"חרות עבור זאבים היא מוות לכבשים"

מדוע ההלכה מתנגדת לרפאה אלטרנטיבית? האם מותר לנסוע לטיול אם ידוע שלא יהיה מנין? והאם מותר להשתמש ברב-קו שנמצא ללא סימנים מזהים? כל התשובות כבר כאן

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 26/07/18 08:46 יד באב התשעח

"חרות עבור זאבים היא מוות לכבשים"
הרב אבינר, צילום: באדיבות המצלם

הצלחה בטסט

ש: האם מותר לשים בננה בתיק שלי בעוד אני עושה מבחן טסט, שידועה כאמצעי להצלחה?

ת: הבל.

קריאת התפילה לשלום המדינה במקום קריאת הכתובה

ש: אני מסדר חופה וקידושין ביום ירושלים, מה דעת הרב על קריאת התפילה לשלום המדינה במקום קריאת הכתובה?

ת: אמנם זה רעיון יפה בעקרון לכבד את המדינה, אך אין לשנות ממה שנהגו רבותינו.  קריאת כתובה היא כדי שיהיה הפסק בין האירוסים והנישואים (רמ"א אה"ע סא ט).  וסיפר הג"ר צבי שכטר שגאון באמריקה הג"ר אליעזר סילבר, היה קורא את הכתובה מאוד לאט ובדרמטיות (ועיין בספרו עקבי הצאן עמ' רסח).  תאורטית אפשר להזמין פילוסוף שיקריא אפלטון ביוונית או  דבר אחר, אבל אין לשנות.  ועוד, לא יודעים לאן זה יוביל.  ובאמריקה, כשנשאל פעם הג"ר צבי שכטר על קריאת הכתובה על ידי אישה, הוא התבטא שבעיקרון אפילו קוף יכול לקרוא את הכתובה כדי ליצור הפסק.  יש שכעסו עליו כאילו יש כאן ביטוי מעליב כלפי נשים.  אלא זה שימוש בביטוי בהלכה "מעשה קוף", כגון מה שכתב החת"ס שמותר לקוף להיות שליח להביא משלוח מנות (חת"ס גיטין כב ב).  או מזון שהוכן ע"י קוף עדיין נחשב כ"בישול עכו"ם" (שו"ת שבט הלוי ט קסד).

 רפואה חלופית

ש: למה ההלכה מתנגדת לרפואה חלופית, הרי אני מכיר מקרים שזה פעל ואדם התרפא?

ת: אין לסמוך על דברים שאינם מבוססי שכל והגיון גם אם פעם עלו יפה, כי זה מקרה והמקרה לא יתמיד.  עין איה שבת א סוף אות א.

רשלנות רפואית

ש: האם לתבוע בית חולים על רשלנות רפואית?  אולי זו לא הכרת טובה כי עתה מתאמצים מאוד לעזור?

ת: מותר.  א. הרתעה שלא יקרה שוב.  ב. זה לאו דווקא אותו רופא רשלן ואותו רופא מציל.  ג. יש לבית חולים ביטוח על זה.

תחבורה בישוב בשבת

ש: האם אפשר למטיילים להיכנס עם רכב לישובנו בשבת?

ת: ודאי לא.  חילול שבת הוא דבר חמור מאוד.  אנחנו לא כופים שמירת שבת בימינו, אך אי אפשר להגיע לקיצוניות ההפוכה, לשתף פעולה, כדין מחזק עוברי עבירה.

ש: ואם הם גויים?

ת: א. איננו בטוחים שכולם גויים.  ב. זה גם שמירת הצביון המקודש של רשות הרבים.

ש: ואם זה עניין בטחוני?

ת: אז ודאי מותר, וכן עניין של חרום רפואי.

ש: ואז איך לפתוח את המחסום?

ת: ידנית.  ואם אי אפשר, אז בשינוי.

ש: האם אין לכבד את החופש של כל אדם לנהוג כעניינו?

ת: עד איפה שאינו פוגע בחופשו של הזולת, כמו שאמר הפילוסוף היהודי-האנגלי ישעיה ברלין: "חרות עבור זאבים היא מוות לכבשים".  וכן נהוג בשכונות דתיות רבות בארצנו.

נסיעה למקום בלי מנין

ש: מותר לנסוע לחופש או לטיול אם ידוע שלא יהיה מנין?

ת: מותר לנסוע אם יש הכרח כגון מצווה או פרנסה או רפואה ולא לשם חופש או טיול אלא אם כן הם הכרחיים כמו הנ"ל.  עיין פס"ת צ כב.

מצא רב-קו

ש: אם מצאתי רב-קו ואין שום אפשרות לאתר את הבעלים, מותר לי להשתמש בו?

ת: כן.  התייאשו הבעלים וזה הפקר.

כרטיס לוטו

ש: אני תלמיד ישיבה גבוהה.  מותר לי למלא מידי פעם כרטיס לוטו?

ת: א. אין הלכות לחוד לתלמיד ישיבה ולעם ישראל.  ב. עליך לשאול ישירות את הר"מ שלך.