במי אני בוחרת? בחכם שיראה את (הרך) הנולד

הם עדיין רחוקים מגיל בחירה, אך כל מועמד שרוצה לקבל את אמון העם חייב להתחשב בהם מכיוון שהם עתיד המדינה. יערה שילה מעלה למודעות את החשיבות הרבה שבהשקעה בגיל הרך

חדשות כיפה יערה שילה 31/03/19 12:19 כד באדר ב'

במי אני בוחרת? בחכם שיראה את (הרך) הנולד
לבחור בהם. פעוטה. אליוסטרציה, צילום: shutterstock

בימים האחרונים לכל מקום שאני הולכת אני נשאלת במה אני בוחרת, זו שאלה גדולה. איני זוכרת מערכת בחירות עם התלבטות כזו קשה עד לרגע האחרון. עם זאת, כל מי שמכיר אותי יודע שאני בוחרת להשקיע את חיי גיל הרך.

לפני 8 שנים זכיתי ופתחנו במכללת אפרתה תכנית למנהלות מעון לקראת תואר ראשון. זה היה מעשה חלוצי, כיון שעד אותו רגע לצערי, וגם קצת היום, חשיבות גיל הרך בכלל וגילאי לידה עד 3 בפרט, נמצאים בשולי החשיבות של מדינת ישראל.

העתיד של מדינת ישראל, נמצא אצל הילדים הללו. מערך החינוך הוא חשוב מאין כמוהו. הנולד היום הוא האזרח העתידי, ההורה, המורה, הלקוח שלנו, העובד שלנו. כיצד הוא יתחנך ואיזה מבוגרים משמעותיים הוא יפגוש בדרך? מי המבוגר המשמעותי אותו הילדים פוגשים היום? לצערנו 77% ממסגרות גילאי לידה עד 3, נפתחות השכם והערב בלי בקרה ובלי פיקוח.

גם כאשר יגיע חוק הפיקוח לתוקפו ב 1.9.2019, חוק שהונח ע"י ח"כ ד"ר  יפעת שאשא ביטון (כולנו) וח"כ קארין אלהרר (יש עתיד-כחול לבן) שעבר בכנסת, הוא יתייחס בעיקר למוגנות, לצרכים בסיסים הקשורים למניעת עשיית הרע, אבל לא למען חיזוק עשיית הטוב.

החוק כפי שעבר, דורש רק את הדברים הבאים בשלב ראשון: 
1. הצגת היעדר רישום פלילי של כל העובדים הבאים במגע עם הילדים, כולל הבעלים של הגן. 
2. הגן יצטרך לעמוד בתנאי בטיחות אשר מוודאים כי אין סכנה לשלומם ובטיחותם של הילדים.
3. הצוותים יהיו חייבים להחזיק תעודת עזרה ראשונה בתוקף.
4. חל איסור מוחלט להשאיר פעוט ללא השגחה מתמדת לאורך כל שעות הפעילות. 
5. מיקום ראוי של הגן.

כל ההכשרות ויתר ענייני החוק, יעוגנו בתקנות בהמשך. אז למה בעצם ההכשרות הן קריטיות? תארו לכם שאתם מזמנים איש מקצוע ומגיע איש מקצוע מתחום אחר? זה מה שהיה לפני שנים, מנהלת מעון יכלה להיות אדריכלית, גרפיקאית ועוד. כיום, על מנת להיות מנהלת מעון עליך להיות בעלת תואר ראשון בתחום, חינוך עבודה סוציאלית ועוד. מחנכות לשנות ינקות (הקרויות היום מטפלות), מחויבות בהכשרה מינימלית. הן המעמד שלהן והן המשכורות שלהן הוא בכי רע. מצב זה גם גורר מחסור בכח אדם, המחסור מביא לקבל לעבודה כל אחת, גם כאלה שאינן מתאימות לתפקיד, ובסופו של דבר הילדים הרכים הם אלו שנפגעים.

כדי לעשות שינוי עלינו להפוך את הפירמידה ולתת חשיבות עליונה לגיל הרך, לחזק את מעמדן של המחנכות, על ידי העלאה בשכר ואופק של קידום מקצועי המגובה בהכשרה , וליצור מצב שתפקיד זה יהיה יוקרתי ביותר. שינויים אלו יוכלו להתרחש על ידי העברת המעונות למשרד החינוך.
מחקרים מראים ש 1001 הימים הראשונים של הילד הן קריטיות בהתפתחות, הקוגניטיבית, הרגשית המוטורית עוד.

המנהיג/ה הבא/ה נמצא בקרב הילדים הללו, חייבים לתת להם את הכלים והמיומנות הדרושות לדעת לחיות בעולמנו. חשוב מאד שהילדים יכירו מבוגרים משמעותיים אשר בוחרים בגיל הרך לכתחילה כמקצוע. יש לכך השלכות מרחיקות לכת, הן בצד הפרטי של כל ילד וילד והן בצד הלאומי שלנו כמדינה ששואפת להיות אור לעולם.

כששואלים אתכם מה אתם בוחרים, בחרו את הילדים שלכם, את הנכדים, ובחרו בחינוך שמתחיל מלידה. 

הכותבת היא מומחית ומרצה בחוג לגיל הרך במכללת אפרתה, וממייסדי חינוך מלידה - אנו