דברי הרב בני לאו - חילול ה' או קידוש ה'?

"הרב בני, תלמיד וחכם, איך יצאו מפיך דברים לא מחושבים שכאלו? נכון מדם ליבך יצאו, אינך רוצה גזענות לשמה. אך האם כאן מדובר על גזענות לשמה? סתם כך רצה הרב כהנא לחוקק חוקים כאלו? האם יש מתלמידיו הרוצים להרוג ערבים ללא אבחנה או לגרש אזרחים נאמנים רק בגלל גזעם?"

חדשות כיפה רפי קפלן 25/02/19 13:31 כ באדר א'

דברי הרב בני לאו - חילול ה' או קידוש ה'?
הרב בני לאו, צילום: דפנה טלמון

הרב בני לאו דיבר מקירות ליבו. אני מתנגד לכל מיני טוקבקיסטים המכנים את הרב בני רפורמי או חלילה שהשתגע. לא זו השיח הראוי. הרב בני דיבר כרב ציוני דתי עם אחריות על הכתפיים. בדבריו חשב לדעתי להציל מ'חילול ה', ורצה לנסות לתקן מה שלדעתו מקולקל ומסוכן לחברה הישראלית, וכן לשמה של היהדות האורתודוקסית ולתדמיתה של מדינת ישראל.

אני כן חושב שהרב בני טועה. לא בכך שהוא מסתייג מחוקים שרצה הרב כהנא לחוקק (וככל הידוע לי אנשי "עצמה יהודית", אף אלו הרואים עצמם תלמידיו, לא חושבים שיש מקום לחוקק היום) אלא בגלל שאני סבור שדבריו דווקא מביאים לחילול ה'.

כבר כמה עשורים שאויבנו הערבים ושונאינו מבין המדינות האנטישמיות, מנסות לעשות דמוניזציה לצה"ל ולמדינת ישראל. הגרועים שבהם משווים כל מיני תופעות תהליכים אצלנו לגרמניה הנאצית. בזכות מה שאמר הרב לאו בשבת האחרונה, הם יכולים כיום לצטט רב אורתודוקסי עם כיפה סרוגה, בוגר בני עקיבא וישיבות ההסדר, שבעצמו משווה בין מתנחלים ומפלגות ציוניות דתית לתהליכים פרו-נאציים.

מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר

מיכאל בן ארי ואיתמר בן גבירצילום: פלאש 90, יונתן סינדל

יש ויכוח המתעורר מדי פעם - האם דווקא מניצולי שואה וצאצאיהם אנו מצפים למלחמה בגזענות וכל הדומה לשלטון הרייך השלישי, בגלל החוויה המפלצתית הנאצית הצרובה היטב בליבותיהם ובמוחם, או שדווקא מהם אנו מצפים שלא להשוות שום דבר למפלצות ההם. אני סבור שכל השוואה לאכזריות הבלתי נתפשת של הגרמנים במלחמת העולם השניה, רק מקטינה את גודל הרשעות. ועוד מסבירים לנו שכביכול בכל חברה יש את זה, ולו במעט, ואפילו אצלנו היהודים. איך אפשר שלא להתבונן ברציחתם של אזרחים יהודים רק בשל היותם יהודים??

האם היהודים באירופה לא היו נאמנים למדינותיהם? האם מישהו כאן הקים או קרא להקים בתי חרושת לרצח נשים וילדים? לאסוף אותם בבתיהם להוביל אותם ברכבות? לגיהנום עלי אדמות? להפשיטם ערומים כיום היוולדם? לדחוס אותם לתוך תאי השמדה ולהעלותם דרך ארובות השמיימה? האם כהנא או מישהו מתלמידיו קרא להרוג ערבים בהיותם ערבים?

יש לנו מאבק דמים קשה עם עם אחר שלא רוצה לראות אותנו כאן. אילו הם ניצחו במלחמות השונות שהם יזמו - הם היו שוחטים את כולנו!

האם מישהו מכיר יהודי שיום אחד קם על משפחת שכנו הערבי והרג את כולם בגרזנים? ערבים קמו אין ספור פעמים ורצחו את חבריהם או מעסיקיהם, או סתם דקרו למוות בסכינים ילדים וילדות ליד שולחן שבת או במיטותיהם, או משפחות שלמות  שישבו לערוך את ליל הסדר. אילו היו קמים יהודים ומבצעים מעשים אפילו בקרוב למעשים אלו במדינות המערב וקל וחומר במדינות ערב- האם לא היו מגורשים כולם? איש לא קרא להחזיר להם במטבע האכזריות שלהם.
האם יצא ברוך גולדשטיין לחלון המסגד והניף בידיהם מלאות דם להמונים הצוהלים בחוץ? האם ניתן להעלות על הדעת לינץ' אכזרי כזה בקרית ארבע או בכל מקום אחר ברחבי מדינת ישראל, בהשתתפות המוני יהודים?

הרב מאיר כהנא

הרב מאיר כהנאצילום: משה שי, פלאש 90

למרות אכזריותם העצומה של שכנינו צמאי הדם, אינני משווה אותם לנאצים. כי את מעשיהם של הנאצים אינני מסוגל להבין. ממשלה והמוני העם ואלפי חיילים שותפים למעשי שטן מסודר ומתקתק, בית חרושת לרצח ממש. האמנם יש דמיון כלשהו למפלצתיות הנ"ל? למה לתת לגיטימציה בידי שונאנו מפי רב קהילה בישראל? איך ניתן לתת תחושה שגם אצלנו יש דברים דומים, המתקרבים בכלל לחוקי נירנברג?

הרב בני, תלמיד וחכם, איך יצאו מפיך דברים לא מחושבים שכאלו? נכון מדם ליבך יצאו, אינך רוצה גזענות לשמה. אך האם כאן מדובר על גזענות לשמה? סתם כך רצה הרב כהנא לחוקק חוקים כאלו? האם יש מתלמידיו הרוצים להרוג ערבים ללא אבחנה או לגרש אזרחים נאמנים רק בגלל גזעם?

היכן ההיגיון והשכל הטוב ושיקול הדעת לפני שרב בישראל מוציא מפיו בקהילתו השוואה שכזו??

רפי קפלן הוא מנכ"ל מעלה וחבר מרכז הבית היהודי