איך עוברים את ליל הסדר בשלום?

נעה זינגבוים, יועצת ורכזת תחום טיפול בישיבת אלוני הבשן מבית 'רוח הגולן', מסבירה איך להתמודד עם הילדים כשמגיעים לסוף הסדר עייפים, ורבים על האפיקומן

חדשות כיפה נעה זינגבוים 18/04/19 14:42 יג בניסן התשעט

איך עוברים את ליל הסדר בשלום?
מצות, צילום: shutterstock

בליבם של ילדים ומבוגרים כאחד ישנה אהבה גדולה למשחקי תחרות, בכל גיל אנו נענים לאתגר שהתחרות מציבה בפנינו במטרה לנצח ולעמוד ביעדי התחרות. למרות הדמיון העז בין הצעירים למבוגרים, חשוב לזכור כי הבדל משמעותי אחד מפריד בין חוויית המבוגר לחוויית הילד: הילד מתנסה במצבי הצלחה, כישלון ותחרות אך ורק דרך המשחק; ואילו המבוגרים מתנסים בכך במציאות.

ילדים מתנסים רוב היום במצבים שבהם הם מתרגלים הפסד, ניצחון, אכזבה ותסכול ולרובם יש פרספקטיבה נכונה בנוגע לתחושות אכזבה וכישלון. לרוב, הם חווים את הכישלון כדבר יחסי או זמני, ומאפסנים את זיכרונות אלו במאגר האכזבות באופן פרופורציונלי לצד ההצלחות שצברו בתהליך הבשלות של ילדותם. ילדים הגדלים בסביבה רגישה ואמפתית, מאגר ההצלחות שלהם יגבר על מאגר הכישלונות וכך הם יפתחו דימוי עצמי חיובי וריאלי כאחד.

בליל הסדר התחרותיות של הילדים עלולה רק להחריף. יושבים לשולחן עם כל הילדים והנכדים שנחו לקראת הלילה. באופן מפתיע, כל הערב הילדים התנהגו נהדר לאורך כל הסדר, שאלו קושיות, השתתפו בשירה ובאמירת ההגדה ואפילו אכלו בלי לשפוך יין ואוכל על מפת החג הלבנה. פתאום, בדקה ה-90 של הסדר – החמצה; השאלה מי  יהיה הנכד שיחשוף את האפיקומן עלולה להאכיל אותנו מרורים.

 זה תרחיש מוכר כל כך, שניתן להימנע ממנו במספר צעדים פשוטים.

חלקו לכל הילדים מתנות חג, ללא קשר למוצא הראשון של האפיקומן. שבחו את המוצא המהיר, אבל אל תיסחפו. במקום זאת החמיאו לכל הילדים שנטלו חלק במשחק, ושבחו גם את סבא שהחביא השנה את האפיקומן ממש טוב. כמובן, ניתן להוריד את המתח משולחן החג דרך יצירת מתנת אפיקומן משותפת לכולם כמו טיול, אטרקציה או כדור המשותף לכל מי שבא לסבא וסבתא.

 חוץ מהאפיקומן ניתן לעשות עוד פעילויות המפעילות את הילדים. הצגות, טריוויה או משחקים שכולם משתתפים בהם. כמובן, במשפחות בהן קריאת ההגדה מתחלקת בין בני הבית אפשר גם לתת לכל אחד להכין קטע מההגדה ולהסביר אותו לכל המסובים.

לבסוף, חשוב לזכור כי כמו כל אירוע מכונן או חג משפחתי, אנחנו קוצרים את מה שזרענו. כל השנה אנו משקפים לילדים ולנכדים מהם הערכים החשובים לנו באמת ואיזה התנהגויות אנו מוקירים או מוקיעים. התנהגות הילדים פעמים רבות משקפת לנו את מי שאנחנו, האם אנחנו תחרותיים וקנאים או שלצד אהבת התחרות אנחנו גם יודעים לפרגן למנצח ולשמוח בשמחתו.

הורים שישמרו על מאזן נכון וחיובי בין אתגר לשעשוע, וישכילו להפחית כמה שאפשר תחושות קשות של כישלון וחוסר הצלחה ירוויחו כל השנה ולא רק בליל הסדר. ילדים מוכנים לאכזבה ויודעים להתמודד איתה, והתפקיד שלנו הוא ללמד את הילד שכישלון הוא דבר יחס וההנאה נגזרת מעצם המשחק ולא רק מניצחון .תשמחו, תיהנו - זה רק משחק, משחק החיים. חג שמח.