יהודים מרוויחים יותר

החודש מלאו חמש שנים לקרן הראשונה בישראל שמשקיעה במניות של חברות שמתנהלות בהוגנות. התשואה? כמעט פי 2 מהשוק. יש קרנות שמשקיעות בחברות שומרות שבת, אבל יהדות זה לא רק שבת וכשרות. יהדות זה גם הוגנות, והחלק הזה מאוד רווחי.

חדשות כיפה ארז צדוק 17/07/18 16:30 ה באב התשעח

יהודים מרוויחים יותר
ארז צדוק, צילום: אבישג שאר-ישוב

"אי אפשר להרוויח ולגדול באמת בלי לרמות." מכירים את המשפט הזה?
וגם "אתה לא יכול להיות איש מכירות טוב בלי לשקר ללקוחות שלך."
אז זהו, שהמציאות לגמרי שונה מהמשפטים המוכרים הללו. בטווח הקצר אמנם מי שמרמה ומשקר, יכול למכור אולי יותר, אבל בטווח הארוך זה כבר לא משתלם. מאות מחקרים באוניברסיטאות מובילות בעולם מוכיחים שחברות שמתנהלות בהוגנות מרוויחות יותר לאורך זמן. גם מנהלי השקעות בעולם מבינים שהוגנות של חברה היא שיקול כלכלי חיובי בתהליך ההשקעות, ותעשיית ההשקעה בחברות הוגנות, או 'ההשקעות באחריות חברתית' בתרגום חופשי, צומחת במהירות בעולם.

אם אכן המצב כך, ומנהלי ההשקעות הישראלים הרי מתוחכמים וגלובליים ובוודאי מודעים למחקרים האלה, מדוע לא כולם משקיעים בחברות שמתנהלות בהוגנות? הסיבה העיקרית היא אולי פסיכולוגית – הקושי לשנות תפיסות מוטעות שהתקבעו בתודעה, כמו גם הרגלים ישנים. אבל יש עוד משהו. לפני חמש שנים בדיוק הקמתי את הקרן הראשונה בישראל שמשקיעה במניות של חברות שמתנהלות בהוגנות. הפסימיים אמרו לי אז: "אם אתה לא תשקיע בבנקים הגדולים ובחברות הביטוח הגדולות ובקבוצת אי.די.בי ובקבוצת דלק ובקבוצת החברה לישראל כולל כי"ל ובז"ן ו.... מה יישאר לך?" טענה טובה, אבל שוק ההון שלנו מלא בחברות טובות והוגנות שמרוויחות הרבה יותר.

אז אכן לא השקעתי בכל החברות שמצוינות לעיל ועדיין, אחרי חמש שנים, הקרן שמשקיעה בחברות הוגנות העניקה ללקוחותיה תשואה כמעט כפולה מתשואת שוק המניות – 58% בקרן לעומת 31% של שוק המניות. כי חברות הוגנות מרוויחות יותר לאורך זמן וחברות לא הוגנות – הרבה פחות. מי שטען שהשקעה בחברות הוגנות מגלמת אובדן הזדמנויות צדק, רק שמדובר באובדן ההזדמנויות הרעות. יש בזה הגיון עסקי רב, אבל עזבו רגע היגיון – עם המספרים קשה להתווכח.
וכן, זה עובד גם בשוק המניות הישראלי.

וזה אגב, גם יהודי. מאוד יהודי. יש בארץ מספר קרנות נאמנות 'כשרות'. אלו קרנות המשקיעות בחברות ששומרות שבת ויש להן היתר עסקה.
אבל מה עם הוגנות? מה עם לא תגנוב? לא תחמוד? לא תענה ברעך עד שקר? זה חלק מהיהדות, לא? להשקיע בחברה ששומרת שבת בלי לבדוק את ההוגנות שלה, זה קצת כמו משגיח כשרות שבודק אם הבשר שמגיע למסעדה כשר, אבל לא בודק אם מערבבים בבישול גם חלב. רוצים השקעות כשרות באמת? תשלבו בדיקות הוגנות, יחד עם היתר עסקה ושמירת שבת.

נכון, אין הרבה גופים שמאפשרים לציבור ליהנות מחברות הוגנות או שומרות שבת, או גם וגם. אבל כל משקיע שנעזר ביועץ או מנהל השקעות יכול להורות לו להשקיע עבורו רק בחברות 'כשרות'. הרשימה של מכון כת"ר נמצאת ברשת וכל אחד יכול להגיע אליה.
כל משקיע שנעזר ביועץ או מנהל השקעות יכול להורות לו גם להשקיע עבורו רק בחברות הוגנות. רובם לא עושים את הבדיקות המקיפות, אבל הם יודעים היטב מי החברות הגדולות הלא הוגנות.
מספיק שלא ישקיעו בהן, וכבר עברתם חצי דרך טובה.
והבונוס – תרוויחו הרבה יותר. לא, לא רק בעולם הבא. גם בכיס, בעולם הזה.