יש קליינטים לתורה לשמה!

ישיבת הר המור גייסה סכומים עצומים במבצע התרמה מיוחד. הרב איתן קופמן מתרגש לא רק מהכסף, אלא מהעובדה שהציבור הדתי-לאומי רואה ערך בלימוד תורה כשלעצמו. דעה

חדשות כיפה הרב איתן קופמן 10/10/18 10:04 א בחשון התשעט

יש קליינטים לתורה לשמה!
ישיבת הר המור, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ברגע כתיבת שורות אלו, מסתיים לו מבצע התרמה המיוחד של ישיבת הר המור. המבצע נמשך על פני 30 שעות בלבד, והציב לעצמו יעד של 6 מיליון ש"ח. התכנון היה ששלושה מיליון ש"ח הציבור יתרום, וכנגדם התורמים יוסיפו עוד שלושה מיליון ש"ח. בפועל, ההצלחה היתה רבה יותר. הציבור יחד עם התורמים הגיעו לתרומה של למעלה מ-9 מיליון.

אולם ישנו מספר נוסף, שאותי מרגש במיוחד, והוא כמות התורמים. לפי הנתונים באתר מדובר על למעלה מ-11,250 תורמים. לא מדובר על כמות קטנה של עשירים המזדהים עם הרעיון, אלא על אלפי משפחות, הרואות אידאל בלחזק את ישיבת הר המור.

הרבה ישיבות ב"ה יש בציבור הדתי, ורבים תורמים אליהם. אולם בכל זאת יש כאן בשורה מיוחדת. בציבור הדתי אוהבים מאד, ובצדק, כל פעילות מעשית אידאליסטית. ואכן, ישיבות רבות, משלבות יחד עם לימוד התורה לשמה גם פרויקטים נוספים, וטוב שכך. יש ישיבות המעלות על נס את מצוות השירות הצבאי מתוך תורה, יש הרואות אידאל בשילוב התורה יחד עם תארים אקדמאים שונים בתחומים שונים, יש ישיבות שבמקביל ללימוד משלבות אידאל של תרומה לקהילה, להתיישבות, לפריפריה, ועוד. כולם אהובים וכולם צדיקים.

לפעמים התחושה היא, לפחות התחושה האישית שלי, שלציבור יותר "קל" להזדהות עם ישיבות מסוג זה, מאשר ישיבות, כדוגמת הר המור, העוסקות בלימוד תורה בלבד במשך שנים רבות, בהעמדת תלמידי חכמים גדולים, ללא שום אידאל מעשי בצורה קרובה וממשית. לימוד תורה – לשם התורה.

כמובן, לכל בית מדרש יש את תפקידו, וכולם אהובים, אך השאלה היא, האם לציבור הדתי לאומי, שיש לו אוריינטציה מעשית-אידאליסטית-לאומית, יש גם הבנה ושייכות לערך לימוד תורה לשמה, ללא תוספות וללא השלכות מעשיות מיידיות? האם בית מדרש, כדוגמת הר המור, הוא יצור מוזר בנוף, או שהוא מהווה מגדל-אור, יחד עם ישיבות דומות, לעולם התורה והרוח שלנו? האם יש הבנה שעולם המעשי-לאומי צריך גיבוי של תורה-לאומית גדולה?

אני מרגיש שמבצע ההתרמה הזה, חשף שיש כבר ציבור גדול, אלפי משפחות, הרואות בכך ערך העומד בפני עצמו. 11,250 איש מהציבור הדתי לאומי הצביעו היום, דרך הכיס, ואמרו – יש קליינטים לתורה לשמה!!

שנזכה, שעולם התורה הדתי לאומי, על כל ישיבותיו השונות, יגדל ויצמח, ירבה תורה ותלמידי חכמים, ויאיר את כל הערכים המעשיים החשובים בבניין עמנו בארצנו.

הרב איתן קופמן הוא ר"מ במכינה בעלי ובוגר ישיבת הר המור