ההרג בתאונות בנייה: דרושה התערבות ממשלתית

בכל כך הרבה תחומים אני רואה דרישה לרגולציה ממשלתית מחמירה, ודווקא כאן, לנוכח מקרי הרג חוזרים ונשנים, אני שומע בעיקר שתיקה. אני לא מבין את זה.

חדשות כיפה הרב חיים נבון 10/07/18 10:26 כז בתמוז התשעח

ההרג בתאונות בנייה: דרושה התערבות ממשלתית
אתר בניה, צילום: פלאש 90. ליאור מזרחי

ההרג בתאונות בנייה הוא בלתי נסבל. הבוקר שוב נהרג פועל בניין בתאונה. יותר מעשרים נהרגו מאז תחילת השנה. ולא רק הפועלים עצמם בסכנה: בפברואר נהרגה עוברת אורח כשנפל עליה מנוף. שלשום מת מפצעיו צעיר עובר אורח שנפל עליו קרש גדול.

בדרך כלל אני לא מתלהב מהרבה רגולציה ממשלתית, משום שהיא לא כל כך יעילה. לכן גם לא התלהבתי מהדרישות לרגולציה ממשלתית קפדנית על המעונות לילדים. אינני בקיא בכל הפרטים, וייתכן שנחוצה הסדרה מסוימת. אך באופן בסיסי, נדמה לי שעל המעונות לילדים יש כבר היום מפקחים הרבה יותר יעילים ומסורים מכל מפקח ממשלתי: ההורים עצמם. ההורים חוקרים אבות ואימהות אחרים שילדיהם היו בגן בעבר ובהווה, הם מגיעים לגן בשעות לא צפויות, ולפעמים הם גם מאזינים מבחוץ לשמוע מה קורה. התעללות בילדים במעונות היא תופעה מזוויעה, אך בחסד ה' נדירה מאוד באופן יחסי. יש להניח שהרבה פחות ילדים נפגעים מהתעללות בגן מאשר בתאונות דרכים עם הוריהם. רוב מוחלט של המטפלות הן נשים טובות מאוד, ורוב מוחלט של ההורים מפקחים על הגן באופן אפקטיבי מאוד. יש להניח שמפקח ממשלתי שיבוא לגן פעמיים בשנה לא יוסיף פיקוח אמיתי אלא בעיקר דרישות פורמליות מכבידות, שיוסיפו עלות ולא בהכרח תועלת. כבר היום יש מעונות שמפוקחים על ידי הממשלה, ובדיקה קצרה בגוגל מגלה שגם בהם יש (במקרים נדירים) התעללויות בילדים. זה אינו הנושא העיקרי שלי כאן, ואינני מתיימר לסכם כאן נושא מורכב. כפי שכבר כתבתי, ייתכן שיש מקום להסדרה מסוימת. אני מביא זאת רק כדוגמה לכך שפיקוח ממשלתי לא יכול למנוע כל נזק ועוולה. הרי לא מזמן שני שרים הצהירו חגיגית שהמשרדים שלהם ימנעו מראש עיריית דבלין להיכנס לארץ, בגלל תמיכתו ב-BDS. באותו ערב צייץ ראש העיר מרמאללה. התברר ששני משרדים ממשלתיים אייתו את שמו לא נכון. זו מידת היעילות הרגילה של מנגנוני ממשלתנו.

גם את תאונות הבנייה הממשלה לא יכולה למנוע כליל. אך שם היא חייבת לפקח יותר, כי זה בדיוק התחום שהוא בליבת האחריות של הממשלה: הפרת חוק מסכנת חיים, שאף אחד אחר לא יכול למנוע. לעוברים ולשבים אין שום יכולת לפקח על רמת הבטיחות באתר בנייה. מעטים בכלל מבינים בזה. הפועלים תלויים בקבלן לפרנסתם. לקבלנים כנראה משתלם לקחת סיכון, ואחדים מהם - מן הסתם מיעוט, אבל לא זניח - מזלזלים בחוק ובחיים של פועליהם ושל כולנו. ובסופו של דבר, מדובר בחיי אדם, ובהרבה חיי אדם. וכאן יש משהו שאני לא מבין: בכל כך הרבה תחומים אני רואה דרישה לרגולציה ממשלתית מחמירה, בלי הצדקה ברורה לדרישה כזו. ודווקא כאן, לנוכח מקרי הרג חוזרים ונשנים, אני שומע בעיקר שתיקה. אני לא מבין את זה.


הדברים פורסמו בדף הפייסבוק של הרב חיים נבון