנו
ש: על אלו קברי צדיקים 'עדיף' לעלות להתפלל, קברי צדיקים קדמונים או קברי רבנים מהדורות שלנו?
ת: עיין סוף שו"ת משפט כהן (סי' קמז), שהשדי חמד (מערכת ארץ ישראל אות א) הביא פוסקים שמותר לצאת לחו"ל להשתטח על קברי צדיקים, ותמה מרן הרב קוק וסיכם: 'ואיך יתכן לומר שתהיה מצווה לצאת עבור זה לחו"ל... ולמה לא תספיק אהבת אבות העולם ישני חברון, עד שנצרך לצאת על זה מא"י לחו"ל'?!  לכן בודאי עדיף לעלות להתפלל בקברי אבותינו הקדומים (ובמאמר שפורסם בעיתון 'יתד נאמן', הרב שמואל ברוך גנוט הביא בשמו של הגראי"ל שטיינמן שאמר שישנה עדיפות להתפלל בקברי צדיקים הקרובים לדורנו, המבינים את שפת יסורינו ולבטינו, מאשר בקברי קדמונים, שאנו כה רחוקים מהשגתם ורוממות רוחם.  וכתב לו הגר"ח קניבסקי, שניתן להתפלל בקברי קדמונים וגם בקברי צדיקים הקרובים לדורנו, והכל שווה לטובה ולישועה.  והרב גנוט העיר שכנודע, כשחלה הגרי"ז מבריסק, שלח הוא מנין גדולי תורה [ובהם הגרא"מ שך והגראי"ל שטיינמן] להשתטח על קבר הרשב"י וקבר הבית יוסף בדווקא, ולא בקברי צדיקים אחרים.  גם מרן החזו"א אמר שישנו עניין מיוחד להתפלל בקבר מרן הבית יוסף, משום שהוא רבן של ישראל וכולנו מקושרים אליו ולתורתו - מ"צ).

מציאות ד'
ש: איך יודעים שד' קיים?
ת: אורו שוכן בנשמת האדם ובנשמת ישראל.
 
כיפה בצבא
ש: אני לא דתי, אך אני רוצה להתנהג במוסריות ובהגינות ואיני רוצה שחיילות יתחילו איתי, לכן אני חובש כיפה, אני תוהה שמא יש בכך צביעות?
ת: אין בזה שום צביעות. טוב מאוד.
 
כלה אם פוטרת מתחנון
ש: אם כלה נמצאת בבית הכנסת, האם היא פוטרת הציבור מתחנון?
ת: מספק לא פוטרת (זו שאלתו של הג"ר גמליאל רבינוביץ, מח"ס גם אני אודך ופרדס יוסף החדש, והוא כתב לי: הנה בענין כלה אם פוטרת מתחנון, ידוע שכתב בזה בשו"ת שבט הלוי [ח"ה סימן י"ב], ועוד, וכן בגליון פנינים להגר"מ חיים [גליון ע"ה] ע"ש מה שציין בזה, וכן בקובץ המאור [סיון תמוז תשע"ז, עמוד ע"ז] ציין בזה הגר"מ גבאי שליט"א, הרבה מראה מקומות, ע"ש.  וע"ע בספר הנפלא על תחנון שחיבר הג"ר אפרים פישל שטיין שליט"א שנקרא עבודת אפרים [ח"ב פרק כ"א] מה שכתב בזה. וע"ע בשו"ת אבני דרך להגר"א פרינץ שליט"א [ח"ג סימן נ"ד] מה שכתב בזה.  והנה יש להוסיף ולחקור בס"ד האם אשת חבר שהיא כלה, או אשת אדמו"ר, או אשת רב שהיא כלה, האם פוטרת מתחנון לכו"ע, שיתכן באופן שהיא חשובה מאד, אולי כן פוטרת את הציבור מתחנון, ודו"ק בזה היטב - מ"צ).
 
קעקוע
ש: האם מותר לעשות קעקוע חינה שיורד תוך שבוע?
ת: אין בזה משום כתובת קעקע, לכן מותר אם לא מושך עין, כגון תחת הבגדים.
 
שאלת הנמנעות
ש: אומרים שד' יכול לעשות הכל, אז האם יכול לברוא אבן שלא יכול להרים?
ת: שאלה ידועה של ילדים עם זמן פנוי. הרמב"ם דן במורה נבוכים בבעיית הנמנעות ומסביר שהקב"ה אינו עושה שטויות, גם אינו עושה דברים בלתי מוסריים, כגון לשקר. אם כן יכול לעשות כל דבר שהוא טוב.  אך המקובלים אומרים שאין הגבלה. ואין מחלוקת, זה אחרי הצמצום וזה לפני הצמצום.
 
אשת חברו
ש: חז"ל אומרים שלאדם הראשון כל הנשים מלבד אשתו נראו כקופות. האם גם עליי לשאוף לזה?
ת: כן, לא במובן של עלבון, אלא במובן שעבורך רק אשתך קיימת.
  
ספקות בשידוך
ש: אני נפגשת עם בחור לשידוך כבר זמן רב, ומאוד מעוניינת בו, אך הוא לא מצליח להחליט. מה לעשות?
ת: לבקש ממנו שיפנה ליועץ נישואים שיעזור לו להחליט.
 
הסדר או ישיבה גבוהה
ש: מה עדיף, ישיבת הסדר או ישיבה גבוהה?
ת: מכינה בנויה למי שרוצה ללמוד שנה. ישיבת הסדר - לשלוש שנים. ישיבה גבוהה ליותר. כמובן אין זו מתמטיקה ויש כל מיני  תלמידים. אך באופן עקרוני, זה תלוי כמה שנים תלמיד רוצה ללמוד.

 

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index