המהפכה הפוסטמודרניסטית של סמוטריץ'

עם 38 אלף עוקבים בפייסבוק, 70 אלף בטוויטר ועמוד אינסטגרם פעיל, יו"ר האיחוד הלאומי מראה לציבור הדתי לאומי שאפשר לשלב בין שורשיות לחדשנות ובין וורט לרטווט

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 30/03/19 20:40 כג באדר ב'

המהפכה הפוסטמודרניסטית של סמוטריץ'
מהפכה דיגיטלית | יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', צילום: פלאש 90, הדס פרוש

בעולם שבו הדתי הסרוג המצוי היה נועל סנדליו, מסרק את שפמו ובעיקר היה עסוק בלהיות שורשי אך מיושן, יו"ר האיחוד הלאומי מראה לכולם שאפשר לשלב בין ישן לחדש, בין תורה לעבודה ובין וורט לרטווט. לח"כ בצלאל סמוטריץ' יש קרוב ל-70 אלף עוקבים בטוויטר, 38 אלף בפייסבוק ועמוד אינסטגרם פעיל, עם יותר מ-700 עוקבים. קצת פחות מנועה קירל.

לפעמים נראה שסמוטריץ' קם בבוקר, מתפלל, מניח תפילין ולאחר תפילת שחרית, מניח מצלמת גו פרו במקום תפילין של ראש, לא כתחליף כמובן. הכל מתועד. הכל מצולם. תמיד תופיע תגובה בטוויטר לכל נושא שעל סדר היום. סמוטריץ' מבין שכדי לקבל הכרה ציבורית רחבה, הוא חייב לעבוד גם בשטח הפיזי, משמע; להראות נוכחות ביישובים, בפינוי עמונה, בנתיב האבות וגם בבית המשפט העליון. באותה נשימה, יו"ר האיחוד הלאומי הטרי מבין שאין אפשרות לקבל הכרה, מצד העיתונאים והתקשורת ומצד ציבור מצביעיו הפוטנציאלים, ללא הרשתות החברתיות, בין אם זה פייסבוק, טוויטר או אינסטגרם.  

 


(סמוטריץ' מזמין את בני גנץ לעימות על ידי סיפור מיץ פטל)

למה זו מהפכה? הציונות הדתית היא אלופה באיחורים אופנתיים. לדוגמה: השפמים הכל כך טיפוסיים של אנשי הקיבוצים החילוניים נשארו נחלת חובשי הכיפות הסרוגות בלבד. הכתפיות שבהן התהדרו נשות שנות ה-80 הגיעו אל מורות האולפנות לקראת סוף המילניום. גם ברשתות החברתיות כמו פייסבוק, הפוליטיקאי הסרוג מתעורר לאחר יותר מעשור לאחר הקמת הרשת החברתית - פייסבוק. הפוליטיקאי הזה הוא בצלאל סמוטריץ'. 


(משלב בין שטח לרשתות חברתיות)

סמוטריץ' הפך תוך קדנציה אחת בלבד מחבר כנסת אנונימי ליושב ראש מפלגה. שמו מוזכר כמעט בכל ראיון, בכל פאנל ובכל עימות. "החלטתי להיכנס לפוליטיקה אחרי ששמעתי שקיים סיכוי שסמוטריץ' יהיה שר החינוך הבא", כך אמר לדוגמה מספר 4 ברשימת כחול לבן, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי. בצלאל סמוטריץ' יודע למנף את ההתנפלויות עליו. יש לו ככל הנראה צוות קיראטיבי שיודע ליצור סרטונים תדמיתיים מעולים שעונים על כל תשובה. אם במפלגת כחול לבן נתנו ליאיר לפיד את מושכות ניהול הקמפיין, נדמה שבאיחוד מפלגות הימין, כדאי להעביר אותם לסמוטריץ' עצמו ולאנשי הקריאייטיב שלו. 



דוגמה נהדרת למינוף, הוא סיפור "ים המלח, ללא בגדים ותפילין". במהלך המשא ומתן של האיחוד הלאומי עם הבית היהודי נשלח סמוטריץ' לעוד פגישה חשובה עם הרב רפי פרץ, על מנת לדון בתנאי הריצה הפוליטית המשותפת. הפגישה תוכננה להתקיים בים המלח. סמוטריץ' חשף בראיון ברשת ב' כי נותר ללא בגדים ותפילין אחרי אותו הלילה. כל בן אדם אחר, כנראה היה מתבייש ולא מוציא סיפור כזה החוצה לתקשורת. לא בצלאל סמוטריץ'. סמוטריץ' מינף את הסיפור, צילם את עצמו עם תפילין וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "לפחות עם התפילין הסתדרתי... עם הבגדים נסתדר עוד יום..."





כאשר המצב באיחוד מפלגות הימין הוא, שהעומד בראשה הוא הרב רפי פרץ הממלכתי והמיושב, מהעבר השני נמצא איתמר בן גביר שנתפס בעיני חלק מהמצביעים כקיצוני (אך גם כן חזק מאוד ברשתות החברתיות), יו"ר האיחוד הלאומי הוא המשב המרענן של הרשימה הימנית המאוחדת. סמוטריץ' יודע לשים יד על הרב רפי, למרות הבדלי הגובה, להחזיק בידו של בן גביר ולעשות סלפי מאוחד ומיוחד שיהפוך לוויראלי ויביא מנדטים, אפילו מהימין החדש של שקד ובנט. אולי אף יגיע היום שבו שאר הפוליטיקאים של ציבור הכיפות הסרוגות יצייצו ויעלו תמונות לסטורי. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן