"אבל למה היא כועסת"? על "הספונטניות" של נתניהו ושאלה שנותרה ללא מענה

נתניהו לא נהיה קליל לרגל הבחירות. הראיון איתו היה הוגן (אלא אם תשאלו את הצופים האחרים שישבו לצדי) והוא פשוט לא סיפק את הסחורה, אבל יצא מלך (תלוי את מי שואלים) רשמים מההופעה הטלוויזיונית הנדירה של ביבי בחברת ילדים בגיל יסודי

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 24/03/19 10:53 יז באדר ב'

"אבל למה היא כועסת"? על "הספונטניות" של נתניהו ושאלה שנותרה ללא מענה
נתניהו בראיון "ספונטני" באולפן, צילום: ציולם מסך, באדיבות חברת החדשות קשת 12

1. ספונטני או "ספונטני"? ראש הממשלה בנימין, נתניהו, הפתיע אמש (מוצאי שבת) את אנשי חברת החדשות של קשת 12 וצופיהם, כשהודיע במפתיע כי הוא מתכוון להתייצב באולפנם, בתוך שעה קלה ולענות על כל השאלות הקשות שהם חפצים לשאול אותו.

ההפתעה על פניהם של מגישת מהדורת סוף השבוע קרן מרציאנו, והפרשן הבכיר עמית סגל, ניכרה היטב. מדובר בחלומם הרטוב של כל עיתונאי, אך מול כריש ראיונות כמו נתניהו צריך להתכונן היטב ולהם היה מעט מאוד זמן לכך. בכדורסל אומרים הפרשנים כי ישנם מגרשים שהם כל כך ביתיים שתוצאת המשחק האמיתית בפתיחה היא 10-0 לטובת המארחת. אתמול רשם ראש הממשלה, עוד לפני שהגיע לנווה אילן, כמה נקודות יתרון לזכותו ודווקא במגרש הביתי של מראייניו.

בואו נתעכב רגע על ה"ספונטיות" של ביבי. אני לא חושב שמישהו באמת קונה את זה. ההחלטה להתראיין בפריים טיים של מוצאי שבת נפלה מן הסתם כמה ימים קודם לכן, ומאז שקדו ראש הממשלה וחבר יועציו על התשובות שיצטרכו לספק לשאלות שעלו בסימולציות השונות אשר ניסו לדמות את השאלות שיועלו בזמן אמת מול מאות אלפי או מילוני הצופים. עדות נוספת לכך שנתניהו לא באמת החליט בהחלטה של רגע, בדרך לשדה התעופה, לעצור לקפה מאפה וראיון חפוז, היא העובדה שמאז הוא הספיק להתראיין גם לערוץ 20 ולגלי ישראל.

נתניהו במהלך נאומו במליאה

לא משאיר מקום להפתעות. נתניהוצילום: מרים אלסטר/פלאש 90

2. תקשורת הוגנת או עוינת? אני התרשמתי שהראיון היה בסה"כ הוגן ומאוזן עם רגעים טובים יותר ופחות מצד צמד המראיינים. לעומת זאת הילדים שלי, שהתעקשו לצפות בלייב בראש הממשלה שלהם, במקום לנום את שנת היופי שלהם לקראת יום עמוס נוסף בבית הספר, לא כל כך הסכימו אותי.

מבלי להתעמק בתוכן הראיון (בכל זאת, כמה אפשר להעמיס על תלמידים ביסודי שיש להם עוד מבחן בהלכות פורים השבוע) הם שאלו אותי שוב ושוב מדוע שואלי השאלות כל כך כועסים, ותשובה משכנעת לי אין.

מנדלבליט וניצן

גם הם שאלו את השאלות הקשות. מנדלבליט וניצןצילום: Tomer Neuberg/Flash90

3. ביבי הזיע או יצא מלך? תלוי את מי שואלים. אוהדיו משוכנעים שהוא יצא מלך. שונאיו בטוחים שעל כל גמגום, שהיה או לא היה לו, בראיון צריכים להיפתח תיקים 5,000, 6,000, 7,000 ועד אינסוף (או לפחות עד שיודח מכסאו). ומה אומרים אלה שעל הגדר שעדיין לא החליטו אם להעניק את כולם לנתניהו או ללפידגנץ?

מי שהסתכל והביט, שמע והקשיב לראיון מעמדה אמיתית של מתלבט יצא לאחר 35 דקות של החלפת מהלומות הדדית כשהוא עוד יותר מתלבט. מצד אחד, בחלקים מהראיון, כמו הקטנות שהכניס למרציאנו על הראיונות "המלטפים" שקיבל יריבו וכן על תשובות החדות בנושא פרשת הצוללות ומכירת המניות, הוא זרם כמו נחל איתן. המילים יצאו ברוגע, בביטחון רב כמי שניכר עליו כי הוא משוכנע בצדקת טענותיו.

אולם, היו לו גם רגעים קשים, כמו סיפור הצוללות שנמכרו למצרים וההתחמקות הלא כל כך מצחיקה ואלגנטית מההצעה לקיים עימות עם בני גנץ וסירובו לומר חד משמעית שלא יקים ממשלת אחדות עם כחול לבן. בנושאים אלה הוא זרם קצת יותר כמו מים בנחל אכזב בקיץ.

ואחרי כל הלהג הגדול מצד אוהביו ומתעביו של ראש ממשלתנו בעשור האחרון, חשוב לזכור דבר אחד. סביר להניח שכל השאלות הקשות שנשאל נתניהו באולפן בנווה אילן, עלו גם מצד חוקריו ועברו תחת עיניהם הבוחנות של אנשי הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה. כל אלה לא מצאו לנכון להאשימו בפרשת הצוללות כשפעם אחר פעם הם הדגישו כי אין לו כל קשר פלילי לתיק 3,000.

צילום: David Cohen/Flash90

4. אז הראיון יביא או יבריח מצביעים? בהנחה שהתומכים ימשיכו לתמוך והשונאים ימשיכו לצעוק: "רק לא ביבי", נשאר רק לבחון את עמדתם של המתלבטים. האמת? אני מאמין שאין הרבה מתלבטים שהצליחו לגבש דעה לאחר הצפייה אמש בחדשות 12.

האפשרות היחידה לטעמי שתוביל לפחות חלק מהיושבים על הגדר לקבל החלטה, עוברת דרך עימות מתוקשר בין ראש הממשלה למי שמעוניין להחליפו, ממש כפי שנהוג בארצות הברית. אחרת, שני הצדדים יצטרכו לסמוך על הנס ועל תחושת הבטן של המצביעים שיקבלו את ההחלטה רק מאחורי הפרגוד רגע לפני שיחליטו אם לשלשל את הפתק "מחל" או "פה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן