דליה רבין: היום מקובל לשמוח על רצח ראש הממשלה

בתו של ראש הממשלה המנוח, דליה רבין, תוקפת את השיח האלים בחברה הישראלית ואת נסיון דחיקת הרצחו של אביה מחוץ לקונצנזוס. בהתייחס לסערה הציבורית האחרונה, רבין הדגישה: "ראש ממשלת ישראל נרצח בידי מתנקש יהודי, שהודה ושיחזר והורשע ונשפט"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/11/19 15:04 יב בחשון התשפ

דליה רבין: היום מקובל לשמוח על רצח ראש הממשלה
דליה רבין, צילום: פלאש 90

ראש מרכז רבין ובתו של יצחק רבין, דליה רבין, נשאה נאום נוקב בטקס לציון 24 שנים לרצח אביה בבית הנשיא, על החברה הישראלית בה זכרון הרצח ומשמעותו הולכים ומתעמעמים. 

"אחד מכל שלושה ישראלים מאמין בתיאורית הקונספירציה! חמישה אחוזים מהישראלים אומרים בגלוי כי הרוצח צדק!" אמרה רבין. "נתונים קשים. משהו נרקב בדמוקרטיה הישראלית."
 
"הנתונים האלה מופיעים בעקביות, בתזוזות לא גדולות, בסקרי דעת קהל מעשר השנים האחרונות.
צריך להסתכל עליהם בעיניים, כי לא נוכל אחר כך להגיד – לא ידענו.
שנים אנחנו אוהבים לספר לעצמנו, שכל העם התאבל על רצח ראש ממשלת ישראל בידי מתנקש יהודי. לא נכון: במקומות רבים היו התפרצויות של שמחה. פעם, לפני 24 שנים, לפני 20 שנה, זה לא היה יפה להראות את זה, להגיד את זה. היום זה בסדר, מותר, מקובל. במרכז יצחק רבין אנחנו פוגשים כל כמה שבועות את התלמיד שאומר: טוב שרצחו את רבין. אני הייתי רוצח את רבין.

במובנים מסוימים לא רק שלא הפקנו לקחים מרצח ראש הממשלה, אלא שהיום מצבנו גרוע יותר. מחסומים נפרצו, גדרות הורדו. הרשתות החברתיות מאפשרות להתיר כל רסן. אם ממש מתאמצים, אפשר למצוא דבר טוב אחד במגמה הזו: אנחנו יודעים עם מה עלינו להתמודד. אי אפשר יותר להגיד שהכתובת לא זועקת מן הקיר: החברה הישראלית סובלת ממגמות אנטי דמוקרטיות, אלימות, חזקות. לא מדובר בעשבים שוטים. לפנינו שדות של שנאה, של כוחות הרס.
גם עשבים שוטים לא גדלים בפאתי השדה. 


פלמ"חניק ותיק, חקלאי מנוסה, זעק פעם בוויכוח על רצח מפקדו, יצחק רבין: עשבים שוטים גדלים ליד השטוצר. ליד השיבר. ליד מקור המים. יש מי שמטפח אותם, מי שמגדל אותם, מי שבקריצה, או בהתעלמות, או בלשון רפה, מלבה אותם.

נבחרי הציבור כולם צריכים לזכור ולהיזהר: בנמר השנאה, הקיצוניות, הפלגנות אי אפשר באמת לשלוט. יום אחד הוא עלול לקום גם עליכם. על השפעתו ההרסנית של נמר השנאה על החברה הישראלית, על הלכידות שלה, על הסולדיריות שלה, על עצם קיומה, אין צורך להכביר מילים. כשתתעוררו, עלול כבר להיות מאוחר"

רבין גם לא נשארה אדישה לנוכח נסיונות ההכחשה לגבי זהות רוצחו של אביה: "השנה לא נותרה ברירה. צריך להגיד מעל כל במה את המובן מאליו ואת הידוע: ראש ממשלת ישראל נרצח בידי מתנקש יהודי, שהודה ושיחזר והורשע ונשפט. שלא חזר בו מהודאתו ולא התחרט, ולא התנצל.

חובה על כולנו להבין, שהתבססותן של תיאוריות קונספירציה תורמת להשלטת אנרכיה; בית המשפט פסק? אז מה. ועדת חקירה ממלכתית חקרה? "בואו, אנחנו יודעים מה באמת קרה שם".... תיאוריות הקונספירציה גורמות לאיבוד האמון במערכות הצדק ובשלטון החוק; מטשטשות את הקו הברור בין אמת לשקר. מזמינות כאוס, הרס, חורבן. את המגמה הזו צריך לעצור", כך רבין.

את דבריה חתמה:"עם כל הקושי האישי שלי ביום הזה אני תמיד מנסה לסיים את נאומיי עם תקוה, עם אופטימיות זהירה. הפעם אני בוחרת לסיים עם מילותיו של אבא שלי שראוי שנזכור תמיד: "כולנו אחים, כולנו ישראלים, וגורל אחד לכולנו".