התגברות האנטישמיות: באירופה התעייפו מאשמת השואה

הלאומניים באירופה הופכים גם את היהודים לשעיר לעזאזל, ובאופן מסורתי הכי נוח להפוך את היהודים לשק החבטות של אירופה. שילוב הפוליטיקלי קורקט עם הרצון להניח את העבר, יחד עם הלאומנות המוגברת, יוצר סיר לחץ שמתבטא בהתפרצויות זעם אנטישמיות

חדשות כיפה ד"ר קיריל פפרמן 19/02/19 15:02 יד באדר א'

התגברות האנטישמיות: באירופה התעייפו מאשמת השואה
צילום: shutterstock

בסקר שנערך בשנה החולפת ב-CNN, אשר עסק בהיקפיה של האנטישמיות באירופה, עולה כי אחד מתוך חמישה אירופאים מצדיק התנהגות אנטישמית. למען האמת, ציפיתי למצב גרוע הרבה יותר.

התוצאות האלה נובעות בעיקר מתקינות פוליטית שקיימת במערב אירופה, בניגוד למזרח היבשת, שם ניתן לראות את מפלגות הימין שולטות ללא עוררין. אולם אל תטעו: גם במערב ובמרכז אירופה יש לארגוני הימין הישגיים פוליטיים מרשימים. מרבית גופי הימין השמרני או הרדיקלי עושים מאמצים כדי לא להצטייר כאנטישמים. זאת, למרות שלעתים רבות מפלגות הימין הקיצוני צומחות מתנועות ניאו-נאציות.

מה שעומד מאחורי התעצמות הימין הוא ריבוי המהגרים מהמזרח, דבר אשר מעצים את תחושת הלאומנות אצל אזרחים רבים. הלאומניים הופכים גם את היהודים לשעיר לעזאזל, ובאופן מסורתי הכי נוח להפוך את היהודים לשק החבטות של אירופה.

אך העניין לא נגמר בזה. מרבית גופי הימין השמרני או הרדיקלי עושים מאמצים כדי לא להצטייר כאנטישמים. זאת על אף שלעתים רבות, מפלגות הימין הקיצוני צומחות מתנועות ניאו-נאציות. מחד, עברם הבעייתי של אירופאים רבים מצריך אותם הלכה למעשה לנהוג בתקינות פוליטית מסוימת כלפי היהודים. מאידך, ניכרים סימני עייפות מאשמת השואה, גם במערב אירופה.

שילוב הפוליטיקלי קורקט עם הרצון להניח את העבר, יחד עם הלאומנות המוגברת, יוצר סיר לחץ שמתבטא בהתפרצויות זעם, התקפות מילוליות וחילול בתי קברות יהודים.

הדבר המעניין הוא, שמנהיגים אירופאים מהצד הימני של המפה מביעים תמיכה בישראל ובמדיניות שלה. ישראל נתפשת כמעין קו קדמי של הציוויליזציה ואף מצטיירת כשייכת לאותו מחנה אידיאולוגי שמרני. נראה שאם התחזקות הימין באירופה תימשך, היא לא תטמון בחובה סכנה למדינה היהודית, אך היהודים באירופה עלולים למצוא את עצמם במצב בעייתי.

הכותב הוא מרצה באוניברסיטת אריאל, מומחה לאנטישמיות ושואה