ירושלים של כולם - גם של החילוניים

אם אנחנו רוצים עיר בירה שהיא הבית של כולם אנחנו חייבים ללמוד לחיות ביחד, ויותר מזה – אנחנו חייבים ללמוד להתפשר. למרות שאני דתייה, ואולי בגלל שאני דתייה, אצביע נגד סגירת מתחם התחנה בשבת

חדשות כיפה פלר חסן-נחום 15/05/18 16:53 א בסיון התשעח

ירושלים של כולם - גם של החילוניים
מתחם התחנה בירושלים, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

בשנות ילדותי בגיברלטר, ואחר כך בזמן לימודיי בלונדון, למילים "דתי", "חרדי" או "חילוני" לא הייתה משמעות רבה. בקהילה היהודית חיינו כולנו ביחד, וזה מה שהיה חשוב. כשעליתי לארץ גיליתי שלאנשים כאן יש תחושות חזקות של "אנחנו" מול "הם". כל פעם ה"אנחנו" משתנה (אנחנו החרדים, אנחנו החילונים, אנחנו המזרחים, אנחנו האשכנזים), אבל העיקרון הוא אותו עיקרון – אנחנו עסוקים במפריד ובמפלג במקום במכנה המשותף.

אני ומשפחתי גרים בירושלים כמעט שני עשורים, מהרגע שעלינו לארץ. בחרנו בעיר הזאת כי כמהנו לציון כל השנים, וכשהגענו לירושלים האמתית, זאת עם הארנונה והפקקים והיומיום, התאהבנו בה דווקא בגלל הגיוון שלה. יש בירושלים כל כך הרבה סוגים של מגזרים ואוכלוסיות, והגיוון הדתי, זה שבגללו צעירים ירושלמיים אומרים "אני על הרצף", ומתכוונים לתמהילים שונים של אמונה וקיום מצוות, הוא נפלא. 

לצערי, בשנים האחרונות הגיוון הירושלמי נמצא תחת מתקפה. מאבקים פוליטיים שאמורים להתרכז בבניין העירייה זולגים לרחובות ויוצרים מתחים בין הציבורים השונים. הגידול הטבעי הוביל לכך שירושלים הפכה לחרדית יותר, מגמה ניטרלית כשלעצמה. אך סגירת עסקים בשבתות, משמרות צניעות והפסקת המימון לאירועים "לא צנועים" או אלה של הציונות הדתית, גורמים לכך שרבים בירושלים – בעיקר הציבור החילוני והמסורתי – מרגישים שאין להם כאן מקום. 

יו"ר סיעת "ירושלמים", פלר חסן-נחום

יו"ר סיעת "ירושלמים", פלר חסן-נחוםצילום: נעם פיינר

בשבועות האחרונים הסיעות החרדיות נלחמות כדי לסגור את מתחם התחנה הראשונה בשבת. לפני חמש שנים נחנך המתחם החדש, שכולל דוכנים, מסעדות ובתי קפה במושבה הגרמנית, והוא מושך אליו מאות ירושלמים וירושלמיות מדי שבוע. מרגע פתיחתו, כמה מסעדות ובתי קפה היו פתוחים בשבת, והמתחם משמש כאחד המעוזים האחרונים של חיים חילוניים בעיר.

אבל המתחם בהחלט לא שייך רק לחילונים – יש שם מסעדות מהדרין, בתי קפה כשרים, ואירועים רבים שמשלבים קודש וחול ויוצרים תמהיל נפלא בין הקהל הדתי לחילוני. בשבתות, הילדים שלי לוקחים כדור ויחד אנחנו יוצאים כמשפחה לטייל בשכונה. בדרך אנחנו עוברים בתחנה, פוגשים חברים חילונים, אומרים שבת שלום, עוצרים לפטפט רגע וממשיכים הלאה לגן הפעמון. זה החינוך שאני רוצה לתת לילדי – חינוך שמראה שאפשר לחיות ביחד מתוך כבוד הדדי, אהבה וסובלנות.

מתחם התחנה הוא מקרה בוחן. אנחנו צריכים להחליט אם ירושלים היא עיר לדתיים בלבד, או עיר של כל עם ישראל. אנחנו חייבים להבין שאם אנחנו רוצים ירושלים פלורליסטית, עיר בירה שהיא הבית של כולם - אנחנו חייבים ללמוד לחיות ביחד. ויותר מזה – אנחנו חייבים ללמוד להתפשר. 

אני מאמינה ששמירת מצוות היא בתחום שבין אדם למקום, ודווקא ממקום דתי – אין לנו זכות להתערב במערכת היחסים שבין אדם לאלוקיו. מהסיבה הזאת, למרות שאני דתייה, ואולי בגלל שאני דתייה, אצביע נגד סגירת מתחם התחנה בשבת במועצת העיר. 

אני וחברי לסיעת "ירושלמים", יחד עם סיעות פלורלסטיות נוספות, יזמנו הפגנה נגד סגירת מתחם התחנה בשבת. אמנם רבים מהמפגינים שומרים שבת כהלכתה, אבל היכולת שלנו לחיות יחד בעיר הבירה של ישראל היא קריטית. אם אתם ירושלמים, וגם אם לא – אני קוראת לכם להצטרף אלינו. אנחנו מייצרים ברית של מתונים כדי ליצור כאן עיר טובה יותר.

פלר חסן-נחום היא יו"ר סיעת "ירושלמים" וחברת מועצת העיר ירושלים

(ההפגנה נגד סגירת מתחם התחנה בשבת תיערך מחר, 16.5, בשעה 18:00 בכיכר ספרא)