חלוקת המדבקות בת"א - זה להכניס אצבע בעין של הדתיים

"היום זה תשעה באב ,מחר זה יכול להיות יום השואה" - יו"ר המטה החילוני בבית יהודי מצר על היוזמה של חלוקת מדבקות לעסקים שפתוחים בתשעה באב.

חדשות כיפה שגיא גז, יו"ר בית משותף -המטה החילוני בבית יהודי 12/07/18 09:46 כט בתמוז התשעח

חלוקת המדבקות בת"א - זה להכניס אצבע בעין של הדתיים
אילוסטרציה. פתוח בתשעה באב , צילום: pixabay

העיר תל אביב ידועה בניסיון שלה בשם הליברליות לייצר פרובוקציות וללכת לקצה השני עם האגנדה האנטי דתית שלהם. דוגמת אירוע חב"ד שאחרי שסגרו על קיומו בכיכר רבין העירייה רצתה לבטל עקב הצבת מחיצות המפרידות בין גברים לנשים. אם קיום אירוע זה כל כך נוגד את עקרון הליברלי שלהם מראש שלא יסכימו לקיום אירוע זה.

פתיחת מרכולים ועסקים בשבת בתמיכת ראש העיר רון חולדאי, מכירת חמץ בפסח, עסקים שנשארים פתוחים בימי אבל שהמדינה קבעה שצריכים להיות סגורים.
בכל הדוגמאות האלו בעל העסק מוכן לקחת את הסיכון ולספוג את הקנס, החלטה אישית שלו. ראש העיר אף הראה עם כל הדיון על המרחב הציבורי בשבת שהוא יעודד, יתמוך ואף יקבע חוקים עירוניים כדי שהמרכולים יהיו פתוחים בשבת.

במקרה פתיחת עסקים בערב תשעה באב, הדבקת מדבקות המתגאות בעובדה שהם פתוחים בתשעה באב לשם יצירת התרסה נגד הדתיים. לדעתי מקרה זה הוא חמור מאוד. אנחנו מתדרדרים  ברמה הערכית ועלולים לזנוח את הערכים שלנו בשם הרצון להיות ליברלי וכמו כולם. ביום אחד שהוא יום אבל לאומי יהודי כלל עולמי, אנו מתאבלים על חורבן בתי המקדש ,כיבוש ירושלים בידי הרומאים בגלל שנאת חינם ועבדוה זרה  ועל אסונות נוספים שאירעו ליהודים לאורך ההיסטוריה בסמוך לתשעה באב: הריגת יהודים במסעות הצלב, פרעות ת"ח ות"ט על יהודי אוקראינה, גירוש ספרד, יהודי ארצות האסלאם על פרעות במדינתם. כל האסונות האלו מראים את חשיבותה של תשעה באב בתור יום אבל יהודי לאומי, צום תשעה באב היא החמורה מכל ארבעת התעניות על חורבן בית המקדש.  
אנחנו לא כמו הגויים שבימי אבל מקיימים יום מבצעים וכל העסקים פתוחים.

היום זה תשעה באב ,מחר זה יכול להיות יום השואה. כבר היו ניסיונות להשאיר עסקים פתוחים בערב יום השואה ויום הזיכרון. כמו שלא יחלקו מדבקות המתגאות בהשארת עסקים פתוחים בערבי זיכרון כך גם צריך במקרה הזה. ממשיך את התדרדרות מבחינה מוסרית, שאתה מאבד את חשיבות ימי אבל אז עוד כמה שנים כבר לא יתייחסו אליהם בתור ימים אלו ולא  יהיה הבדל בין ימי אבל לבין שאר הימים. 
בנוסף פתיחת היוזמה ל'חי-חילונים ירוקים', חלוקת מדבקות המציינים בגאווה שהעסק פתוח בתשעה באב הוא מפלג, וזה להכניס אצבע בעין של הדתיים רק בשם הליברליות של עולם חופשי וכל אחד יחיה לפי אמונתו. 

אני מציע שבשם הפלורליזם כל צד לא יכפה את דעתו על השני. בעל עסק שירצה להישאר פתוח ,יישא בקנס ולא יכריחו אותו לסגור. המחוקקים ירצו ישר לחוקק חוק האוסר זאת ולהחמיר את העונשים, אנחנו אנשים בוגרים, רציונליים ומתוך שיח מכבד ניתן להגיע להבנה לכבד את שני הצדדים בלי ליצור דווקא פרובוקציה כדי לפגוע אחד בשני.
בייחוד בתקופה זו תקופת בין המצרים שאנו אבלים על התוצאות של שנאת חינם עלינו להתאחד, ולהיזכר שכולנו חלק מעם אחד הרוצים לחיות זה עם זה בשלום.
 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן