הניצחון של הפמיניזם החרדי

אתמול (ד') הודיעה באופן רשמי בתו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, עדינה בר שלום על הקמת מפלגה חדשה. אשר יאיר סוזין מהמכללה האקדמית הדסה טוען שזוהי יריית הפתיחה של הפמיניזם החרדי

חדשות כיפה אשר יאיר סוזין 31/07/18 17:44 יט באב התשעח

הניצחון של הפמיניזם החרדי
בנות חרדיות | אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

אוקטובר 2012. דף פייסבוק שנפתח על ידי אסתי שושן, אישה חרדית ונמרצת, לקראת הבחירות לכנסת ה-19 מחולל סערה בציבור החרדי. הדף כלל נשים חרדיות שקוראות לחברותיהן מבני ברק, מאה שערים, מודיעין עלית ושאר החברה החרדית, לא לקחת חלק בבחירות ולא לצאת ולהצביע בקלפי במידה ולא ישולבו במפלגות החרדיות, יהדות התורה החסידית-ליטאית וש"ס הספרדית, נשים חרדיות במקומות ריאליים.

מאבק זה לא צלח אך גרם לשיח ציבורי ער הן בתוככי החברה החרדית שהתנגדה ליוזמה בצורה חריפה והן מחוצה לה, בחברה הישראלית הכללית. לאחר מכן בבחירות 2015 מקימות מספר נשים חרדיות מפלגה חרדית-נשית בשם "ובזכותן" שזכתה לפחות מ-2,000 קולות ונחלו כישלון אלקטורלי חמור אך הצליחו שוב לקרוא תיגר על ההגמוניה הפוליטית החרדית, המורכבת כולה על טהרת הגברים בלבד.

יריית הפתיחה של הפמיניזם החרדי בזירה הפוליטית נורתה אז והשבוע, עם הכרזתה של עדינה בר שלום הבת של מרן הרב עובדיה ז"ל על הקמת מפלגה חדשה בראשותה, היא קוצרת ניצחון והישג משמעותי נוסף ומשמעותי.

 

עדינה בר-שלום

הסנונית? עדינה בר-שלוםצילום: יונתן סינדל פלאש 90

אמנם, מפלגת "ובזכותן" הקדימו את בר שלום והקימו מפלגה בראשות אישה חרדית אך הפעם הדבר שונה בתכלית. ראשית, בר שלום היא ממשפחת האצולה החרדית-ספרדית שדיברה בעבר על רצונה להשתלב בפוליטיקה אך לא עשתה זאת בשל פרויקט חייה שנסגר, המכללה האקדמית החרדית שהקימה וכעת העזה לעשות מעשה.

 שנית, בר שלום משלבת במפלגתה גם מועמדים חילונים כגון ראש העיר ירוחם מיכאל ביטון מתוך תפיסה כלל ישראלית שבאה גם לידי ביטוי בשם מפלגתה החדשה "אחי ישראלי" וחידוש נוסף הוא שמדובר למעשה בניסיון ראשון של הפמיניזם החרדי-ספרדי להרים ראש.

כל היוזמות הנ"ל היו כולן של נשים חרדיות ליטאיות או חסידיות וההתנגדות הייתה בהתאם. היהדות החרדית-אשכנזית, המבוססת על "חדש אסור מתן התורה", התנגדה בחריפות רבה לכל יוזמה או פעילות למען יציאתה של האישה החרדית מתפקידה כתומכת אידיאל "חברת הלומדים" המעמיד במרכז את הבעל לומד התורה ואת האישה החרדית כמי שאמורה ליטול על עצמה את כל מטלות הבית, גידול הילדים, עול המשפחה ועוד.

לעומתן, עדינה בר שלום שגדלה על ברכי אביה הרב עובדיה יוסף ז"ל שמהווה סמל ליהדות רכה יותר, מתונה יותר ומחבקת יותר, תקבל לגיטימציה גדולה יותר מהציבור החרדי – ספרדי מאשר קיבלו הנשים החרדיות האשכנזיות מקהל הבית שלהן.

בשל הפטרונות הפוליטית של הרב שך והחרדים הליטאים על ש"ס בתחילת דרכה, אימצו רבים בציבור החרדי-ספרדי את תפיסותיהם של האחרונים הן ברמה הפוליטית, התורנית והציבורית. אריה דרעי ובכירים אחרים בש"ס הם בוגרי ישיבות ליטאיות כדוגמת ישיבת "חברון" היוקרתית ויישור הקו בנושא נשים בפוליטיקה לא איחר לבוא.

כלל לא בטוח כי מפלגתה החדשה של בר שלום תשיג את יעדה ותעבור את אחוז החסימה. הסיכויים לכך קלושים שכן מפלגות רבות יתמודדו על קולות החרדים הספרדים (ש"ס ו"יחד"), מפלגות מרכז-שמאל ומפלגות הימין הגדולות יתחרו על קולות המסורתיים והפריפריה אך גם אם לא תעבור מפלגת "אחי ישראלי" את אחוז החסימה, בהחלט ניתן לראות את עצם הקמתה כהישג משמעותי נוסף לפמיניזם החרדי הנותן את אותותיו בקרב הציבוריות החרדית ולא מן הנמנע שנראה בשנים הקרובות חברות כנסת חרדיות שיהוו חלוצות שלפני המחנה.

אשר יאיר סוזין הוא מרצה בחוג לתקשורת ופוליטיקה במכללה האקדמית הדסה ירושלים ובשלוחה החרדית קמפוס שטראוס ומומחה לציבור החרדי והדתי לאומי

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן