"הדתה זה אנחנו" - מילים שאין בהן ממש

למצע בנושאי דת ומדינה של מפלגה דתית בישראל אין באמת משמעות מעשית, מעבר לאמירות כלליות וחזון. האם מישהו חושב שבאמת ניתן לחזק את מעמדה של המשפחה במובנה המסורתי או את מעמדה של הרבנות הצבאית רק בגלל שנכתב כך במצע מפלגתי?

חדשות כיפה הרב אלי קפלן 14/03/18 09:15 כז באדר התשעח

"הדתה זה אנחנו" - מילים שאין בהן ממש
כנס האיחוד הלאומי, צילום: הלל מאיר

לפני כשבוע השיקה מפלגת האיחוד הלאומי בקול גדול את מצעה בנושאי דת ומדינה. מצע שהיה בו, לכאורה, בכדי לאתגר את השותפה הגדולה יותר - הבית היהודי - ואחת האמירות שנשמעו בכנס הייתה שאי אפשר לה למפלגה דתית שלא יהיה לה מצע בענייני דת ומדינה.

לאחר שנפתר המשבר המדומה, בו נראה כי ברמה העקרונית התקבלה לחלוטין דעתו של ליברמן בנושא הגיוס (וגם זה הוא רק למי שלא יודע מה דעתה של מערכת הביטחון...), הוכנס סעיף בהסכם בין מפלגות הקואליציה האומר שלא יקודם כל חוק בנושאי דת ומדינה ללא הסכמת כל השותפות.

נראה אם כן כי אין כל ערך למצע בנושאי דת ומדינה למפלגה פוליטית, מעבר לאמירות כלליות בדבר חיזוק הזהות היהודית במדינה או חיזוק שמרת השבת וחיזוק מעמד הרבנות וכדומה. אמירות כלליות שאינן מצע אלא חזון.

הסיבה המרכזית לכך שאין בחירות כרגע היא ההבנה שבמקרה הטוב לא יהיה שינוי משמעותי מבחינה פוליטית במדינת ישראל, ויחסי הכוחות בין המפלגות והגושים יהיו זהים פחות או יותר. יחסי כוחות אלו לא יאפשרו חקיקת חוקים בנושאי דת ומדינה שלא תהיה להם הסכמה רחבה, שהרי גם מבחינת דעת הקהל לא תהיה הסכמה לכך.

האם באמת ניתן לקדם חקיקה למען חיזוק מעמדה של השבת הציבורית ללא הסכמה רחבה בדומה לאמנת גביזון-מידן, הסכמה שתבוא מתוך שיח עם מפלגות שאינן דתיות? האם באמת ניתן לחזק את מעמדה של המשפחה במובנה המסורתי רק בגלל שנכתב כך במצע מפלגתי? הרי הנושא הוא חינוכי ותרבותי עמוק, וללא הסכמה רחבה לא ניתן יהיה לבצע כל מהלך משמעותי בנושא זה.

האם מישהו חושב שתהיה פחות התבוללות בתוך מדינת ישראל בגלל שנחזק את מעמדה של הרבנות הראשית מבחינה פוליטית או מבחינה חוקית? האם מישהו חושב שאפשר לחזק את מעמדה של הרבנות הצבאית על ידי אמירות פוליטיות?

האם ניתן לחזק את מצב הכשרות הממלכתית במדינה רק על ידי חקיקה שלא באה מתוך הסכמה רחבה? האם יותר בתי עסק ירצו כשרות של הרבנות הראשית, אם לא יהיה שינוי משמעותי בנושא ברמת ההתנהלות של הרבנות? חקיקה כזו או אחרת לא תשנה.

לכן, אין באמת משמעות מעשית למצע בנושאי דת ומדינה למפלגה דתית במדינת ישראל, מעבר לאמירות כלליות ומעבר לחזון (חזון כללי כזה מופיע כבר בחוקת הבית היהודי), מכיוון שכולם יודעים שנושאים אלו העומדים בבסיס קיומה של מדינת ישראל,כמדינה יהודית יכולים להשתנות רק מתוך שיח בין חלקי החברה ומתוך תהליכי עומק רוחניים ותרבותיים.

כי אכן, ישנם תהליכים של התקרבות ליהדות, אבל לא מתוך כפיה אלא מתוך חיפוש ורצון פנימי ומתוך רצון להרגיש שייך לעולם היהודי, ונראה שדווקא מהליכים פוליטיים כוחניים רק מרחיקים ולא מקרבים מהלכים תרבותיים אלו.  

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן