כך פותרים בקבינט את טרור העפיפונים

האם חברי הקבינט עושים מספיק כדי להילחם בטרור העפיפונים? גיל ביתן, ראש תא "ישראלים- סטודנטים בבית היהודי" באוניברסיטת בן גוריון חושב שרק חבר קבינט אחד מתפקד כמצופה ממנו. לא יהיה לכם קשה לנחש מי זה

חדשות כיפה גיל ביתן 07/08/18 14:38 כו באב התשעח

כך פותרים בקבינט את טרור העפיפונים
חיילים מכבים שריפה שנגרמה בעקבות עפיפון תבערה, צילום: משה שי/פלאש90

תמליל ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני

הנושא: הדרום בוער

תאריך: 6.7.18

רה"מ: "התכנסנו היום כדי לדבר על בעיית העפיפונים, בלונים ומה שביניהם. מה יש לכם לומר?"

בנט: "אני מבקש לקרוא לזה 'טרור העפיפונים' כדי שיהיה ברור עם מי יש לנו עסק."

איזנקוט: "אני מתנער מהגדרת הבעיה בצורה זו. עפיפונים לא נועדו להרוג ועל כן, הגדרת הבעיה כטרור נוגדת לחלוטין את ערכי המוסר והערכיות שלי".

בנט: "אתה חושב ששריפה בגודל של כמה מאות דונמים סמוך ליישובים אינה סכנת חיים?"

איזנקוט: "תראה, עד היום לא נפגע שום אדם "מהטרור" שלך. כמעט נשרף גן ילדים, כמעט נשרף בית... הכל כמעט. עד שאין הרוגים בפועל, המוסר העצמי שלי לא מאפשר לי לפעול". 

רה"מ: "טוב טוב, תעצרו פה. תקרא לזה איך שאתה רוצה בנט. אני לא מסכן חיילים בגלל כמה עפיפונים צבעוניים". 

בנט: "מי אמר שצריך לסכן חיילים? בוא נתחיל בזה שנפגע באילו ששולחים את העפיפונים האלה לישראל. יש לנו חיל אוויר, צלפים, טילים. לא חסר"

איזנקוט: "זה נוגד לחלוטין את..."

בנט: "הבנו הבנו אותך. בפועל, אנו מחלישים את ההרתעה של צה"ל ומדינת ישראל. כל ילד בן 12 אמיץ מספיק לשלוח בלון תבערה לעבר ישראל בלי לפחד מההשלכות לכך. זו הדרדרות ביטחונית במלוא מובן המילה!"

רה"מ: "הידרדרות? על מה אתה מדבר? ישראל מעולם לא הייתה במקום טוב יותר. כלכלית וביטחונית".

בנט: אז תסביר איך שורפים לנו את הדרום ואפילו לפגוע במשגרים שלהם אנחנו לא יכולים". 

רה"מ: "מה נעשה, ארה"ב ואירופה יושבים לנו על הראש. והאמת, עד עכשיו אני די מרוצה. צה"ל פוגע יפה מאוד בדיונות ובמבנים ריקים והציבור הישראלי העיוור שמצביע לי כל פעם אוכל את זה יפה. 

איזנקוט: "או זה מוסרי!" 

בנט: "ארדן, מה אתה חושב?"

ארדן: "מה אתה רוצה ממני, בביטחון פנים אני לא מצליח להביא לשקט, אתה רוצה שאצליח בביטחון חוץ? גדול עליי. מה שרה"מ יאמר – קודש מבחינתי". 

בנט: "כחלון?"

כחלון: "אני חושב שאנחנו פזיזים מידי. מחליטים החלטות מהירות ולא מחושבות. בוא נניח את הראש כמה ימים ואז נחליט". 

בנט: "טרור העפיפונים חוגג כבר מעל 100 ימים אתה רציני? רק אם יהיו שרפות בתל אביב אתם תתעוררו? כמה זמן עוד נאפשר לזה להתרחש?

כחלון: "בסדר, אבל תראה איזו כלכלה חזקה יש לנו"

רה"מ: "מה איתך ליברמן? לא שמענו אותך"

ליברמן: "אין לי זמן להתעסק בזה, מה שתחליטו טוב לי. אני עסוק כרגע בחיסול הנייה. אוטוטו הזמן שהקצבתי לזה עובר"

איזנקוט: "גם פגיעה בהנייה נוגדת את עולם הערכים שלי. סתם שתדעו"

אמנם התמליל שנכתב כאן אינו אמיתי אבל הוא בהחלט משדר את התחושה בה נמצאים אזרחי ישראל בתקופה האחרונה. אין סדר. אין היררכיה. המחבלים מעזה חוגגים על הדם שלנו ואין מענה הולם. השאלות בוערות וברורות.

מדוע שר הביטחון אביגדור ליברמן מחזיק מעל 70 מיליארד שקל תקציב במשרד הביטחון? מדוע אנו צריכים להקריב את טובי בנינו על פתרונות של 'נדמה לי'? כיצד מדינת ישראל, עם כל עצמתה הצבאית לא יודעת להתגונן ולהביס ארגון טרור קטן וסורר? מדוע ההסתכלות שלנו הפכה לצרה ופחדנית כאשר אנו רק מתגוננים כל היום וכבר שכחנו התקפה מהי? כיצד הרמטכ"ל שלנו מאמין בערכי מוסר רדודים כל כך? למה מדינת ישראל מקיימת משא ומתן עם החמאס כאשר הדרום כולו בוער וגופות חיילנו עדיין נמצאים בשבי?

פגיעה בטרוריסטים היא חובה מוסרית. שמירה על אזרחי ישראל היא חובה מוסרית. שמירה על חיילי צה"ל לפני שמירה על אזרחי עזה היא חובה מוסרית. משא ומתן עם ארגון טרור הוא שפל מוסרי.

המסקנה שלי, בעיקר לאורך השנים האחרונות היא שיש לעשות סדר בקבינט באופן דחוף ובהול. לדעתי, היחיד שהביא לשינויים דרמטיים הוא יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט. למרות התנגדותם הקבועה של רוב חברי הקבינט, הוא ידע להציב גבולות והביא לכמה החלטות ביטחוניות חשובות שהביאו לחיזוק כוחו של צה"ל, בלי הרבה רעש וצלצולים. ערכיות ומוסר של אדם נמדדים לטווח ארוך כאשר הוא עומד על שלו גם ברגעים קשים. בנט הוכיח שוב ושוב כי הערכים אותם הוא מוביל נשארים זהים למרות השיח התקשורתי המוטה הקיים בישראל ולמרות שהנו בדעת יחיד גם בקבינט.

הכותב הוא גיל ביתן, ראש תא "ישראלים- הסטודנטים בבית היהודי" באוניברסיטת בן גוריון