האם מותר לגדל קנאביס?

הופעת בנות לפני גברים, האם מותר לבקר בספארי, כאשר החיות מסתובבות חופשי, האם להמשיך בקיום הפרדה בסניף ומה לעשות כאשר מציעים שידוך עם בחורה הלומדת אחיות? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 01/05/19 09:05 כו בניסן התשעט

האם מותר לגדל קנאביס?
קנאביס רפואי בצורותיו השונות, צילום: shutterstock

קנביס רפואי

ש: יש בעיה לגדל קנביס רפואי?

ת: לא. זה חסד לחולים. אך בשני תנאים. א. יהיה ברור שלכל אדם זה אסור. ב. שישמרוהו היטב מגנבים.

אנשור חלבי

ש: ילד חסר ויטמינים עם בעיית גדילה חמורה, חייב לאכול הרבה בשר ואחרי שעה אנשור חלבי. האם מותר?

ת: כן.  כדין חולה (פתחי תשובה יו"ד פט סק"ג משו"ת חתם סופר ס' עג - מ"צ).

הופעה לפני גברים

ש: בשבת הארגון הבנות הציגו בפני אמהות. פתאום נכנסו גברים. הבנות הפסיקו את ההופעה וביקשו מהם לצאת. השנה הם דורשים להיות נוכחים. מה לעשות?

ת: להסביר להם שאמנם דרך ארץ היא מידה חסרה לצערנו, אבל מינימום של דרך ארץ עדיין אפשר לדרוש.

ביקור בספארי

ש: האם מותר לבקר בספארי איפה שהחיות מסתובבות חופשי?

ת: אם יש סיכון, אסור.  הרי כתב מרן הרב קוק באגרות הראיה, שהליכה לטייל במקום שיש אפילו חשש רחוק של סכנה ח"ו אינו מהראוי (ג תתנב) וסיכון זעיר מותר רק לצורך פרנסה או מצוה.  מצות הראיה (ג יז).

[במרחשון תשע"ח, במהלך טיול עם אריות באפריקה, נפצע מייסד זק"א, יהודה משי-זהב (הוא היה באפריקה כדי ללמדם לטפל במקרי חירום). בעקבות זה, נשאל הג"ר רצון ערוסי, רבה של קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית, בפינת ההלכה היומית ברדיו, על כך, ואמר כי קדושת החיים היא ערך עליון ביהדות וחל איסור מוחלט לטייל במסגרות טיולים מעין אלו, ועל פי התורה אסור לאדם לסכן את עצמו לצורך שעשוע. 

וכל ספארי אשר בעליו או מארגניו אומרים שקיים חשש שהחיה בשלב מסוים לא תתנהל בדרך תרבותית אלא בדרך מסכנת, ונותנים להם הנחיות כיצד לפעול, כיצד להתגונן, דומה שלפי ההלכה, אסור לבקר במקומות כאלה. פעם, בעלי החיים היו בגן חיות בכלובים, ועכשיו עשו מעין ספארי, שבו נכנסים למרחב הפתוח ושם בעלי חיים שהם בגדר חיות טורפות משוטטות ויש דרכי התנהגות איך להתנהל. אבל, אין אפשרות להבטיח שלעיתים לא יקרה שבעל חיים או חיה טורפת תתנהל לא כמצופה.

לכן, אסור לבקר מקומות כאלה, כי אסור לאדם לסכן את חייו. חייו הם פיקדון מאת ד' יתברך, ואסור לו לסכן את חייו.

נשאל שוב הגר"ר ערוסי: אם ככה, אסור לנסוע בדרכים. אסור אפילו ללכת בדרכים, לא רק לנסוע, שהרי התאונות מצויות והיאך אנחנו עושים זאת?  והתשובה, לא, הרי פעילות חיונית שאי אפשר בלעדיה. אי אפשר בלעדי עבודה ופרנסה, ולכן אדם עובד בתי חרושת למרות שיש איזה שהיא אפשרות של סיכון. וגם פועל הבניין מטפס למעלה, למעלה למרות שיש אפשרות של סיכון, כי סוף סוף זו הפרנסה. וכן, היציאה, הנסיעה ממקום למקום אי אפשר בלעדי זה. ולכן, גם אם יש סיכון, כל שמתנהלים לפי הכללים, אף שבכל כלל יש יוצא מן הכלל צריך להתפלל לקדוש ברוך הוא. להיות זהירים ולהתפלל לקדוש ברוך הוא, כי אלה הם דברים חיוניים.

מה שאין כן ביקור בספארי זה לא דבר חיוני. זה דבר שיכול לרענן את האדם לענג אותו, לשעשע אותו, שזה דבר לא מבוטל. יש בני אדם שזקוקים לשעשועים הללו. אבל להיכנס לאיזה שהוא ספק של סכנה, בוודאי שאסור, כי תארו לעצמכם המארגנים נותנים הנחיות מה קורה עם. לא כל אדם, אפילו ששמע את ההנחיות יש לו את התושייה ואת התבונה, ואת המיומנות לפעול ובמידי, כי יש פעמים אתה שאדם רק מסתכל על האימה של החיה הטורפת זה כבר גמרנו, הוא נאלם, משתתק ואז הוא יכול להיות מאכל וטרף לאותה חיה.

כך שאי אפשר לבנות על בסיס ההנחיות, על בסיס זה. אלא אם כן יש מדריכים מלווים צמוד, אלה אשר יודעים ממש, ממש לטפל בהם. זה משהו אחר. אבל כל שאין מדריך צמוד, אלא יש מדריכים מסתובבים יש שומרים מסתובבים, אבל לא צמודים. נראה שמקום של חיות טורפות כמו אריות וכו', אין היתר, כך נראה לעניות דעתי. עם כל הכבוד שרוצים להשתעשע והשעשוע הוא דבר חשוב, אבל לא במקום שיש סיכון, עכ"ל הגר"ר ערוסי - מ"צ.]

סניף נפרד

ש: אני פועלת בסניף שלנו כדי שהפעילויות תהיינה נפרדות, אך זה יוצר ויכוחים וכן לועגים לי, להמשיך?

ת: בודאי. כך פותח השולחן ערוך שיש לעשות רצון ד' ולא לפחד מן המלעיגים.

סדנת צחוק

ש: האם מותרת סדנת צחוק לשם הרפיה ותרפיה?

ת: כן. כמובן לא מעורב. וכמובן לא להגזים.

דימוי עצמי נמוך

ש: כיצד מתגברים על דימוי עצמי נמוך?

ת: רישום כל מעשה טוב בפנקס, וקריאה בו.

שידוך עם לומדת אחיות

ש: הציעו לי שידוך עם בת שלומדת אחיות. יש בזה בעיה?

ת: לא. טוב מאוד.