הרוצה את הרב יבוא אליו

בישראל, בניגוד לקהילות בארצות הברית, הקשר של הקהילה עם הרב הוא לרוב מרוחק, הרב דוד פיין, מייסד מרכז ברקאי, סבור כי בקהילות בארץ לא מכירים את היתרונות שיש לקשר ישיר וקרוב עם רב הקהילה

חדשות כיפה הרב דוד פיין 15/04/19 12:23 י בניסן התשעט

הרוצה את הרב יבוא אליו
הרב דוד פיין, צילום: יח"צ

עליתי לישראל בשנת תשס"ח, 2008, אחרי שנים רבות בהן כיהנתי כרב קהילה בארצות הברית. בין הדברים החדשים אליהם הסתגלתי במדינה החדשה, הכרתי מציאות חיים אחרת שבאה לידי ביטוי בתפקוד רב הקהילה. בזמן שבארצות הברית רב הקהילה הוא דמות מעורבת, סמכותית ומשפיעה על חייהם של בני הקהילה, הבנתי שבישראל לרוב ישנו ריחוק מסוים בין הרב לבני הקהילות.

סיבה שאני חושב שתורמת לכך, היא היעדר ההבנה בישראל ליתרונות הרבים בתפקידו של רב הקהילה. הרב הוא הדמות שמחברת את הפסיפס האנושי שמרכיב את הקהילה, יכול לנווט אותה, להכיר את הצרכים והקשיים של כל אחד, לחזק אותם בהתאם ולתת מענה. בארצות הברית שם הקהילה היא מרכז החיים, הדבר כבר מבוסס בדרך החיים, ובישראל עדיין לא. דבר שיכול לתרום לכך גם בישראל הוא קיום מפגשים ישירים בין הרב לבני קהילתו כך שייווצר ביניהם קשר מעמיק ואישי.

הזדמנות מצוינת לקיום מפגשים כאלו יכולה להיות במקרים בהם צריך לפגוש רב בנסיבות הלכתיות או לצורך ייעוץ, כך שמתוך שלא לשמה יבוא לשמה.

וכבר בימים אלו ישנה הזדמנות למפגשים כאלו סביב נושא מכירת החמץ. כיום על מנת להקל על אנשים למכור את החמץ שלהם יש לא מעט ארגונים שמסייעים במכירת החמץ. ובעידן של טכנולוגיה ניתן אפילו למכור את החמץ מהספה בבית דרך המחשב או הפלאפון.

יוזמות שכאלה הן מבורכות, אך צריך לקחת בחשבון שהן מגיעות עם מחיר. במשך ההיסטוריה של עם ישראל, מכירת החמץ הייתה הזדמנות למפגש אישי של הרב עם בני קהילתו כרב קהילה בארצות הברית בתקופה לפני פסח היו מגיעים אלי חברי קהילה לצורך מכירת החמץ. כך יצא שגם אנשים שהייתי רואה אולי פעמיים או שלוש בשנה בבית הכנסת היו מגיעים אלי והייתי זוכה לשוחח איתם פנים אל פנים. מפגש כזה בין רב לבן קהילתו הוא חשוב לבניית הקשר האישי ולמען התפתחות הקהילה כולה. כוחה של הקהילה מורכב מכל אחד מחבריה, והרב כמנהיג הקהילה צריך לקיים קשר אישי שכזה בשביל לחזק, ללוות ולהדריך את כל מי שזקוק לכך, ועל ידי זה ליצור קהילה חזקה, מגובשת ומטופחת שתוכל להתמודד מול כל האתגרים.

במרכז ברקאי להכשרת רבנים ופיתוח קהילות אנחנו מעודדים קיום מפגשים בין הרבנים לחברי הקהילות ונותנים להם כלים שיסייעו להם במפגשים כאלו. אנחנו רואים במפגשים האלו השפעה הדדית של הרב על הקהילה ושל הקהילה על הרב. תפקיד רב הקהילה הוא משמעותי ולא מסתכם רק במתן תשובות לשאלות הלכתיות ושיעורי תורה בבית הכנסת. דמות הרב היא דמות חיונית לקיום וחיזוק ערכים יהודיים וקהילתיים.

לכן אני פונה לציבור, וקורא לכל מי שיש לו את האפשרות להגיע למפגשים ישירים עם רב הקהילה, בין אם זה מסיבות הלכתיות כמו מכירת חמץ, ובין אם מתוך רצון לקיים פגישה ישירה שכזו, זה חשוב, אל תוותרו על זה. ככה נוכל לשמור על הקהילות שלנו חזקות, תומכות, מכילות ומגובשות.

הרב דוד פיין הוא ראש ומייסד מרכז ברקאי