די לסיורי הסליחות: "טובל ושרץ בידו"

סיורי הסליחות בירושלים הפכו מזה זמן רב למטרד רעש, שמדיר את שנתם של תושבי השכונות. הרב יובל שרלו קורא להוריד את מינון הרעש, ואם אי אפשר - לבטל את הסיורים

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/08/18 09:14 יז באלול התשעח

די לסיורי הסליחות: "טובל ושרץ בידו"
שכונת נחלאות. אילוסטרציה, צילום: נתי שוחט/פלאש 90

חודש אלול מביא עמו את הסליחות, ואיתן - את סיורי הסליחות. אלפים נוהרים מדי לילה במהלך חודש אלול ועשרת ימי תשובה לירושלים (כמו גם לצפת ומקומות נוספים), וסיורי הסליחות, בתורם, מביאים עמם את הרעש, הבלגן, וההפרעה לתושבי השכונות.

בשיחה שמסר לאחרונה הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר "אורות שאול" בכפר בתיה, והתפרסמה ב'ישראל היום', קורא הרב לאסור את סיורי הסליחות, בדיוק מסיבות אלו.

"הגיעו אלי כמה פניות מתושבים בשכונות האלו, שנחשבות מאוד תיירותיות, וביקשו ממני להתייחס לזה. הרעיון של הימים המיוחדים האלה שאנחנו נמצאים בהם הוא תקופה של סליחה ושל חסד בין אנשים ועזרה אחד לשני. אבל כאן לעומת זאת קורה דבר הפוך: מי שהולך לסיורי סליחות ופוגע תוך כדי זה באחרים עושה את ההפך המוחלט מהמטרה של הסליחות. חכמים אומרים שעבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו", אמר הרב שרלו.

"מצד אחד הסיורים האלו חשובים לאנשים אבל מצד שני זה מאוד מפריע ולכן צריך לנסות ולמצוא דרך שתאפשר לקיים את הסיורים שיהיו בשקט יחסית, תוך כדי התחשבות בשכנים שגרים שם וזהירות בשינה של אחרים", הוסיף הרב. "שמעתי שזה גורם לעימותים בין התושבים לתיירים. אמרתי להם שאולי ינסו לפרסם את הבעיה לתלות מודעות בשכונה ולבקש שקט. אם זה אכן יעזור זה מצוין לכולם. אם לא אז צריך לאסור את הסיורים האלה בגלל שהם למעשה בגדר של ''טובל ושרץ בידו", כלומר עושים מצווה תוך כדי עבירה ומעשים שפוגעים באחרים"

בשכונות בהן מתקיימים סיורי הסליחות, כמו נחלאות, שערי חסד, הבוכרים והרובע היהודי, נתלו בשבועות האחרונים מודעות בהן בקשות מהמטיילים לשמור על השקט, אך ללא הועיל. דני, תושב שכונת נחלאות הירושלמית סיפר ל'ישראל היום': "זה נורא מפריע. במשך תקופה ארוכה כל יום בשעות הערב והלילה יש פה סיורים וקבוצות מכל הארץ שעושים הרבה רעש. מדברים בקול, צוחקים, מעשנים. זה גם במהלך השנה ככה אבל בתקופה הזאת הרבה יותר. המדריכים מודעים לבעיה הזאת והם גם מבקשים שקט. גם תלינו מודעות והזהרנו אבל זה לא עוזר לצערנו. זה הגיע הרבה פעמים למריבות בין אנשים בגלל המצב. אנחנו מקווים שדברי הרב אולי יעזרו"